ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 13.11.2006, 7:17
بازداشت يک ايرانی، به درخواست آمريکا

بی‌بی‌سی/ صادق صبا: پليس بريتانيا يک ديپلمات سابق ايرانی را به درخواست مقامات آمريکايی به اتهام تلاش برای خريد تجهيزات نظامی ساخت آمريکا و ارسال آن به ايران در يکی از شهر های شمال شرقی انگليس بازداشت کرده است.
طبق گزارش يکی از هفته نامه های انگليسی، ميل آن ساندی، نصرالله تاجيک، سفير سابق ايران در اردن، که در دانشگاه دورهام به کارهای تحقيقاتی مشغول است، در تاريخ 26 اکتبر (شانزده روز پيش) بازداشت شد و روز بعد با حضور در دادگاه و سپردن وثيقه آزاد شد و قرار است دادگاه بعدی در اوائل ماه دسامبر در باره استرداد او به آمريکا تصميم بگيرد.
خبرگزاری فرانسه نيز گزارش داده است که پليس بريتانيا خبر بازداشت آقای تاجيک در منزلش در شهر دورهام را به درخواست مقامات آمريکايی تاييد کرد.
محمد علی حسينی ، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، نيز ضمن تاييد اين بازداشت گفت با پی گيری های سفارت ايران در بريتانيا اين شخص آزاد شده و پرونده او روال حقوقی خود را طی می کند. او جزئيات بيشتری درباره شخص بازداشت شده ايرانی نداد.
هفته نامه "ميل آن ساندی" که اولين بار اين خبر را منتشر کرد نوشت که ماموران آمريکايی که در خاک بريتانيا کارهای مخفيانه انجام می دهند خود را به عنوان دلالان اسلحه جا زدند و سپس با آقای تاجيک تماس گرفتند تا او را به دام بيندازند.
اين نشريه گفت که اين پرسش حال مطرح شده که آيا دولت بريتانيا از وقوع چنين اقدامات مخفيانه توسط ماموران آمريکايی مطلع است يا خير.
به گفته اين نشريه استفاده از چنين تکنيک هايی برای به دام انداختن افراد طبق قوانين بريتانيا غير قانونی است.
ميل آن ساندی نوشت که ظاهرا ماموران آمريکايی با آقای تاجيک و يا افرادی شبيه او به عنوان دلال اسلحه تماس می گيرند و سپس با آنان جلسات مخفيانه در هتل ها برگزار می کنند و از اين ملاقات ها به عنوان مدرک فيلم تهيه می کنند .
به گفته اين نشريه مدارکی که از راه های غير قانونی و به اصطلاح از طريق کلک زدن به افراد تهيه شود در دادگاه های بريتانيا مورد قبول نيست و کسی را نمی توان طبق چنين مدارکی مجازات کرد.
طبق گزارش اين هفته نامه ماموران آمريکايی با فريب آقای تاجيک پيشنهاد کرده بودند که حاضرند دوربين های مخصوص استفاده در شب را که فروش آنها به ايران ممنوع است از طريق او به دولت ايران بفروشند.
دولت بريتانيا قبلا تعدادی از اين دوربين ها را برای مبارزه با قاچاقچيان مواد مخدر به جمهوری اسلامی فروخت و از اين رو فروش چنين تجهيزاتی به ايران جرم نيست.
اين نشريه گزارش داد که وکلای مدافع آقای تاجيک در دفاع از او خواهند گفت که او هيچ ارتباطی با تروريست ها و يا سابقه جنايی ندارد و اقدام ماموران آمريکا در به دام انداختن او غير قانونی بوده است.
مدافعان حقوق بشر و آزادی های مدنی در بريتانيا از وزير کشور و وزير امور خارجه اين کشور خواسته اند به اتهامات اين هفته نامه انگليسی درباره اقدامات غير قانونی ماموران مخفی آمريکا در خاک بريتانيا پاسخ دهند.
سايت خبری بازتاب که گفته می شود به محسن رضايی، فرمانده سابق سپاه پاسداران و دبير فعلی مجمع تشخيص مصلحت نظام، نزديک است اقدام پليس انگليس را محکوم کرد و گفت دولت انگليس با گردن نهادن به خواست آمريکا پليس اين کشور را وارد بازی پيچيده ای کرده است.
ولی اين سايت خبری و يا سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اصل خبر ملاقات آقای تاجيک با ماموران مخفی آمريکايی را که خود را به عنوان دلالان اسلحه جا زده بودند تکذيب نمی کنند.
سه سال پيش نيز هادی سليمان پور، سفير سابق ايران در آرژانتين، به درخواست يک قاضی آرژانتينی به اتهام دست داشتن در انفجار يک مرکز يهوديان در آن کشور در خاک بريتانيا بازداشت شد ولی نهايتا به دليل کافی نبودن مدارک خواست استرداد او رد شد.
خبر بازداشت آقای تاجيک موقعی منتشر می شود که يک قاضی ديگر آرژانتينی حکم بازداشت جهانی اکبر هاشمی رفسنجانی و هشت نفر از مقامات ديگر ايرانی را به همان اتهام را صادر کرده است. در موقع انفجار اين مرکز در سال 1994 آقای رفسنجانی رييس جمهوری ايران بوده است.
همزمانی اين دو واقعه ممکن است اين تصور را در بين مقامات جمهوری اسلامی ايجاد کند که آمريکا به دليل اختلافاتش با ايران بر سر برنامه های هسته ای کشور از اين راه ها می خواهد به ايران فشار وارد کند.
ولی برای فعالان حقوق بشر در بريتانيا اين نگرانی ممکن است ايجاد شود که دولت تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، به دليل نزديکی زياد او با دولت جورج بوش، دست ماموران آمريکايی را باز گذاشته است که در خاک بريتانيا برای به پيش بردن برنامه های خود به هر اقدامی حتی غير قانونی دست بزنند.