ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 12.11.2006, 11:55
معامله روسیه و آمریکا درباره ایران

آفتاب - شنبه ٢٠ آبان ١٣٨٥

علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی روز شنبه در حال برگزاری دور دوم مذاکرات خود با مقام‌های عالی‌رتبه روسی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است. این مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که موافقت آمریکا با پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی سبب گمانه‌زنی‌هایی در مطبوعات روسیه در خصوص سرانجام نهایی پرونده هسته‌ای ایران شده است. چرا که به نظر می‌رسد روسیه و آمریکا به توافقی در پشت پرده دست یافته‌اند که عضویت مسکو در WTO و تحریم ایران، دو نتیجه مستقیم آن است.

روزنامه روسی «کامرسانت» در تحلیلی پیرامون همزمانی اعلام موافقت آمریکا با روسیه مبنی بر پیوستن این کشور به سازمان تجارت جهانی و حضور لاریجانی در مسکو می‌نویسد: علی لاریجانی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران دقیقا بعد از موافقت آمریکا با روسیه برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی از مسکو بازدید کرد. به نوشته این روزنامه ظاهراً مسکو ممکن است پرونده هسته‌ای ایران را با توافق با آمریکا در زمینه عضویت روسیه در WTO مبادله کند.

«کامرسانت» در ادامه با اشاره به تهدید لاریجانی مبنی بر تجدیدنظر در همکاری ایران با آژانس و «هم عقیده بودن روسیه با غرب در این خصوص که ایران باید به معاهده منع اشاعه پایبند باشد» تاکید کرده است: احتمال تغییر در مواضع روسیه قریب‌الوقوع است. اندکی قبل از ورود لاریجانی به روسیه، واشنگتن و مسکو در خصوص همه موضوعات کلیدی درباره عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی به توافق رسیده‌اند.

جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا در تاریخ ١٥ نوامبر با ولادیمیر پوتین در مسکو ملاقات می‌کند و قصد دارد در خصوص ایران با همتای روسی خود گفت‌وگو کند. به ادعای «کامر سانت» کاملا آشکار است که ایالات متحده بعد از برداشتن موانع از سر راه روسیه برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی توقعاتی دارد، ایران ممکن است بهای ورود روسیه به این سازمان باشد.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز هم گزارش داده است که روسای جمهور آمریکا و روسیه هفته آینده در دیداری کوتاه که در فرودگاه بین‌المللی مسکو برگزار می‌شود در مورد برنامه هسته‌ای ایران و وضعیت قطعنامه تحریم علیه تهران مذاکره خواهند کرد. ظاهراً جرج بوش در سفر خود برای شرکت در اجلاس اقتصادی آسیا بنا به درخواست ولادیمیر پوتین همتای روسی خود توقفی کوتاه در مسکو خواهد داشت. سخنگوی کرملین در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس اعلام کرده است که «پوتین پس از آنکه فهمید هواپیمای بوش برای سوخت‌گیری در فرودگاه مسکو توقف خواهد کرد از وی دعوت کرده است تا برای برخی مذاکرات کمی بیشتر در مسکو بماند».