ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 31.10.2006, 15:18
سعید لیلاز: تحریم ایران عملا آغاز شده است

خبرگزاری مهر- گروه انرژی هسته ای : لیلاز ،تحلیلگر مسائل اقتصادی معتقد است اگر بسته ای حاوی تضمین های امنیتی ،‌ محو کامل تحریمهای آمریکا و آزاد سازی همه دارایی های ایران با احتساب بهره ها و دسترسی نا محدود به بازار تکنولوژیکی و مالی دنیا بویژه امریکا به ایران داده شود ارزش مصالحه در موضوع هسته ای را خواهد داشت.
سعید لیلاز، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل اقتصاد انرژی در میزگرد" " در خبر گزاری مهر، گفت : ما در حال حاضر درایران برای تحریم احتمالی در حال فراهم کردن زمینه های یک انفجار اجتماعی هستیم .
وی با بیان اینکه تجربه نشان داده است ساختار انرژی ایران به گونه ای است که هر رژیمی با هر عقیده ای روی کار بیاید باید نفت بفروشد و کالابخرد، به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا که هفته گذشته منتشر شد اشاره کرد و گفت : این گزارش نشان می دهد ایران با همه توان خود نفت تولید کرده و این تولید در ماه سپتامبر به زیر ٣ میلیون و هشتصد هزار بشکه کاهش یافته است ، بر این اساس می توان نتیجه گرفت که وضعیت ایران خطری برای امنیت انرژی جهان نیست .
لیلاز یاد آور شد: اطلاعیه اخیر بانک مرکزی ایران نیز این گزارش آمریکا را تائید می کند ، در این اطلاعیه آمده علت کاهش رشد اقتصادی ایران کاهش ارزش افزوده بخش نفت بوده است و آن هم به خاطر کاهش سرمایه گذاری خارجی است .
واردات مواد مصرفی در یکسال گذشته دوبرابر شد و رکورد واردات سرانه ایران شکست براین اساس می توان گفت برای تحریم احتمالی در حال فراهم کردن زمینه های یک انفجار اجتماعی هستیم

وی با بیان اینکه واردات مواد مصرفی در یکسال گذشته به دو برابر افزایش یافته است ، گفت : معتقدم در بعد تحریم احتمالی اقتصادی ایران هیچ نهادی به اندازه دولت ، با تصمیم های غلط خود به ایالت متحده کمک نمی کند.
لیلازافزود : ما در سال ١٣٧٧ برای اداره اقتصاد ایران با ٥ درصد رشد اقتصادی به ١٠ میلیارد دلار واردات احتیاج اشتیم اما امروز کمتر از ٦٥ میلیارد دلار واردات جواب این اقتصاد را با نرخ ٤ درصدی رشد نمی دهد و این یک فاجعه اقتصادی است.

وی با بیان اینکه الگوی مصرف ایران بطورکلی فاسد وبی نظم شده است یاد آورشد : امروز بدون ماهانه ٢٠ میلیون دلار واردات میوه خارجی ، و مشابه آن واردات گوشت خام و مرغ و بطور کلی بدون واردات میلیارد ها دلار مواد مصرفی نهایی ، امورات این اقتصاد نمی گذرد .

این تحلیلگر مسائل اقتصادی به تزریق ٦٠ میلیارد دلار یارانه به اقتصاد ایران در سال جاری اشاره کرد و گفت : براین اساس هر ایرانی امسال ٩٠٠ دلار یارانه دریافت می کند که ٨٥ درصد آن یارانه سوخت است ، وقتی امروز گازوئیل را مجانی به ملت می دهیم به محض تحریم نمی توانیم آن را لیتری ٦٠٠ تومان بفروشیم .

وی با هشدار درمورد تکرارتجربه رژیم شاه در واردات بی رویه و بیماری موسوم به بیماری هلندی در اقتصاد ادامه داد : امسال رکورد واردات سرانه هر ایرانی شکست و از مرز ٩٠٠ دلار برای هر نفر عبور کرد درحالی که بالاترین رقم آن در رژیم شاه حدود ٨٠٠ الی ٨٥٠ دلار در سال ١٣٥٥ به ازای هر ایرانی بوده است.

امسال رکورد واردات سرانه هر ایرانی شکست و از مرز ٩٠٠ دلار برای هر نفر عبور کرد درحالی که بالاترین رقم آن در رژیم شاه حدود ٨٠٠ الی ٨٥٠ دلار در سال ١٣٥٥ به ازای هر ایرانی بوده است
لیلاز درپاسخ به این سوال که به عقیده شما تحریم های ایران چه مواردی را شامل خواهد شد و چه تاثیری دراقتصاد ایران خواهد گذاشت گفت : تحریم های ایران عملا آغاز شده است و کسانی که با نهاد های بین المللی در بازرگانی خارجی فعال هستند می دانند که دیگرهیچ بانک معتبر اروپایی LC های ایران را قبول نمی کند و برای همین LC ها نیاز به تائیدیه یا بیمه دارند، نرخ هر دوی اینها تا یک سال پیش در دنیا حدود نیم درصد بود اما الان به حدود ٨ تا ١٢ درصد رسیده است و بدین ترتیب کالاها برای مصرف کنندگان استفاده کننده از این تائیدیه ها بسیار گران تمام خواهد شد .

وی با بیان اینکه تحریم ها علیه ایران از حساسترین قسمت یعنی نقل و انتقالات مالی شروع شده است ، در این راستا به تحریم بانک صادرات اشاره کرد .

این کارشناس اقتصاد سیاسی گفت : ما در حال حاضر صرفا به دلیل تحریم اقتصادی ایالات متحده علیه ایران واجبار به خرید یوریی به جای خرید دلاری سالانه حدود ١٠ الی ١٥ میلیارد دلار را از دست می دهیم چون دلار در ٦ سال گذشته نسبت به یورو ٤٠ درصد تضعیف شده است و بر این اساس قدرت خرید بین المللی ما ٤٠ درصد کاهش یافته است .

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال که با توجه به مناسبات اقتصاد بین المللی و اختلافات موجود میان اعضای دائم شورای امنیت احتمال تحریم ایران چقدر است گفت : تصور می کنم ایالات متحده در حال حاضر هیچ عجله ای برای برخورد با ایران ندارد و بیشتر در پی رادیکالیزه کردن اوضاع ، به بن بست رساندن مذاکرات ، گیر انداختن ایران در گوشه رینگ و اجماع بین المللی است .

وی با بیان اینکه آمریکاییان معتقدند هنوز فاصله ایران تا اتمی شدن زیاد است به تحلیل جان نگروپونته وزیر امنیت داخلی امریکا مبنی بر اینکه ایران تا اتمی شدن به ٥ الی ١٠ سال زمان نیاز دارد اشاره کرد .
ایالات متحده در حال حاضر هیچ عجله ای برای برخورد با ایران ندارد و بیشتر در پی رادیکالیزه کردن اوضاع ، به بن بست رساندن مذاکرات ، گیر انداختن ایران در گوشه رینگ واجماع بین المللی است

لیلاز تاکید کرد: آمریکایی ها در حال حاضر در دنیا نقاط ضعف بسیار جدی دارند و اینکه این کشور را قدرت قاهره بدانیم یک اشتباه بزرگ است .
وی با اشاره به اهمیت قیمت نفت برای آمریکا گفت : سطح ذخایر استراتژیک آمریکا یکماه پیش از مرز ٣٥٠ میلیون بشکه عبور کرد ، واشنگتن روزانه یک میلیون بشکه نفت ذخیره می کرد اما در حال حاضر دیگر جایی برای ذخیره سازی ندارد و بر این اساس قیمت ها سقوط کرده است .
لیلاز با اشاره به بی تاثیری تصمیم اوپک در مورد کاهش یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه از ظرفیت صادرات نفت برای کنترل قیمت آن گفت : اوپک هیچ گاه در خصوص کاهش صادرات صادقانه عمل نکرده و ضمنا روسیه اعلام کرده است کاهش تولید نفت را به هر اندازه که باشد جبران خواهد کرد .

وی یادآور شد: در ماه های اخیر ذخایر ارزی روسیه از مرز ٣٠٠ میلیارد دلار گذشت و میزان مازاد ارزی سالانه روسها از میزان ارزش کل صادرات نفتشان بیشتر شده است یعنی به طور کلی اقتصادشان را از وابستگی نفت بیرون آورده اند .
این تحلیلگر مسائل بین الملل به سابقه عدم مخالفت روسیه و چین با امریکا در تصمیم گیری های شورای امنیت اشاره کرد و گفت : مازاد صادرات چین به آمریکا ١٥٠ میلیارد دلار است که از مجموع تولید نا خالص داخلی ایران بیشتر است بنابراین، این رابطه به خاطر ایران کنار زده نخواهد شد .
لیلاز در بخش دیگری از این میز گرد در خصوص احتمال به توافق رسیدن ایران و غرب بر سر موضوع هسته ای گفت : تصور من این است که خط قرمز ایران به هیچ وجه غنی سازی هسته ای نیست یعنی باور نمی کنم خود این تکنولوژی قداستی داشته باشد مثل رابطه ایران و آمریکا یا جنگ ایران وعراق بلکه آنچه جمهوری اسلامی ایران به لحاظ ژئو پلتیک در پی ان است یک سپر امنیتی است و اتفاقا نقطه هسته ای شدن ایران نیز همین جاست چون حق صیانت از نفس حق طبیعی هر کشوری است .
وی افزود : من معتقدم مسئولیت اصلی سوق دادن ایران به سمت هسته ای شدن ایالات متحده است چون دائما تهدید می کند که می خواهیم شما را سرنگون کنیم اما چون در عراق و افغانستان قدری گرفتاریم لطفا صبر کنید تا گرفتاریهایمان تمام شود .

این روزنامه نگار در مورد موضوع فن آوری هسته ای چنین ابراز عقیده کرد: اگر بگوییم انرژی هسته ای برای ما فایده اقتصادی یا تکنولوژیکی دارد کل آن را از اعتبار انداخته ایم چون صرفا تبدیل موضوع انرژی هسته ای به یک سپر استراتژیک به آن وجاهت رسمی می دهد .
لیلاز ابراز عقیده کرد : خط قرمز جمهوری اسلامی ایران در قضیه انرژی هسته ای امنیت ملی است و از این جنبه، مسئولیت اصلی کاملا متوجه واشنگتن است که به هیچ وجه حاضر نیست به ایران تضمین امنیتی بدهد .
وی با تاکید بر اینکه به بن بست رسیدن مذاکرات ایران و غرب اصلا به نفع ایران نیست گفت : آمریکایی ها بدشان نمی اید مذاکرات به بن بست برسد اما ما در ٢٨ سال گذشته فضایی مساعد تر از الان برای آغاز یک گفتگوی استراتژیک و اهمه جانبه با ایالات متحده نداشته ایم .
لیلاز گفت : معتقدم خط قرمز ایران در مذاکره غنی سازی اورانیوم نیست اما خط قرمز طرف مقابل تعلیق است این دو خط قرمز از لحاظ تئوری و نظری قابل انطباق است و اگر این دو کشور ای میز مذاکره بنشینند و روی تقدم و تاخر تعلیق بحث کنیم موضوع قابل حل می شود .وی در عین حال گفت : مخالفت آمریکا با نشستن پای میز مذاکره در خصوص اهداف اصلی این کشور تردید ایجاد می کند و بنا به گفته مقام رهبری چون آمریکائیها حد یقف ندارند ما چاره ای جز استراتژی تهاجمی نداریم .

لیلاز در پاسخ به این سوال که آیا بر این اساس می تون گفت که مذاکرات ایران و غرب به بن بست رسیده است گفت : من معتقدم ایالات متحده در پی برخورد نظامی با ایران از سال ٢٠٠٨ به بعد است و در این خصوص تفاوتی میان محافظه کاران و دموکرات ها در هیات حاکمه آمریکا وجود ندارد.
این تحلیلگر مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که چه راهکار های اقتصادی برای مقابل با تحریم های احتمالی وجود ارد گفت : واقعیت این است که سهم ایران در تولید ثروت جهان صرفا ٤ در هزار است یعنی چهار دهم درصد . سهم ایران در تجارت جهانی نیز در همین حد است یعنی ما حدود ٤٠ درصد متوسط جمعیتمان تولید ملی داریم یعنی حدود یک سوم متوسط جهانی .
وی افزود : این موضوع نشان می دهد که اقتصاد ایران کم و بیش منزوی است و این اقتصاد کوچک که ما را تنها در حد یک شرکت مثل جنرال موتورز قرار می دهد تحریمش چندان تلاطمی در عرصه بین الملل برنخواهد انگیخت .

لیلاز با اشاره به اینکه تحریم ایران به سمت نفت نخواهد رفت گفت :‌من معتقدم تحریم اقتصادی نمی تواند ایران را به زانو در آورد و خوشبختانه اقتصاد ایران ظرفیت هایی دارد که این ظرفیت ها در سالهای اخیر به شدت تحت تاثیر واردات قرار گرفته است بنا بر این تحریم اقتصادی ایران صرفانوعی اعمال تعرفه گمرکی خواهد بود .
وی افزود : گله من از سیاست های اقتصادی دولت از سال ٨٢ به بعد این است که با باز کردن درهای واردات برای کالاهای مصرفی اقتصاد ایران کاملا فاسد شده است .
این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین گفت: معتقدم اقتصاد ایران ظرفیت های بسیار نیرومندی دارد و در میان مدت قادر به مقابله با تحریمها خواهد بود هرچند تحریم ها در کوتاه مدت تلاطمی نه چندان شدید در فضای روانی ایران ایجاد خواهد کرد .

وی با بیان اینکه در شورای امنیت راهکار تحریم یک شبه صد در صد وجود ندارد گفت :‌آنها قدم به قدم جلو می ایندو ما هم فرصت انطباق خواهیم داشت فقط باید از این فرصت استفاده کنیم.
آمریکا امکان آسیب زدن جدی به ایران را دارد اما نمی تواند ما را مطلقا را متوقف کند ، ایران می تواند ایستادگی کند و جامعه بین المللی چندان آمادگی یک در گیری جدی نظامی و استراتِیک رادر خاورمیانه ندارد
لیلاز با بیان این جمله که ایران تا کنون به بهترین نحو ممکن بازی هسته ای را مدیریت کرده است گفت : آمریکا امکان آسیب زدن جدی به ایران را دارد اما نمی تواند ما را مطلقا را متوقف کند ، ایران می تواند ایستادگی کند و جامعه بین المللی چندان آمادگی یک در گیری جدی نظامی و استراتِیک رادر خاورمیانه ندارد .

وی افزود : تصورم این است که سرانجام هر دو طرف شرافتمندانه مصالحه خواهند کرد .
این تحلیلگر درپاسخ به این سوال که در مذاکرات هسته ای چه تضمین هایی باید از غرب گرفته شود گفت: اگر بسته ای حاوی تضمین های امنیتی ،‌ محو کامل تحریمهای آمریکا و آزاد سازی همه دارایی های ایران با احتساب بهره ها و دسترسی نا محدود به بازار تکنولوژیکی و مالی دنیا بویژه امریکا به ایران اده شود ارزش مصالحه در موضوع هسته ای را خواهد داشت . چرا که افق جدیدی را به روی اقتصاد ایران خواهد گشود .