ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 12.11.2006, 11:29
رد صلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان در شهرستان‌ها

روزنامه اعتماد ملی: آخرين گزارش‌ها از نتايج بررسی صلاحيت‌ها در هيات‌های اجرايی نشان می‌دهد كه شمار زيادی از نامزدان شاخص و چهره‌های مشهور اصلاح‌طلبان در بسياری از مراكز استان‌ها و شهرستان‌ها رد صلاحيت شده‌اند. اين اتفاق در حالی رخ داده كه در تهران بسياری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب تاييد صلاحيت شده‌اند.‌

تاييد صلاحيت كانديداهای شاخص جريان اصلاحات در تهران اصلاح‌طلبان را چنان اميدوار كرده بود كه تصور می‌كردند در شهرستان‌ها نيز به سبك پيشين اتفاقاتی شبيه به تهران در حال شكل‌گيری است و عزم هيات‌های اجرايی بر رقابتی فراگير در كل كشور قرار گرفته است، اما گويا بين اصولگرايان تهرانی و اصولگرايان شهرستانی تفاوت‌هايی در رويه وجود دارد و آنان تحمل همقطاران تهرانی خود را ندارند. بدين ترتيب با روند رد صلاحيت‌های انجام شده اصلاح‌طلبان در برخی از استان‌ها عملا از رقابت باز می‌مانند و موضوع حوزه‌های فاقد رقابت انتخاباتی تكرار می‌شود. اصلاح‌طلبان البته با وجود رد صلاحيت‌های انجام شده همچنان به ادامه كار اميدوارند و انتظار دارند كه هيات‌های نظارت رد صلاحيت‌های غيرقانونی انجام شده را اصلاح كنند.بر اساس اين اخبار استان‌های آذربايجان شرقی، آذربايجان غربی و استان مركزی از جمله استان‌هايی بوده‌اند كه كانديداهای بسياری از احزاب اصلاح‌طلب به طور كامل رد شده‌اند.در استان‌هايی مانند اصفهان، خراسان، زنجان، و فارس نيز بيش از ٥٠ درصد كانديداها رد صلاحيت شدند.در استان‌های خوزستان و خراسان رضوی، كرمان، مازندران، گيلان و اردبيل نيز وضعيت رد صلاحيت‌ها نگران‌كننده بوده است.كانديداهای رد صلاحيت شده در شهرستان‌ها عموما از مسوولان سابق اجرايی در نهادهای مختلف بوده‌اند. برخی از آنان استاندار، معاون استاندار، فرماندار و بخشدار بوده‌اند. عده‌ای نيز رئيس سازمان‌ها و ادارات مختلف و همچنين اعضای شوراهای سابق شهرها و روستاها بوده‌اند.رد صلاحيت‌شدگان عموما سوابق مبارزاتی و جمله سوابق جبهه رزمندگی و جانبازی دارند و برخی از آنان نيز از خانواده شهدا هستند.

اعتراض اصلاح‌طلبان

رد صلاحيت‌های انجام شده اعتراض احزاب اصلاح‌طلب را به دنبال داشته است. سخنگوی حزب اعتماد ملی از رد صلاحيت كانديداهای حزب خود در استان‌های آذربايجان شرقی، آذربايجان غربی، زنجان و استان مركزی خبر داد.به گفته گرامی‌مقدم در استان اصفهان و فارس نيز بيش از ٥٠ درصد كانديداها رد صلاحيت شدند و در استان خوزستان و خراسان رضوی وضعيت برای نامزدهای حزب اعتماد ملی نگران‌كننده است. ‌وی ادامه داد: در استان‌هايی مانند كرمان، مازندران، گيلان و اردبيل تعداد بسياری از نامزدهای حزب اعتماد ملی رد صلاحيت شده‌اند كه اين وضعيت برای ما نگران‌كننده است. ‌
گرامی‌مقدم تصريح كرد: با توجه به رد صلاحيت گسترده نامزدهای حزب در مراكز استان‌ها ما از شهرستان‌ها نيز خبرهای خوبی نشنيده‌ايم و در شهرستان‌های مختلف مانند شهرستان سراين در خراسان شمالی نامزدهای حزب اعتماد ملی رد صلاحيت شده‌اند. ‌ سخنگوی حزب كارگزاران سازندگی نيز با بيان اينكه در برخی استان‌ها مثل اصفهان، رد صلاحيت‌ها افراطی بوده است، گفت: در خراسان و آذربايجان شرقی رد صلاحيت‌های افراطی را شاهد بوديم و در شيراز و خوزستان به طور نسبی رد صلاحيت‌ها بد بوده است. حسين مرعشی افزود: رد صلاحيت‌ها در سراسر كشور هماهنگ صورت گرفته است و اين در حالی است كه در تهران شاهد حركت معقول‌تری در اين زمينه بوديم و تعداد محدودتری را در استان تهران رد صلاحيت كردند.
سخنگوی ائتلاف اصلاح‌طلبان نيز گفت: هرچند كه در برخی استان‌ها مثل تهران عملكردی نسبتاً جدی را از سوی هيات‌های بررسی صلاحيت‌ها و وزارت كشور شاهد هستيم و اميد داريم كه انتخاباتی سالم و رقابتی در اين مناطق برگزار شود ولی استان‌هايی هم وجود دارند كه رفتار متفاوتی در آنها صورت گرفته و به نظر می‌رسد كه آموزش‌های سراسری و مناسبی به بررسی‌كنندگان صلاحيت‌ها ارائه نشده يا اگر ارائه شده، درست مورد توجه قرار نگرفته است.وی تصريح كرد: در استان‌هايی مثل اصفهان، خراسان، فارس، آذربايجان غربی و شرقی درخصوص بررسی صلاحيت‌ها مشكلاتی ايجاد شده اما با اين همه بايد توجه داشت كه اين مسائل نيازمند پيگيری و تجديدنظر هستند.

بلاتكليفی برخی كانديداها

از سوی ديگر پس از گذشت سه روز از پايان مهلت بررسی صلاحيت نامزدهای سومين دوره انتخابات شهر و روستا هنوز نامه تاييد يا ردصلاحيت برخی نامزدها به آنها ارسال نشده وآنها در بلاتكليفی به سر می‌برند.
اين در حالی است كه فرمانداری تهران دو روز پس از موعد قانونی بررسی صلاحيت‌ها با ارسال توضيحی به ايسنا اعلام كرد برابر دستورالعمل وزارت محترم كشور ظرف روز جاری مراتب تاييد صلاحيت به داوطلبان تاييد صلاحيت‌شده كتباً اعلام خواهد شد. ‌ حسن الحسينی عضو شورای مركزی حزب اعتماد ملی در مورد اخباری مبنی بر رد صلاحيتش برای حضور در انتخابات شوراها گفت: از دليل رد صلاحيتم مطلع نيستم و از اين مساله تاكنون فقط از طريق سايت‌ها مطلع شده‌ام. وی افزود: علی‌رغم اينكه تاكنون طبق قانون بايد رد صلاحيتم به بنده اعلام می‌شد، اما چنين نشده است.

اصلاح‌طلبان در انتظار تصميم هيات‌های نظارت

به اين ترتيب با رد صلاحيت‌های انجام‌شده اصلاح‌طلبان در انتظار اقدام هيات‌های نظارت هستند، برخی از آنان نيز به دنبال رايزنی و اطلاع‌رسانی برای تغيير در وضعيت خود هستند.سخنگوی ائتلاف اصلاح‌طلبان در اين باره گفت: طبق قانون در اين مرحله كسی رد صلاحيت نمی‌شود و آنچه اتفاق افتاده، عدم تاييد صلاحيت است و اعتبار رد صلاحيت پس از تجديدنظر هيات‌های نظارت است.مرتضی حاجی گفت: كسانی كه در خصوص تاييد صلاحيت با مشكل مواجه شده‌اند می‌توانند با رايزنی‌ها و اطلاع‌رسانی به موقع اين مشكل را رفع كنند و برای اين منظور با اعضای هياتهای نظارت تماس بگيرند و رفع ابهام كنند.وی از همه كسانی كه در همه استان‌ها با مشكل تاييد صلاحيت روبه‌رو هستند خواست كه كار خود را متوقف نكنند و برای پيگيری موضوع اقدام كنند ‌
سخنگوی حزب اعتماد ملی نيز در اين‌باره گفت: در صورتی كه عملكردهای هیأت نظارت مانند هیأت‌های اجرايی باشد، حزب اعتماد ملی شرايط لازم برای رقابت را نخواهد داشت و اميدواريم شرايط به گونه‌ای برای حزب اعتماد ملی به وجود آيد كه رقابت سالم در اين انتخابات را شاهد باشيم.
گرامی‌مقدم با اظهار اميدواری از آنكه هیأت‌های نظارت در تأييد صلاحيت‌ها، تصحيح‌های لازم را انجام دهند، خاطرنشان كرد: برای آنكه نامزدهای حزب اعتماد ملی فرصت كافی را برای حضور در رقابت داشته باشند تا به صورت عادلانه از زمان تبليغات استفاده كنند، اميدواريم هیأت‌های نظارت بر اساس چهار مرجع قانونی كه برای بررسی صلاحيت‌ها در انتخابات در نظر گرفته شده در رابطه با تأييد صلاحيت‌های كانديداها اقدام كنند.

اصولگرايان بی‌دغدغه

در كنار نگرانی اصلاح طلبان، اصولگرايان بدون دغدغه درباره رد صلاحيت‌ها به فعاليت‌های انتخاباتی خود مشغولند. شاه‌ويسی رئيس ستاد انتخاباتی جمعيت آبادگران جوان خبر از تاييد صلاحيت كانديداهای جمعيت متبوعش برای انتخابات شورای شهر تهران داد. ‌ مريم بهروزی عضو جبهه پيروان خط امام و رهبری نيز اعلام كرد: تمام نامزدهای جبهه پيروان خط امام و رهبری برای انتخابات شوراها تاييد صلاحيت شده‌اند.

هيات‌های نظارت رد صلاحيت‌ها را بررسی می‌كنند

بررسی صلاحيت داوطلبان انتخابات شوراها در هياتهای اجرايی به پايان رسيده و اكنون نوبت هيات‌های نظارت است كه به بررسی روند احراز صلاحيت‌ها بپردازند. اين هيات‌ها در دو نوبت اين موضوع را بررسی می‌كنند و نهايتا روز ١٢ آذرماه اسامی نهايی كانديداها اعلام می‌شود. آنچه كه در پی می‌آيد حاصل گفت‌وگو با حشمت‌ا... فلاحت‌پيشه سخنگوی هيات مركزی نظارت بر انتخابات شوراها است:
گفته می‌شود كه بسياری از چهره‌های شاخص يك جريان سياسی در مراكز استان‌ها و شهرستان‌ها رد صلاحيت شده‌اند.
بر اساس اخباری كه در اختيار دارم در شهرهايی كه حساسيت‌هايی وجود داشت، به‌ويژه تهران، رد صلاحيت گسترده‌ای نداشتيم.
البته بر اساس برخی اخبار، روند احراز صلاحيت در شهرستان‌ها آن‌قدرها كه شما گفتيد حاكی از اخبار خوب و خوشحال‌كننده نيست.
اخباری كه از شهرستان‌ها به ما رسيده، اخبار غيررسمی است. ولی فكر می‌كنم همين رويه‌ای كه در تهران بوده، در شهرستان‌ها هم حاكم بوده باشد و نه چيزی متفاوت از آن. چون پيش از بررسی صلاحيت‌ها در هيات‌های اجرايی، جلسات مشترك بسياری ميان هياتهای اجرايی و هيات‌های نظارت برگزار شد و در تمامی آن جلسات به دوستان هيات‌های اجرايی تاكيد كرديم كه بر اساس قانون عمل كنند و با دلايل غيرقانونی، كسانی را رد صلاحيت نكنند.

هيات‌های نظارت چگونه به شكايت افراد رد صلاحيت شده رسيدگی می‌كنند؟

پيش از آنكه كار به شكايت داوطلبان از رد صلاحيتشان برسد، هيات نظارت موظف است كه وضعيت و چرايی رد صلاحيت‌شدگان از سوی هيات‌های اجرايی را بررسی كند. پس از آن هم باز رد صلاحيت‌شدگان از ٢٧ آبان تا اول آذر فرصت دارند كه از روند بررسی صلاحيتشان شكايت كنند. پس از شكايت آنان، هيات‌های نظارت بار ديگر به بررسی علل رد صلاحيت خواهند پرداخت.
در مورد كسانی كه صلاحيت‌شان توسط هيات‌های اجرايی تاييد شده چطور، آيا هيات‌های نظارت می‌توانند صلاحيت آنها را دوباره بررسی كرده و احتمالا كسانی را رد صلاحيت كنند؟
نه، طبق قانون هيات‌های نظارت نمی‌توانند هيچ نظری نسبت به تاييد صلاحيت‌شدگان در هيات‌های اجرايی داشته باشند. طبق اصلاحيه‌ای كه در سال ٨٢ توسط مجلس ششم بر قانون انتخابات شوراها زده شده، هيات‌های نظارت نمی‌توانند صلاحيت هيچ كانديدايی را رد كنند. در حالی كه بر اساس قانون سال ٧٥ هيات‌های نظارت چنين حقی داشتند.

در شهرستان‌ها چه تعداد افراد رد صلاحيت شده‌اند؟

هنوز اخبار موثقی از روند بررسی صلاحيت‌ها در شهرستان‌ها ندارم. مهم آن است كه در تهران، دوستانی كه دغدغه داشتند، تاييد صلاحيت شده‌اند ولی از شهرستان‌ها اطلاعی ندارم.
ملاك عمل شما در بررسی مجدد صلاحيت كسانی كه رد صلاحيت شده‌اند چيست، آيا بار ديگر از مراجع چهارگانه استعلام خواهيد كرد؟
ملاك عمل ما همان گزارش استعلام از مراجع چهارگانه است. اگر خلاف نظر اين مراجع عمل شده باشد، افراد را برمی‌گردانيم. معمولا نيازی به استعلام دوباره نيست ولی اگر لازم شد، حتما بار ديگر استعلام خواهيم كرد.