ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 14.11.2006, 9:45
غرب بايد به ايران گزينه‌های مشخص ارايه كند

ايسنا: نخست وزير انگليس ضمن درخواست برای بازنگری درخصوص استراتژی جنگ در عراق، به ايران هشدار داد كه "از كمك به شبه نظاميان در اين كشور و ساير نقاط جهان خودداری كند".
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تونی بلر نخست وزير انگليس، طی سخنرانی ساليانه‌اش كه درباره‌ی سياست خارجی اين كشور بود،‌ در لندن اظهار داشت كه جنگ سه ساله در عراق را بايد به صورت بخشی از استراتژی خاورميانه در مفهوم و شكل كلی آن ديد و مورد ارزيابی قرار داد.
بلر افزود: هم چنان كه تحولاتی در حال شكل گيری است، استراتژی ما نيز بايد متعاقبا تغيير كند.
پيش از سخنرانی بلر، داونينگ استريت (دفتر نخست وزيری انگليس)، اعلام كرده بود كه بلر در سخنرانی‌اش به طور خاص به درخواست از ايران و سوريه جهت مهار خشونت‌ها در عراق متمركز خواهد شد.
اين در حاليست كه در نسخه‌ی پايانی سخنرانی بلر تقريبا كليه‌ی بخش‌هايی كه به درخواست از سوريه دلالت داشت، حذف و در عوض به ايران پيشنهاد انتخاب استراتژيك ارايه شده بود مبنی بر اينكه ايران دو گزينه‌ را پيش روی خود دارد: يا در جهت كمك به غرب گام بردارد و يا اينكه به طور فزاينده به انزوای بين‌المللی كشيده شود.
بلر در بخشی از سخنرانی‌اش گفت: ما شاهد سوء‌برداشتی بنيادين در خصوص استراتژی‌ها در قبال خاورميانه هستيم، مبنی بر اينكه هدف تغيير استراتژی‌ها در قبال سوريه و ايران است اما در هر حال ما قصد نداريم از اين نقطه آغاز كنيم. بالعكس استراتژی‌ها در قبال خاورميانه در مفهوم كلی آن بايد از اسراييل و فلسطين آغاز شود. اين هسته‌ی اصلی چنين استراتژی است و پس از آن بايد در خصوص مسايل لبنان به پيشرفتهايی نايل شد. ما بايد كليه‌ی كشورهای ميانه رو و اعتدالگرای مسلمان و عرب را برای پيشبرد صلح در اين كشورها و البته در عراق يكپارچه و متحد سازيم.
نخست وزير انگليس همچنين بيان داشت كه بخش مهم راه‌حل‌ها برای مشكلات عراق تنها در بطن خود اين كشور يافت نمی‌شود بلكه در خارج از مرزهای اين كشور و در كل منطقه كه نيروهای مختلف در آن فعالند قرار دارد.
وی مدعی شد: همانطور كه ديده می‌شود نيروهايی در خارج عراق قرار دارند كه می‌كوشند در درون اين كشور به ايجاد آشوب و بلوا بپردازند، لذا بايد استراتژی‌ای را اتخاذ كنيم كه به واسطه‌ی آن اين نيروها نه تنها از عراق بلكه از خارج از مرزهای اين كشور نيز به عقب رانده شوند و اين استراتژی است كه آن را استراتژی خاورميانه در مفهوم كلی آن می‌نامم.
تونی بلر در بخش ديگری از سخنرانی‌اش در خصوص ايران گفت: استراتژی تهران مشخص است. اين كشور تلاش می‌كند كه مسير فشارهای غرب بر برنامه‌های هسته‌يی خود را منحرف سازد.
بلر تصريح كرد: اين استراتژی كاملا صريح و بی‌پرده است و تنها با اتخاذ استراتژی روشن و مشخص مغلوب خواهد شد.
وی ادامه داد: براساس اين استراتژی غرب بايد به ايران گزينه‌های استراتژيك مشخصی ارايه كند. به عبارت ديگر به تهران بايد ابلاغ شود كه می‌تواند به روند صلح در خاورميانه كمك كند، از حمايت از لبنان و عراق دست برداشته و به تعهدات بين‌المللی خود پايبند بماند. تحت اين شرايط برقراری همكاری جديد امری ممكن خواهد شد، در غير اين صورت اين كشور به انزوا كشيده خواهد شد.
در همين حال، روزنامه‌ی گاردين - چاپ انگليس - نوشت: تونی بلر نخست وزير انگليس، به صراحت از جورج بوش خواست كه اين مساله را به رسميت بشناسد كه راه‌حل مناقشات اسراييل و فلسطين در بطن اميدها برای برقراری صلح گسترده‌تر در كل منطقه‌ی خاورميانه نهفته است.
بلر در سخنرانی ساليانه‌ی خود در خصوص سياست خارجی بريتانيا، همچنين از سوريه و تا حدی از ايران خواست كه به روند مذاكرات جهت تبديل شدن به كارگزاران صلح در خاورميانه ملحق شوند.
وی قرار است امروز (سه‌شنبه) طی ويدئو كنفرانسی اظهارات خود را در جمع اعضای گروه مطالعات عراق بيان دارد. اين گروه متشكل از نمايندگان ارشد حزب دموكرات و جمهوری‌خواه آمريكا در واشنگتن به منظور بازنگری استراتژی جنگ در عراق تشكيل جلسه می‌دهد.