ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 04.11.2006, 12:04
گفتگوهای گروه ١+٥ درباره قطعنامه  ايران

گروه ١+٥ روز گذشته گفتگو های حساس درباره قطعنامه‌ی تحريم ايران كه كشور های فرانسه ، آلمان و انگليس با حمايت آمريكا به شورای امنيت سازمان ملل ارائه داده‌اند، از سرگرفتند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ، اين نشست غيررسمی روز گذشته در دفتر نمايندگی انگليس در سازمان ملل با شركت نمايند گان ١+٥ تشكيل شد.
فرانس پرس درادامه گزارش خود اعلام نمود كه ديپلماتها درباره اين نشست هيچ اظهار نظری نكردند.
بنابراين گزارش ، حاميان قطعنامه تحريم ايران دراين نشست مشتاق بودند كه موضع روسيه را در قبال اين قطعنامه از ويتالی چوركين نماينده اين كشور درسازمان ملل كه روز پنج شنبه با دستور عمل دولتش درباره اين قطعنامه از مسكو به نيويورك باز گشت ، دريافت كنند.
يك منبع ديپلماتيك در اين باره خاطرنشان كرد كه روسيه از حاميان قطعنامه خواسته است كه هرگونه اشاره به نيروگاه هسته‌ای بوشهر، ممنوعيت سفر و توقيف دارايی‌ها را از متن اين پيش‌نويس حذف نمايند. وی افزود كه روسيه تنها از ممنوعيت انتقال فناوری‌های حساس هسته‌ای حمايت می كند.
يادآورمی شود كه گفتگوهای غيررسمی اعضای گروه پنج بعلاوه يك به مدت يك هفته به حال تعليق درآمد ، زيرا روسيه و چين همچنان مخالف اعمال تحريم های سختگيرانه عليه ايران هستند.


اختلافات ١+٥ درباره‌ی پيش‌نويس قطعنامه‌ی ايران
روسيه اصلاحاتی اساسی را در پيش‌نويس قطعنامه‌ای كه اروپايی‌ها عليه ايران تهيه كرده‌اند، خواستار شد و اعلام كرد خواهان آن است كه تحريم‌ها به معيارهايی محدود شوند كه مانع از توليد تسليحات هسته‌يی و موشك‌های بالستيك در ايران می‌شود تا اينكه در برای مذاكرات همچنان باز بماند.
به گزارش شبكه‌ی خبری فاكس نيوز ضمن اعلام اين مطلب گزارش داد، چين نيز اعلام كرده است كه ديدگاهی مشابه ديدگاه روسيه دارد و از تغييرات پيشنهادی روسيه كه متن اروپايی را ضعيف‌تر می‌كند، حمايت می‌كند.
اين در حالی است كه آمريكا عنوان می‌كند پيش‌نويس اروپايی به قدر كافی سخت نيست و جان بولتون، سفير آمريكا نزد سازمان ملل نيز اعلام كرده است كه واشنگتن نيز تغييراتی را پيشنهاد داده است.
اين گزارش حاكی است، ديدگاه‌های رقابتی پنج عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل زمينه را برای مرحله‌ای از مذاكرات طولانی و سخت درباره‌ی قطعنامه‌ای كه مجازات ايران به جهت تداوم غنی‌سازی اورانيوم و خودداری از تعليق خواستار است، مهيا كرده است.
ويتالی چوركين، سفير روسيه نزد سازمان ملل پس از نشست پنج عضو دايم شورای امنيت اعلام كرد كه اصلاحات روسيه متن پيش‌نويس اروپا را كوتاه می‌كند.
وی اظهار كرد: فكر می‌كنيم كه قطعنامه‌ای كه اكنون درباره‌اش صحبت می‌كنيم بايد مانع از ظهور موقعيتی شود كه مردم و كشورها بتوانند در توسعه‌ی غنی‌سازی اورانيوم و توسعه‌ی ابزارهای پرتابی سلاح های هسته‌يی به ايران كمك كنند.
اين ديپلمات روسی ادامه داد: اما در عين حال يك مساله‌ی بسيار مهم ديگر بخش ديگری از فلسفه‌ی ماست مبنی بر اينكه اين (قطعنامه) بايد درها را برای گفت‌وگوهای‌مان با ايرانی‌ها باز گذارد و نبايد چيزهايی را شامل شود كه هيچ هدف سودمندی ندارد؛ اما صرفا منجر به آن می‌شود كه از هدف رسيدن به نتيجه‌ای از طريق مذاكره در خصوص مساله‌ی پيچيده‌ی برنامه‌ی هسته‌يی ايران دور شويم.
بولتون درباره‌ی تغييرات طرف آمريكايی گفت كه تغييرات گسترده است.
با وجودی كه چوركين از توزيع تغييرات پيشنهادی روسيه خودداری كرد گفت كه تغييرات تمامی اشارات به نيروگاه بوشهر را حذف می‌كند؛ زيرا هيچ ارتباطی به قطعنامه‌ای كه درباره‌اش صحبت می‌كنيم ندارد و هماهنگ با معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته‌يی است.


سفير چين در سازمان ملل:
ما با روسيه ديدگاه‌های مشابهی داريم
وانگ گوانگيا، سفير چين نزد سازمان ملل به خبرنگارانی كه پرسيدند آيا روسيه و چين در رابطه با اين قطعنامه در يك قايق سوارند يا خير گفت: ما ديدگاه‌های مشابهی داريم؛ من از آن‌ها حمايت می‌كنم.
وی تاكيد كرد: پيش‌نويس اروپايی‌ها بسيار سخت است؛ ممكن است ايرانی‌ها را به انزوا بكشاند، اما من معتقدم كه چين همواره اين بحث را مطرح كرده است كه پيش از هر چيز مساله‌ی ايرانی‌ها از مساله‌ی كره‌ی شمالی متفاوت است؛ بنابراين نمی‌توانيد همان استانداردها را در اين مورد نيز به كار گيريد.
وی ادامه داد: كره‌ی شمالی يك سلاح هسته‌يی را آزمايش كرد؛ در حالی كه ايران تاكيد دارد برنامه‌ی هسته‌يی‌اش صلح‌آميز است و هدف از آن فقط توليد انرژی است.
گوانگيا افزود: به علاوه ايران خلاف كره‌ی شمالی عضوی از معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته‌يی است.
اين ديپلمات چينی گفت كه چين معتقد است تحريم‌ها بايد به صورت تدريجی اعمال شوند و بايد به روشی اعمال شود كه فشاری سياسی را بر ايرانی‌ها برای بازگشت به مذاكرات اعمال كند.


بولتون: در تاريخی ديگر دوباره نشستی تشكيل می‌شود
جان بولتون گفت كه روسيه بازنگری گسترده‌ای را در پيش نويس اروپايی قطعنامه شورای امنيت عليه ايران خواستار شده است.
به گزارش خبرگزاری رويتر، جان بولتون، نماينده آمريكا در سازمان ملل روز جمعه در جمع خبرنگاران با بيان اين كه آمريكا نيز پيشنهادهايی را ارايه كرده كه به زودی در ميان اعضا توزيع خواهد شد، افزود: ما تمام اين پيشنهادها را به پايتخت‌ها ارجاع می‌دهيم و مجددا در تاريخ ديگری با يكديگر ديدار می‌كنيم.


بررسی برنامه هسته ای ايران در نشست مقامهای آمريكايی و اسرائيلی
رئيس سازمان اطلاعات ملی آمريكا امروز در اسرائيل با مقامهای آن كشور در مورد همكاری های مشترك نظامی دوجانبه و همچنين درباره برنامه هسته‌ای ايران گفتگو كرد.
به گزارش خبرگزاری قطر،"جان نگروپونته" رئيس سازمان اطلاعات ملی آمريكا امروز با "اهود اولمرت" نخست وزير اسرائيل ديدار كرد.
دراين ديدار درمورد موضوع هسته‌ای ايران به شكلی ويژه بحث وتبادل نظرشد. بررسی تحولات منطقه خاورميانه و همچنين همكاری های امنتيی تل آويو و واشنگتن از ديگر موضوعاتی بود كه دراين ديدار به آن پرداخته شد.
"نگروپونته" روزگذشته به محض ورود به اسرائيل با "مائير داگان" رئيس سازمان اطلاعات نظامی و عمليات خارجی (موساد) درمورد همكاری‌های مشترك امنيتی برای مقابله با سازمان‌ها و گروه‌های مسلح مذاكره كردند.


منابع گزارش: خبرگزاری مهر ، ايسنا