ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 28.09.2006, 9:05
شهلا لاهيجی و جايزه آزادی نشر

ايران امروز: شهلا لاهيجی در بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللی کتاب گوتنبرگ که امسال با موضوع محوری آزادی بيان برگزار شد جايزه آزادی نشر و چاپ کتاب اتحاديه بين‌المللی ناشران در گوتنبرگ را دريافت کرد.
روز ۲۱ سپتامبر، در آغاز بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللی کتاب گوتنبرگ سوئد که از ۲۱ تا ۲۴ سپتامبر برپا بود، شهلا لاهيجی، نويسنده، مترجم و ناشر، جايزه آزادی نشر و چاپ کتاب اتحاديه بين‌المللی ناشران در گوتنبرگ را دريافت کرد. موضوع اصلی نمايشگاه امسال، به پيشنهاد انجمن ناشران بين‌المللی و هم‌چنين پن سوئد، آزادی بيان بود. به همين دليل بيشتر کتاب‌هايی که در اين نمايشگاه معرفی شدند نيز به نوعی مربوط به خاورميانه بودند.
بيورن لينل، سخنگوی پن سوئد در مورد دليل انتخاب چنين موضوعی، ضمن تاکيد بر اين که در برخی از جوامع، صدای نويسندگان و روزنامه‌نگاران سرکوب می‌شود، گفت: «بحث آزادی بيان در جهان امروز بسيار پيچيده شده است. در دوران گذشته، تهديدی که عليه آزادی کلام صورت می‌گرفت از سوی قدرتمندان، دولت، کليسا و سازمان‌های مشابه بود اما الان اين مشکل جنبه ديگری نيز به خود گرفته است. يعنی توسط گروه‌هايی درجات و گستره اين خط قرمزها مدام تغيير می‌کند. در چنين شرايطی مهم اين است که ما از آدم‌هايی که مورد حمله گروه‌های فشار قرار می‌گيرند حمايت کنيم و نگذاريم اين حلقه تنگ‌تر و تنگ‌تر شود.
بر اين اساس بيش از ۷۰۰ نويسنده و منتقد از ۳۴ کشور جهان در همايش‌های نمايشگاه بين‌المللی کتاب گوتنبرگ که رقم‌شان به بيش از ۴۰۰ همايش می‌رسيد شرکت کردند و در مورد موضوع اصلی آن سخن گفتند. شهلا لاهيجی نيز در چهارچوب همين محور، جايزه اتحاديه بين‌المللی ناشران را که سازمانی غير دولتی با عضويت ۶۶ کشور جهان است و در زمينه حمايت از آزادی بيان، حقوق مولف و ناشران فعاليت می‌کند دريافت کرد.
لاهيجی که ۶۴ ساله است نخستين ناشر زن ايرانی به شمار می‌رود که انتشارات روشنگران را در سال ۱۳۶۲، راه‌اندازی کرد. او از جمله کسانی است که در سال ۲۰۰۰ به دليل شرکت در کنفرانس برلين مورد محاکمه قرار گرفت و به زندان افتاد.
جايزه آزادی نشر و چاپ کتاب اتحاديه بين‌المللی ناشران به دليل شجاعت لاهيجی در دفاع از آزادی بيان به وی اعطا شده است.
لاهيجی در حال حاضر ۲۰ عنوان کتاب در مرحله پيش از انتشار دارد که هنوز هيچ‌کدام از وزارت ارشاد مجوز نشر نگرفته‌اند.
وی به خبرنگار روزنامه سوئدی «سونسکا داگبلادت» گفته است که به خاطر انتشار کتاب‌هايی در مورد زنان، دموکراسی، جامعه‌شناسی آزادی و حمايت از حقوق زنان افتخار می‌کند؛ و ادامه داده است: «در ايران هيچ فضايی برای آدم‌های معمولی برای بيان نوعی انتقاد وجود ندارد. نه در تلويزيون و نه در مطبوعات. در ايران سکوت حکمفرماست.»
از لاهيجی تاکنون کتاب‌های «زن در جست وجوی رهايی»، «تصوير زن در آثار بهرام بيضايی» و پژوهشی در هويت تاريخی زنان ايران (تاليف مشترک با مهرانگيز کار) منتشر شده است.