ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 15.11.2006, 14:52
شرط گفتگو با ایران توقف برنامه‌ هسته‌ای است

وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته شرط انجام گفتگو با ایران را توقف برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ، کاندولیزارایس در راه سفر به ویتنام ، در توقف کوتاهی در یک پایگاه نظامی آمریکایی درآلمان درجمع خبرنگاران، گفتگو با ایران و سوریه را همانطور که جیمز بیکر وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و رئیس گروه تحقیق عراق انتظار می‌رود در گزارش خود توصیه کند، رد کرد.
وی گفت: "در رابطه با ایران، چند گانگی وجود دارد. اول اینکه پیش قدم شدن برای گفتگو با ایرانی‌ها، برعهده آنان است که در درجه اول از طریق برنامه هسته‌ای باید ارائه شود.
وزیرخارجه آمریکا ادامه داد: اگر آنها به سادگی برنامه غنی‌سازی را به حال تعلیق درآورند، همانطورکه جامعه بین المللی بیش از دو سال است که از آنان خواسته است ، ما ممکن است مذاکره کنیم و ممکن است نه تنها درباره موضوع هسته‌ای بلکه درباره دیگر مسائل نیز مذاکره کنیم.
وی افزود: "سوال این است که آیا چیزی درباره ایرانی‌ها وجود دارد که نشان دهد آنها آماده کمک به برقراری ثبات در عراق هستند یا نه؟ باید بگویم که در این برهه از زمان من چیزی ندیدم".
کاندولیزا رایس درباره سوریه این سوال را مطرح کرد: "سوریه چه کارمی‌کند؟؛ درست همین الان به نظر می‌رسد که خود را هم تراز با نیروهای افراط‌گرا کرده‌اند".
وی با بیان اینکه مشکلی در مورد گفتگو با دشمنان آمریکا ندارد، تصریح کرد: "موضوع این نیست که شما با چه کسی صحبت می کنید؛ من با هر کسی درهر جا و در هر زمان ، تحت شرایط درست گفتگو خواهم کرد، اگر فکر کنم که پیشرفتی حاصل شود. من از گفتگو با هیچکس واهمه‌ای ندارم".
وزیر امور خارجه آمریکا درباره وجود ارتباط میان درگیری اسرائیل و فلسطین و نا آرامی ها درعراق، اظهارداشت: "ما باید مراقب گفته‌های خود باشیم و نگوییم که اگر پیشرفتی در درگیری اسرائیل و فلسطین وجود داشته باشد؛ به عراق کمک خواهد کرد؛ عراق در کشمکشها و نزاع‌های خود درگیر است".
تونی بلر نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد که از تمرکز دوباره سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا روی درگیری اسرائیل و فلسطین حمایت می‌کند.


مك كورمك: نصب ٦٠ هزار سانتريفوژ در ايران بايد لرزه بر اندام جهان اندازد
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي آمريكا گفت كه اعلام قصد ايران براي نصب ده‌ها هزار سانتريفوژ بايد لرزه بر اندام آن‌هايي باشد كه نسبت به جاه‌طلبي‌هاي هسته‌يي تهران ترديد دارند.
احمدی‌نژاد ديروز در برابر خبرنگاران در تهران گفت: هدف ما تولید سوخت هسته‌ای است و قصد داریم تا ساخت و راه اندازی ٦٠ هزار سانتریفیوژ پیش برویم.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد، شان مك كورمك، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي آمريكا در پاسخ به اظهارات اخير محمود احمدي‌نژاد مبني بر هدف بلند مدت ايران براي نصب ٦٠ هزار سانتريفوژ جهت انجام غني‌سازي گفت: اين بايد لرزه بر اندام جهان اندازد.
وي با متهم كردن ايران به دنبال كردن برنامه هسته‌يي نظامي گفت: آنچه اين كار به آن منجر مي‌شود يك سلاح هسته‌يي ايراني است كه يك عامل بي‌ثبات كننده باور نكردني در مسير تاريخ خاورميانه خواهد بود.
مك كورمك گفت كه نيكلاس برنز، معاون امور سياسي وزير امور خارجه‌ي آمريكا روز سه‌شنبه در تلاش براي رفع بن بست در خصوص تحريم عليه ايران با پنج همتاي خود در گروه موسوم به ١+٥ ديدار كرد.
سخنگوي وزارت خارجه‌ي آمريكا گفت: انتظار مي‌رود كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا اين مساله را با همتايان چيني و روس‌اش در حاشيه‌ي نشست «اپك» در هانوي مطرح كند.
وي افزود كه اظهارات احمدي‌نژاد و گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد بر « اين واقعيت تاكيد كند ما به يك قطعنامه نياز داريم كه پيامي جدي را براي ايراني‌هايي بفرستد مبني بر آنكه لازم است رفتارشان را تغيير دهد.
براساس گزارش خبرگزاري كيودو، مك كورمك امكان آمادگي بررسي جدي مذاكره با ايران را منتفي ندانست و گفت اين پيشنهاد در حال بررسي فوري است.
وي با اشاره به گذشته گفت: ما پيشنهاد گفت‌وگوي ويژه درباره‌ عراق را مطرح كرديم. آن كانال كارايي نداشت.
مك كورمك گفت: اگر در آينده ما بخواهيم از آن كانال سود ببريم، قطعا اين يك امكان است.
وي ادامه داد: بايد هزينه‌هايي براي شكست در پايبندي به درخواست شوراي امنيت وجود داشته باشد، ما هر كاري را كه بتوانيم انجام مي‌دهيم تا نشان داده شود شوراي امنيت كارايي دارد.
جان بولتون، سفير آمريكا نزد سازمان ملل نيز گفت كه اظهارات احمدي‌نژاد و گزارش آژانس ضرورت اقدام شوراي امنيت را نشان مي‌دهد.
وي افزود: قطعا تحريم راه جلب توجه ايران است.

منابع گزارش: مهر ، ايسنا