ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 09.11.2006, 9:07
مذاكرات محرمانه‌ در نيويورك درباره ايران

آفتاب: «ژان باتيست ماتئی» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه خبر از در جريان بودن رايزنی‌هائی محرمانه در شورای امنيت سازمان ملل متحد در خصوص اعمال تغييراتی در پيش‌نويس قطعنامه پيشنهادی اروپا عليه ايران داد. به گفته مائنی، اين رايزنی‌ها محرمانه بوده و پيشنهادهای اصلاحی جديدی از سوی روسيه، آمريكا و كشورهای اروپايی مطرح شده است. اين پيشنهادات ظاهراً امكان حصول توافق ميان جبهه غرب با روسيه و چين را بيشتر از هميشه كرده است.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران اعلام كرد كه اعضای شورای امنيت برای رسيدن به يك قطعنامه واحد مشغول بررسی پيشنهادهای جديدی هستند. ماتئی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اينكه تاريخ دقيقی برای تصويب اين قطعنامه در نظر گرفته نشده گفت: تجربه ثابت می‌كند كه نمی‌توان برای اين مسايل تاريخ دقيقی تعيين كرد ولی ما با هدف رسيدن به يك توافق با يكديگر در اين مورد كار می‌كنيم.
در همين حال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه «به بن رسيدن تلاش‌ها در اين زمينه را رد كرد» و گفت: شايد به كاربردن «بن بست» اغراق‌آميز باشد، اما متنی كه از سوی كشورهای اروپايی مطرح شده، با پيشنهادهای اصلاحی روسيه و آمريكا مواجه است تا اينكه بتوان به متنی قابل قبول دست يافت و اين امری عادی است كه هميشه در تصويب قطعنامه‌ها در شورای امنيت با آن مواجه می‌شويم.
خبرگزاری‌های غربی روز گذشته اعلام كردند؛ آمريكا در تلاش برای تندكردن لحن قطعنامه ايران، در سازمان ملل خواستار آن شده كه در متن پيش‌نويس مربوطه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، «تهران به عنوان تهديدی برای صلح و امنيت بين‌المللی معرفی شود». به گزارش خبرگزاری رويترز جان بولتون نماينده آمريكا در سازمان ملل در ميان اصلاحات مدنظر دولت متبوعش در خصوص قطعنامه ايران، اين مساله را عنوان و ادعا كرد كه از ديدگاه واشنگتن، پيش‌نويس كنونی قطعنامه تحريم ايران متنی ضعيف با مطالبات حداقلی است!


خوشبينی آمريكا به تصويب قطعنامه ايران
آفتاب‌: شان مك‌‌كورمك سخنگوی وزارت امور خارجه ايالات متحده اعلام كرد كه «كشورش عليرغم فراز و نشيب‌های زياد و چانه‌زنی‌های ديپلماتيك با پكن و مسكو به حصول يك توافق نهايی بر سر تصويب يك قطعنامه ديگر عليه برنامه اتمی ايران خوشبين است».
مك كورمك روز چهارشنبه در كنفرانس خبری روزانه وزارت خارجه آمريكا گفت: «ا ختلاف نظر بر سر چنين موضوعی از نگاه ما طبيعی است و مطمئن هستيم كه حل اختلافات فرآيندی زمان‌بر خواهد بود، ولی مهم اين است كه در پايان كار بتوانيم شركايمان را قانع كنيم كه رفتار ايران مشمول اصل 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل بوده و لازم است كه اين رفتار با اعمال تحريم‌های مناسب مقابله شود. ايران به‌طور آشكار محتوای قطعنامه پيشين سازمان ملل را زير پا گذاشته است».
وی در پاسخ سئوالی در مورد سخنان بولتون كه روسيه را متهم به نقض توافق‌های پيشين انجام‌شده در اجلاس 1+5 در لندن نموده‌ بود گفت: روسها در مورد «ميزان و سرعت اعمال فشار بر ايران» نظرات متفاوتی را ابراز می‌كنند. ما منطق آنها را درك می‌كنيم ولی فكر می‌كنيم اعتبار شورای امنيت و نگرانی‌های جامعه جهانی حكم می‌كند كه ايران را از طريق ابزارهای مناسب وادار به پذيرش تعهداتش نمائيم.
مك كورمك با تكرار اين ادعا كه ايالات متحده حق داشتن يك برنامه اتمی صلح آميز را تحت نظارت و قواعد IAEA برای ايران به رسميت می‌شناسد گفت: چيزی كه ما الان بر سر آن بحث می‌كنيم يك فرآيند كاملاً ديپلماتيك برای اعمال فشارهای فزاينده تدريجی است تا ايران را متقاعد به تغيير رفتارهايش نمايد.
سخنگوی وزارات خارجه آمريكا با اشاره به حمايت كشورش از پيش‌نويس ارائه‌شده توسط تروئيكای اروپايی گفت: مطمئنا مقامات ايران نيز بنا به تحليل خود از شرايط سعی می‌كنند ما را دچار اشتباه و ترديد كنند. آنها فرآيند‌های غنی ‌سازی آزمايشگاهی‌شان را توسعه داده‌اند. اما اين مسئله مهمی برای ما نيست، ما می‌خواهيم مطمئن شويم كه آنها تا زمان شفاف‌شدن كامل برنامه‌هسته‌ای‌شان توانايی غنی‌سازی درمقياس بزرگ را پيدا نكنند. برای ما مهم اينست كه جامعه جهانی يك پيام قاطع، روشن و يكپارچه برای تهران ارسال كند.


انگليس پيشنهاد كرد مذاكرات اتمی با ايران از سر گرفته شود
ايرنا: دولت انگليس روز چهارشنبه اعلام كرد، چنانچه ايران برنامه غنی‌سازی اورانيوم خود را متوقف كند، امكان ازسرگيری مذاكرات درباره برنامه هسته‌ای وجود دارد.
انگليس به همراه فرانسه از پيشنهاددهندگان پيش نويس قطعنامه‌ای جديد درباره ايران در شورای امنيت است كه مخالفت جدی روسيه و چين با آن باعث نگرانی دولتمردان لندن از بالا بودن احتمال تصويب نشدن آن يا تصويب قطعنامه‌ای ضعيف شده است.
يك ديپلمات ارشد انگليسی در گفت‌وگو با خبرنگاران در پايتخت اين كشور با تكرار ادعای احتمال گرايش نظامی در برنامه هسته‌ای صلح‌آميز ايران و در پاسخ به سوالی درباره به بن‌بست رسيدن بحث درباره قطعنامه پيشنهادی، گفت كه هنوز انتظار دارد قطعنامه مذكور با وجود اين مخالفتها به تصويب برسد.
وی كه بنا بر قوانين دولت انگليس نام و سمتش قابل انتشار نيست در اين مصاحبه مطبوعاتی درباره اولويتهای دولت انگليس در ارتباط با سازمان ملل سخن گفت و حل و فصل چالش برنامه هسته‌ای ايران را يكی از اولويتهای اصلی لندن در چارچوب ماموريتهايش در اين سازمان معرفی كرد.
وی همچنين در پاسخ به سوالی، ناعادلانه بودن رويكرد غرب نسبت به برنامه هسته‌ای صلح‌آميز ايران و تعدی به حقوق تضمين شده ايران در چارچوب پيمان عدم اشاعه هسته‌ای "ان.پی.تی" را نپذيرفت و گفت بسته پيشنهادی غرب به نظر وی دارای ضمانتهايی برای تداوم اين برنامه است.