ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 08.11.2006, 8:50
پيروزی دموكرات‌ها در مجلس نمايندگان آمريكا

ايسنا: دموكرات‌های آمريكا با پيروزی در انتخابات ميان‌ دوره‌يی كه يك ضربه‌ی بزرگ به جمهوری‌خواهان محسوب می‌شود، پس از ١٢ سال مجددا كنترل مجلس نمايندگان را در دست گرفتند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در انتخابات روز سه‌شنبه (٧ نوامبر) كه تحت‌الشعاع عصبانيت رای دهندگان نسبت به عملكرد بوش، اشغال ناموفق عراق و فساد قرار گرفت، دموكرات‌ها هم‌چنين سه كرسی از شش كرسی مورد نياز برای در دست گرفتن كنترل سنا را تصاحب كردند اما هنوز برای در دست گرفتن كنترل سنا كار دشواری را در پيش دارند.
شبكه‌ی خبری ان‌.بی.سی گزارش داد، دموكرات‌ها دست كم ٢٢١ كرسی از ٤٣٥ كرسی مجلس نمايندگان را از آن خود خواهند كرد.
شبكه‌های ABC و CNN نيز پيش‌بينی كردند كه مجلس نمايندگان از كنترل جمهوری‌خواهان خارج خواهد شد ولی به آمار و ارقام اشاره نكردند.
براساس پيش‌بينی‌های شبكه‌های تلويزيونی آمريكا، دموكرات‌ها با اين پيروزی نمايندگان كنونی جمهوری‌خواه از ايالت‌های كنتيكات، اينديانا، كنتاكی، نيوهمپشاير، كارولينای شمالی، اوهايو، پنسيلوانيا و رود آيلند را بركنار كردند.
همچنين پس از انتخابات كيت اليسون از ايالت مينسوتا به عنوان اولين نماينده‌ی مسلمان كنگره انتخاب شد و انتظار می رود هيلاری كلينتون بتواند رقيب جمهوری‌خواه خود را شكست داده و برای دومين دوره در سنا باقی بماند.
در همين حال خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داد كه دموكرات‌ها ٢١ كرسی مجلس نمايندگان را كه هم اكنون در كنترل جمهوری‌خواهان است، تصاحب كرده‌اند. در صورتی كه دموكرات‌ها تقريبا تمام كرسی‌هايی كه قبلا در دست داشتند را حفظ كنند اين ٢١ كرسی برای دست آوردن اكثريت مجلس نمايندگان كافی خواهد بود.
گزارش‌ها حاكی از اين است كه تا صبح امروز هيچ نماينده‌ی دموكراتی كه قبلا در مجلس نمايندگان بوده، موقعيت خود را از دست نداده است.
همچنين خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داد آرنولد شوارتزنگر، فرماندار جمهوری‌خواه ايالت كاليفرنيا با پيروزی قاطع در برابر فيل آنجليدس دموكرات برای دومين بار متوالی فرماندار اين ايالت شد.
مشاركت مردم در انتخابات نسبتا بالا گزارش شده است.
رای مردم اين كشور به يكی از دو حزب جمهوريخواه و دموكرات می‌تواند بر سرنوشت دو سال آينده جورج بوش، رييس جمهوری آمريكا در كاخ سفيد اثر بگذارد.
انتخابات برای تمام كرسی‌های مجلس نمايندگان و يك سوم كرسی‌های سنا انجام می‌شود. در برخی ايالت‌ها هم رای گيری برای انتخاب فرماندار جديد برگزار می‌شود.
جورج بوش و همسرش، لورا بوش با حضور در يك مركز رای گيری در كرافورد تگزاس، رای خود را به صندوق ريختند.
بوش از مردم كشورش خواسته تا فارغ از هر گرايشی در انتخابات شركت كنند و به وظيفه‌شان عمل كنند.
تبليغات انتخابات ميان دوره‌يی امسال عمدتا بر جنگ عراق، وضعيت اقتصادی و رسوايی‌های مالی متمركز بوده است.
بوش در آخرين ساعات تبليغات انتخاباتی به مردم كشورش در مورد پيروزی دموكرات‌ها هشدار داد و گفت كه دموكرات‌ها ماليات‌ها را افزايش می دهند و در برابر جنگ عليه تروريسم، جديت نشان نمی دهند.
دولت جورج بوش حمله به عراق را بخشی لازم از مبارزه جهانی عليه تروريسم توصيف می‌كند اما مخالفان دولت گفته اند كه اين جنگ بدون برنامه ريزی مناسب آغاز شد و به هدف خود دست نيافته است.
بوش گفته است كه منتقدين جنگ عراق نسبت به امنيت درازمدت ايالات متحده بی توجه هستند و حزب دموكرات را به سهل انگاری در زمينه مبارزه با تروريسم جهانی متهم كرده است.
وضعيت اقتصادی آمريكا از ديگر مسايلی است كه در مبارزات انتخاباتی جاری مورد توجه قرار داشته است.


كاخ سفيد شكست جمهوريخواهان در انتخابات را پذيرفت
ايرنا: كاخ سفيد سه شنبه شب ضمن اعلام پيرزوی دمكراتها در انتخابات مياندوره‌ای آمريكا اعلام كرد: آماده‌است با اكثريت جديد اين مجلس در خصوص موضوع عراق و "جنگ با تروريسم " و اقتصاد كار كند.
به گزارش روز چهارشنبه شبكه خبری بی‌بی‌سی، "تونی اسنو" سخنگوی كاخ سفيد آمريكا سه شنبه شب اعلام كرد: ما بر اين باوريم كه دمكراتها كنترل مجلس نمايندگان را برعهده خواهند گرفت و منتظريم با مسئولان اين جناح در خصوص موضوعاتی كه در اولويت نخست قرار دارند مانند پيرزوی در جنگ عراق و وسيعتر از آن پيروزی در جنگ باتروريسم و نيز اقتصاد رو به رشد كشورمان كار كنيم .