ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 13.11.2006, 15:20
اهداف بوش از بركناری دونالد رامسفلد

ايرنا: مقامهای نزديك به كاخ سفيد به يك روزنامه آمريكايی گفتند كه جرج بوش بابركناری دونالد رامسفلد و تعيين رابرت گيتس به عنوان وزير دفاع، بدنبال پايان دادن به اختلافات وزارتخانه‌های خارجه و دفاع است.
"نيويورك تايمز" روز يكشنبه به وقت نيويورك در مقاله‌ای در سايت اينترنتی خود نوشت كه اختلافات اين دو وزارتخانه باعث شده تا واشنگتن به هيچ پيشرفتی در عراق دست نيابد.
"به گفته كاخ سفيد و اعضای نزديك به رابرت گيتس ، اختلافات ميان اين دو وزارتخانه آمريكا ازروند بازسازی عراق گرفته تا بازداشت مظنونان تروريستی را شامل می‌شود".
اين روزنامه افزوده است: هرچند از مدت‌ها قبل گيتس برای نقش‌هايی بسيار متفاوت مد نظر بوده، ولی طی دو ماه گذشته كاندوليزا رايس وزير خارجه و استفن هدلی مشاور امنيت ملی بوش به صورت مخفيانه كاخ سفيد را به انتخاب گيتس به عنوان جايگزين دونالد رامسفلد تشويق می‌كرده‌اند.
"يكی از مقامات ارشدی كه در جلسات اين بحث‌ها حضور داشته ولی خواست نامش فاش نشود، با اشاره به اينكه رايس در دور نخست رياست جمهوری بوش از نزديك با گيتس همكاری داشته،اظهارداشت همه می‌دانند كه ما زمان زيادی برای حل مشكلات در اختيار نداريم و لذا اولين اقدامی كه بايد انجام می داديم اين بود كه همه در يك مسير قرار گيرند".
نيويورك تايمز می‌نويسد:اين درحالی است كه به گفته مقامات كاخ سفيد باتوجه به اينكه بوش در هفتمين سال رياست جمهوری خود به سر می‌برد دست يابی به اين هدف بسيار دشوار است.
اين روزنامه تصريح دارد:رايس و رامسفلد هرگز نتوانستند اختلافات خود را برطرف كنند بخصوص پس از آنكه بحث‌ها در مورد چگونگی اداره اشغال عراق در اواخر سال ۲۰۰۳‬در معرض ديد افكار عمومی قرار گرفت.
""رايس كه در دور نخست رياست جمهوری بوش به عنوان مشاور امنيت ملی وی فعاليت می‌كرد نتوانست جنگ ميان وزارت دفاع و وزارت خارجه تحت رهبری كالين پاول را كه باعث شده بود مقامات ارشد اين دو وزارتخانه در وضعيت درگيری هميشگی قرار گيرند، متوقف كند.
سئوال مطرح در برهه كنونی اين است كه حتی اگر گيتس و رايس بتوانند همچون ۱۵‬سال پيش و در جريان انحلال اتحاد جماهير شوروی، با يكديگر همكاری كنند آيا برای رسيدن به هدف بوش، يعنی دستيابی به عراقی با ثبات و دمكراتيك دير شده است يا خير.
شماری از اعضای كميته تحقيقات عراق در روزهای اخير در اين خصوص كه آيا آمريكا می‌تواند روند درگيری‌های فرقه‌ای و مبارزان عراقی را متوقف كند، ابراز ترديد كرده‌اند.
هرچند انتظار می‌رود گيتس در جلسه رای اعتماد خود از مجلس سنا با مخالفت‌های كمتری نسبت به رامسفلد مواجه گردد ولی او نيز سابقه طولانی در درگيری با وزرای امور خارجه آمريكا بخصوص "جرج شولتز" دارد".
نيويورك تايمز افزوده است: گيتس در حالی به عنوان وزير دفاع جديد آمريكا انتخاب خواهد شد كه دمكرات‌ها كنترل مجلس نمايندگان و سنا را به دست آورده و قول داده‌اند تحقيقاتی را در مورد چگونگی اجرای جنگ عراق انجام خواهند داد و خواستار ارائه نظرات خود در مورد سياست عراق هستند.
به نوشته نيويورك تايمز ،اين مساله نيز مشخص نيست كه گيتس چگونه با ديك چنی معاون بوش كنار خواهد آمد، فردی كه سال‌ها از رامسفلد حمايت كرد و در حقيقت سال‌ها پيش برای نخستين بار رامسفلد را وارد شغل دولتی كرد.
اين روزنامه نوشته است:بسياری از دستياران ارشد رامسفلد نيز خود را آماده كرده‌اند تا با روی كار آمدن گيتس، وزارت دفاع را ترك كنند.
نيويورك تايمز نوشته است: هرچند مقامات كاخ سفيد اطلاعات زيادی را در مورد چگونگی انتخاب گيتس به عنوان وزير دفاع جديد آمريكا ارائه نمی‌دهند، اما "دانيل بارتلت" يكی از مشاوران ، اين شايعات موجود در واشنگتن را رد می‌كند كه انتخاب گيتس نشان‌دهنده روی كار آمدن مجدد واقع گرايی برای نجات دادن جنگی است كه با يقين ايدئولوژيك آغاز شده است.
بارتلت می‌گويد: اين بسيار بی‌معنا است كه بگويم اين انتخاب به معنی پيروزی عملگرايان بر ايدئولوژی گرايان است.
وی كه به نوشته نيويورك تايمز ، در تصميم‌گيری های مخفيانه برای كنار گذاشتن رامسفلد و روی كار آوردن گيتس دست داشته، گفت: ما در برخی موارد عملگرا و در برخی موارد ديگر به صورت آرمانی عمل خواهيم كرد ولی ما می دانستيم كه به وزير دفاعی احتياج داريم كه بتواند با سرعت عمل كند و نسبت به چالش‌هايی كه با آن مواجه هستيم، آشنايی داشته باشد.
نيويورك تايمز می‌نويسد:يكی از مقامات بخش مشاوره ملی كه در دوره نخست رياست جمهوری بوش برای رايس كار كرده بود،اظهارداشت: رايس به صورت مرتب و بخصوص در مورد مسائل اطلاعاتی با گيتس مشورت می‌كرده است.
"جوزف نای" (‪ (Joseph Nye‬استاد دانشگاه هاروارد كه يك دمكرات است و بيش از دو دهه است كه گيتس را می‌شناسد و در مورد مسائل مختلف اطلاعاتی با او در ارتباط بوده، گيتس را "محافظه‌كاری واقعگرا" توصيف كرده است.
به گفته وی "گيتس از شواهد استقبال می‌كند و كمتر تحت تاثير هوس يا يقين‌های آرمانی قرار می‌گيرد كه دولت بوش را در برگرفته بود".
نيويورك تايمز نوشته است:گيتس در خاطرات خود از همكاری با رايس (كه در آن زمان از كارمندان متوسط شورای امنيت ملی بود) در مورد پروژه‌های گوناگونی از جمله آمادگی برای طرح‌های مخفيانه احتمالی در سال ۱۹۸۹‬برای احتمال سرنگونی ميخائل گورباچوف و ايجاد هرج و مرج در شوروی نوشته است.
"به گفته مقامات، هم اكنون با گذشت ۱۷‬سال از آن دوران ماموريت رايس و گيتس يافتن راه حلی برای ايجاد ثبات در عراق است، ضمن آنكه آنها در همين حال بايد به دنبال گزينه‌هايی برای مواجه شدن با سقوط احتمالی دولت عراق و يا آغاز يك جنگ داخلی تمام عيار در آن كشور باشند. تمامی اين گزينه‌ها توسط اعضای كميته تحقيقات عراق مورد بحث قرار گرفته است".
اين روزنامه افزوده است:گيتس كه به عنوان يكی از اعضای جمهوريخواه كميته تحقيقات عراق انتخاب شده بود نيز پيش از اين در سال ۱۹۸۹‬با جيمز بيكر رييس اين گروه دچار درگيری‌هايی شده بود زيرا بر اساس خاطرات سال ۱۹۹۵‬بيكر، گيتس كه در سال ۱۹۸۹‬معاون مشاور امنيت ملی آمريكا بود قصد داشت يك سخنرانی را ايراد كند كه در آن پيش بينی شده بود گورباچف تا مدت زيادی در قدرت باقی نخواهد ماند البته بيكر از ايراد اين سخنرانی جلوگيری كرد زيرا به گفته وی اين مساله باعث تضعيف سياست‌های جرج شولتز در قبال شوروی می‌شد.
نيويورك تايمز نوشته است: گيتس در تجربه دوران جنگ سرد خود به عنوان رييس سازمان سيا و معاون مشاور امنيت ملی آمريكا هرگز با نيروهای مبارزی به اندازه مبارزان عراق و يا نياز به تنظيم استراتژی جهت مقابله با جنگ ميان دو گروه اسلامی مواجه نبوده است.
"در همين حال انتظار می‌رود رايس و گيتس در پيشنهادات خود خواستار انجام طرح‌هايی شوند كه كشورهای اروپايی و همسايگان عراق در آن مشاركت داشته باشند. انتظار می‌رود اين طرح‌های جديد، تركيبی از ديپلماسی، آموزش نيروهای نظامی عراق و استفاده از نيروهای آمريكايی برای مقابله با خشونت در عراق و الزام وزارتخانه‌های خارجه و دفاع به همكاری نزديك با يكديگر باشد".
نيويورك تايمز در ادامه با اشاره به اينكه گيتس گاهی از منتقدان سياست‌های دولت بوش بخصوص در مورد چگونگی رفتار آن با ايران بوده است نوشت: گيتس در سال ۲۰۰۴‬در گزارشی كه به همراه "زبيگنيو برژينسكی" رييس سابق خود و مشاور امنيت ملی جيمی كارتر تهيه كرده بود خواستار اتخاذ گرايشی جديد در قبال تهران شده بود البته دولت بوش تاكنون با اكثر اين پيشنهادات آنها موافقت نكرده است.
بنابر اين گزارش، گيتس در سال ۱۹۹۴‬با ذكر شرايطی خاص خواستار حمله موشكی به تاسيسات هسته‌ای كره شمالی شده بود و گفته بود تا زمانی كه ما نشان ندهيم در استفاده از توان نظامی خود جدی هستيم نمی‌توانيم بر آنها نفوذ داشته باشيم لذا داشتن كره شمالی هسته‌ای هزينه‌ای است كه ما بايد برای يادگرفتن اين درس بپردازيم.
اين روزنامه افزوده است: گيتس در سال ۱۹۹۷‬نيز خواستار حمله موشكی و هوايی قدرتمند برای جلوگيری از دستيابی صدام به تسليحات غيرمتعارف شده بود ولی او در سال ۱۹۹۸‬با اتخاذ گرايشی متفاوت در مقاله‌ای كه در مورد تروريسم (كه پس از بمب‌گذاری سفارت خانه‌های آمريكا در كنيا و تانزانيا صورت گرفته بود) گفته بود آمريكا بايد تصميم بگيرد كه آيا جنگ عليه تروريسم را به عنوان بالاترين اولويت سياست خارجی خود انتخاب كند يا خير.
به نوشته اين روزنامه ، گيتس در آن زمان نسبت به اتخاذ خشونت‌های بيش از اندازه هشدار داده و گفته بود اين اقدام باعث آغاز موج جديدی از خشونت‌های بيشتر عليه آمريكا خواهد شد.
نيويورك تايمز می‌نويسد:گيتس پيشنهاد كرده بود آمريكا در مبارزه با تروريسم از تركيبی از بازداشت تروريست ها، اقدام نظامی هدفمند و ترويج حقوق بشر و آزادی سياسی در خاورميانه استفاده كند.