ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 08.11.2006, 20:28
خبرهای تازه‌ از پاك‌سازی اساتيد

اخبار تازه‌ای از پاك سازی اساتيد در دانشگاه تربيت مدرس

در پی تشديد برنامه پاك سازی اساتيد دگرانديش از دانشگاه تربيت مدرس، اين مركز علمی در سال جديد تحصيلی به كانون اصلی خبر در دانشگاه‌های ايران تبديل شده است.
بر اساس گزارش‌های دريافتی، موج پاك‌سازی‌ها در پی ضيافت افطار مقام رهبری برای اساتيد دانشگاه‌ها آغاز شد. آن گونه كه مردم از طريق اخبار، به ويژه پخش تلويزيونی اين برنامه مطلع شدند، در اين ضيافت، فرهاد دانشجو (رئيس انتصابی دانشگاه تربيت مدرس) در نقش مجری برنامه به ايفای وظيفه پرداخت. وی پس از اين جلسه رسمی مورد تفقد ويژه قرار گرفت و در همانجا امريه‌ی سركوب اساتيد دگرانديش را شخصا استماع كرد.
از سوی ديگر، اقامه نماز عيد فطر توسط محسن كديور در مكانی دورتر از مصلای تهران كه در آن آيت‌الله خامنه‌ای به اقامی نماز پرداخته بود، خشم مقام‌های عاليرتبه كشور را برانگيخت و بهانه‌ی مناسبی برای تشديد عمليات موردنظر به دست آن‌ها داد. علت اين امر استقبال گسترده‌ای و فزاينده‌ای بود كه اقشار مختلف فرهنگی و سياسی به ويژه روشنفكران و دانشجويان از برگزاری نماز عيد سعيد فطر در مكانی به جز مصلای تهران به عمل آوردند.
در پی اين ماجرا رضا اكبريان رئيس انتصابی دانشكده علوم انسانی دانشگاه تربيت مدرس با هماهنگی با اصغر حجازی رئيس دفتر رهبری در نخستين قدم سعيد حجاريان را از شورای تخصصی گروه علوم سياسی و محسن كديور را از شورای تخصصی گروه فلسفه و آقاجری را از مديريت گروه تاريخ كنار گذاشت.
به دنبال واكنش دانشجويان و اساتيد دانشگاه در قبال اين اقدام و تكذيب اظهارات دانشجو، رئيس دانشگاه تربيت مدرس، از سوی اساتيد گروه فلسفه و علوم سياسی وی از پاسخگوئی به انتقادات جدی وارد شده از سوی كديور باز ماند، لذا برای جبران مافات سازمان بسيج دانشجوئی دانشگاه را به كمك فراخواند و مسئول واحد خواهران سازمان بسيج دانشجوئی دانشگاه را به سمت فرماندهی سازمان بسيج دانشجوئی دانشگاه تربيت مدرس منصوب كرد تا در نخستين ماموريتش بيانيه مورد نظر مقامات مافوق عليه اساتيد دگرانديش را صادر كند.
پس از شكايت رسمی كديور از تخلفات متعدد رؤسای دانشكده و دانشگاه به "هیأت انتظامی اعضای هیأت علمی دانشگاه" و به جريان افتادن آن در مجرای حقوقی، در اقدامی بی‌سابقه محمدتقی احمدی رئيس و صادق آئينه‌وند نائب رئيس هيات انتظامی دانشگاه عزل شدند و مسلمی نائينی فرمانده سازمان بسيج اساتيد دانشگاه با حفظ سمت به رياست جديد هیأت انتظامی اعضای هیأت علمی دانشگاه تربيت مدرس منصوب شد. با عزل اعضای معتدل و نصب اعضای جديد تندرو و شبه‌نظامی، پيش‌بينی می‌شود اين هیأت سرنوشتی همچون دادستانی تهران داشته باشد.
در شرايطی كه شورای تخصصی گروه فلسفه بيش از يك ماه است تشكيل جلسه نداده است، تأخير در بررسی و تصويب طرح تحقيق پايان نامه دانشجويان، نارضايتی و اعتراض‌هايی را در سطح گروه و دانشكده در پی داشته است.
گفته می شود ميرحسين موسوی عضو هیأت امنای دانشگاه تربيت مدرس، در اعتراض به دور جديد سركوب اساتيد دگرانديش، قصد استعفا از سمت خود را دارد. اين در شرايطی است كه تعدادی از اساتيد دانشگاه تربيت مدرس بر اين باورند كه بهتر است مهندس موسوی به جای استعفا دادن ، همچنان در سمت خود به عنوان عضو هيآت امنای دانشگاه باقی مانده و به مخالفت جدی با روند سركوب پرداخته و به اعمال اين روش‌ها اعتراض كند.
بر اساس روند چند هفته‌ی گذشته ، و ديگر تحولات سياسی و دانشجويی در ايران در حاكميت جريان موسوم به حزب پادگانی، پيش‌بينی می‌شود كه دور جديد انقلاب فرهنگی و پاك سازی دانشگاه‌ها از اساتيد دگرانديش (به گفته احمدی نژاد "ليبرال و سكولار") با شدت و گستردگی بيشتری در اين دانشگاه و ديگر مراكز آموزش عالی ادامه پيدا كند.