ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 02.11.2006, 9:22
مذاکرات محرمانه میان لندن و دمشق

مجید روشن‌زاده ـ برلین
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

بنا به گزارش فاینانشل تایمز، چاپ آلمان، (01.11.2006) مذاکرات محرمانه‌ای میان مقامات بلندپایه سوریه و بریتانیا حول مسائل خاورمیانه و حزب‌الله لبنان در حال انجام است.

در این گزارش آمده: تونی بلر با یک ابتکار محرمانه‌ی دیپلماتیک به طرف سوریه گام برداشت. مطابق اطلاعات این روزنامه ملاقاتی در روز دوشنبه میان بشار اسد، رییس جمهور سوریه، و نیگل شینوالد، مشاور برجسته امور خارجه بلر، در شهر دمشق صورت گرفته است. هدف این ملاقات متقاعد کردن سوریه به منظور دست کشیدن از حمایت حزب‌الله لبنان می‌باشد.
این روزنامه اضافه می‌کند: ملاقات‌هایی در این سطح از زمان جنگ عراق به این سو میان لندن و دمشق انجام نگرفته است. جزئیات این ملاقات و نتایج آن هنوز فاش نشده است.

ولید جنبلاط: سوریه بدون ایران عمل نمی‌کند

ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌های لبنان، در گفت وگویی با "دی تسایت آنلاین" در مورد نقش سوریه در لبنان و تلاش‌های موجود اروپایی‌ها برای جلب حمایت دمشق برای همراهی با برنامه‌های آنها در خاورمیانه می‌گوید: نیروهای سازمان ملل تاکنون عملکرد قابل توحهی از خود نشان دادند. اما این نیروها دارای مخالفین جدی هستند. سوریه و حزب‌الله کارشکنی می‌کنند و تلاش می‌کنند که دولت وحدت ملی لبنان را سرنگون کنند. رژیم سوریه خواهان برقراری ثبات در جنوب لبنان نیست.

رهبر دروزی‌ها سپس اضافه می‌کند: اگر سوریه راست می‌گوید، باید ارسال سلاح به حزب‌الله را قطع کند و رابطه دیپلماتیک عادی با لبنان برقرار کند.

جنبلاط در باره پیوند تهران و دمشق تصریح می‌کند: سوریه بدون ایران عمل نمی‌کند. آنها اجازه حملات را می‌دهند و در صدد سرنگونی دولت‌اند.

به اعتقاد جنبلاط سوریه خواهان دست يافتن به اعتبار بین‌المللی است. اما حاضر نیست در ازای آن چیزی بدهد.

وی در این گفت‌وگو می‌گوید که هیچکس خواهان خلع سلاح حزب الله با توسل به زور نیست. ما با این حزب در حال گفت وگو هستیم و باید بدانیم که آیا ما دارای دولتی با کنترل کامل بر تمامیت ارضی خود هستیم و یا اینکه دارای سازمانی فرادولتی می‌باشیم. وی تاکید می‌کند که گفت وگو با حزب‌الله تنها گزینه موجود است.

و ادامه می‌دهد: ما باید آیت‌الله خامنه‌ای، پدرخوانده ایدئولوژیک حزب‌الله، را در تهران هم متقاعد کنیم. زیرا کسی که پول و اسلاحه می‌دهد در تصمیم‌گیری هم شرکت می‌کند.

جنبلاط در مورد مسئله اتمی ایران می‌گوید: اگر ایران صاحب سلاح اتم شود، کشورهای دیگر منطقه هم در پی آن برای تصاحب آن تلاش می‌کنند.
وی در مورد احتمال حمله نظامی آمریکا و یا اسراییل خاطر نشان می‌کند: من مخالف حمله نظامی هستم و باید با ایران همواره و همواره مذاکره شود. اما در مذاکره ما نیاز به یک منطق انکارناپذیر داریم. تمی‌توانیم به هند اجازه تولید سلاح اتم داد و از سلاح اتمی اسراییل چشم پوشی کرد و همزمان آن را برای ایران ممنوع کرد.
بدون وجود یک منطق خدشه‌ناپذیر مذاکره بجایی نخواهد رسید. یا همه در منطقه در جهت خلع سلاح اتم گام بردارند و یااینکه روزی تمام منطقه منفجر می‌شود.