ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 31.10.2006, 0:36
«دموكراسی، راه برای رسيدن به صلح»

روزنامه كارگزاران: همايش چهار روزه «دموكراسی‌های جديد و دموكراسی‌های احيا شده» از روز يكشنبه ٢٩ اكتبر در دوحه آغاز به كار كرد. در اين همايش نمايندگان ١٤٢ كشور عضو سازمان ملل و ٦٩ هيات پارلمانی حضور دارند و درباره دموكراسی و آينده آن به خصوص در خاورميانه به بحث و تبادل نظر پرداخته و به ارائه برنامه خواهند پرداخت. همچنين قرار است در اين همايش نشست‌های جانبی درباره ايجاد دموكراسی در جهان، حكومت مطلوب، آزادی، پيشرفت و جنگ عليه فقر نيز برگزار شود.
«امير دوسال» نماينده دبيركل سازمان ملل انگيزه برگزاری اين كنفرانس را اعتقاد و تمايل كشورها به پيشرفت و توسعه دموكراسی دانست. وی گفت؛ دموكراسی در تاريكی و ابهام تحقق نمی‌يابد. كنفرانس دوحه می‌تواند راهكارهای توسعه و ساخت بنای دموكراسی و اتحاد جهانی را به خوبی نشان دهد.
وزارت امور خارجه قطر كه هماهنگ كننده برگزاری اين همايش است، اعلام كرد، «دموكراسی راه برای رسيدن به صلح» شعار اين همايش است.
آنچه اين همايش را كه ششمين دوره آن در حال برگزاری است، با همايش‌های دوره‌های گذشته آن متمايز می‌كند، حضور حداقل ٣٠ حزب فعال در عرصه‌های سياسی كشورهای خاورميانه و يكصد سازمان غيردولتی است.

روز گذشته مقرر شد رياست اين همايش به عهده مغولستان باشد. به همين دليل مغولستان از سپتامبر ٢٠٠٣ تاكنون رياست اين كنفرانس را عهده دار بوده است.

«نياما انخبولد» وزير امور خارجه مغولستان كه با حضور در اين نشست به طور رسمی رياست آن را به قطر تحويل داد، درباره اين همايش اظهار داشت؛ از زمانی كه اين همايش در سال ١٩٨٨ فعاليت خود را آغاز كرد، تلاش‌های فراوانی را برای گسترش دموكراسی از طريق افزايش همكاری ميان كشورهای منطقه بكار برد. وی در ادامه افزود؛ سازمان ملل نقش بسزايی در ترويج دموكراسی داشته است. بايد بگويم، سازمان ملل يكی از اهرم‌های مهم در گسترش دموكراسی محسوب می‌شود.

«شيخ حمد بن جاسم بن جابر» وزير امور خارجه قطر كه خود از امسال رياست اين همايش را عهده‌دار خواهد بود، اظهار داشت؛ تا زمانی كه درگيری‌های مسلحانه و خشونت وجود داشته باشد، دموكراسی حقيقی در جهان و به خصوص در منطقه خاورميانه محقق نخواهد شد.

وی افزود؛ دموكراسی حقيقی زمانی تحقق خواهد يافت كه يك دموكراسی بين‌المللی برای تعيين حقوق انسان‌های تحت سلطه وجود داشته باشد. دموكراسی زمانی به وجود خواهد آمد كه تمام اركان يك جامعه از حكومت و ملت گرفته تا تمام اعضای يك كشور مانند روزنامه‌ها، رسانه‌ها، شبكه‌های خبری و... هم از لحاظ فكری و هم از لحاظ عملی برای ترويج دموكراسی تلاش كنند.

«حمد بن جاسم بن جار» همچنين به حضور گسترده نمايندگان دولت‌ها و احزاب مختلف در نشست دوره ششم همايش «دموكراسی‌های جديد و دموكراسی‌های احيا شده» اشاره كرد و اظهار داشت؛ اين حضور گسترده باعث خواهد شد، كشورها در مسير صحيح خود گام برداشته و دموكراسی را به طور خودكار در كشورشان پياده كنند.

وی سپس به مفهوم دموكراسی اشاره كرد و اظهار داشت؛ دموكراسی بدون حضور دولت‌ها معنا ندارد. اين دولت‌ها هستند كه با حضورشان می‌توانند اصول دموكراسی را پايه ريزی كنند. در غير اين صورت كشورها دچار حمله، تجاوز و در نهايت اشغال شده و آينده‌شان به گونه‌ای ديگر تعريف خواهد شد.

بعد از سخنان وزير امور خارجه قطر، نوبت به نماينده سازمان ملل در همايش «دموكراسی‌های جديد و دموكراسی‌های احيا شده» رسيد.

«امير دوسال» در سخنرانی ٢٠ دقيقه‌ای خود اظهار داشت؛ دموكراسی حق مسلم مردم دنياست و صرف نظر از نوع فرهنگ و سابقه تاريخی هر كشوری حق دارد، دموكراسی را در كشورش پياده كند.

وی افزود؛ رسيدن به دموكراسی كار آسانی نيست. راه‌های دموكراسی بسيار پرسنگلاخ است و حتی ممكن است سختی‌های آن بسيار ترسناك به نظر برسد. اما با اين حال اگر خواهان پيشرفت و دموكراسی هستيم بايد آن را بپذيريم. همان طور كه بسياری از كشورهای منطقه سختی‌های آن را پذيرفتند و برای رسيدن به دموكراسی همه چيز را به جان خريدند.

برخی از نمايندگان پارلمان‌های جهان نيز جزو سخنرانان اين همايش بودند و سخنانی درباره دموكراسی ايراد كردند. «انديروس جانسن» دبيركل اتحاديه پارلمان‌های جهان به عنوان نماينده نمايندگان پارلمان‌های جهان نيز سخنانی اظهار داشت. وی درباره دموكراسی و خطرات موجود در راه رسيدن به آن گفت؛ راه رسيدن به دموكراسی تنها از راه مشاركت و همكاری ميسر است. به همين دليل بايد برای رسيدن به آن پيمان‌های بين‌المللی تدارك ديد تا بتوان دموكراسی را بهتر پياده كرد.

يك ساعت قبل از برگزاری همايش «دموكراسی‌های جديد و دموكراسی‌های احيا شده» عده‌ای از افراد وابسته به گروه‌های مدنی در حمايت از مردم و دموكراسی موجود در كشورهای عراق، فلسطين و لبنان دست به تظاهرات زدند.

با وجود اين كه دموكراسی در قطر جايگاه چندانی ندارد و چشمه‌های دموكراسی در بسياری از اركان جامعه آن كور شده، اما «احمد بن عبدالله آل محمود» وزير كشور در امور خارجه و مسائل بين‌المللی با اعتراف به نوجوان بودن دموكراسی در كشورش برگزاری همايش «دموكراسی‌های جديد و دموكراسی‌های احيا شده» را برای بلوغ دموكراسی در كشورش بسيار مفيد دانست و اظهار داشت، نمی‌توان گفت دموكراسی در قطر به تازگی رونق گرفته است. بلكه از سال‌ها پيش و از بدو تاسيس، دولتمردان به فكر دموكراسی بوده‌اند. اما بايد بگويم دموكراسی در قطر در ساليان اخير جان تازه‌ای گرفته و رو به تكامل است. تلاش دولت برای ايجاد گفت و گو ميان گروه‌ها و احزاب مدنی، ايجاد راه‌های آزاد برای برقراری رابطه ميان مردم و دولتمردان، ايجاد راه‌های گفت وگو، مناقشه و مذاكره ميان اركان مختلف حكومت با يكديگر و با مردم گواهی بر ادامه راه دموكراسی برای رسيدن دموكراسی به تكامل در كشور است.

وی سپس به تشريح ابزارهای لازم برای تحقق دموكراسی در كشور پرداخت و اظهار داشت؛ برای برقراری دموكراسی ايجاد زمينه‌های آن لازم است. استقرار امنيت، گسترش آموزش، فرهنگ، زيرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی از عنصرهای مهم برای ايجاد زمينه‌های دموكراسی در كشور است.

«بن عبدالله» در ادامه افزود؛ با همين منطق بايد برای آموزش دموكراسی در مدرسه‌ها، آموزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مكان‌های عمومی فعاليت كرد تا بتوان تضمينی برای موفقيت دموكراسی دركشور فراهم ساخت. الفبای دموكراسی همچنان در قطر تعريف نشده است.

مطبوعات و رسانه‌ها اجازه دارند همه به غير از شخصيت‌های اول كشور و مقام‌های عالی رتبه آن كه نام آنها به طور واضح به رسانه‌ها و مطبوعات توضيح داده شده، انتقاد كنند. البته آن هم به صورت بسيار محدود، اما با اين وجود «بن عبدالله» اظهار داشت؛ از زمانی كه «شيخ حمد بن خليفه آل ثانی» حكومت كشور را در دست گرفت، مطبوعات، روزنامه‌ها و رسانه‌ها از آزادی بيشتری برخوردار شده‌اند. همچنين احترام به حقوق‌های سياسی و فردی مردان و زنان جامعه در دوران شيخ حمد بن خليفه افزايش يافته است.

وی در ادامه افزود؛ انتخابات مجلس شورايی كه در پيش داريم نمونه‌ای است برای اثبات موفقيت همايش «دموكراسی‌های جديد و دموكراسی‌های احيا شده» در كشور. به عبارت ديگر بايد گفت انتخابات جديد مجلس دستاورد اين همايش مهم بين‌المللی است.

همايش «دموكراسی‌های جديد و دموكراسی‌های احيا شده» از سال ١٩٨٨ هر سه سال يك بار توسط سازمان ملل در يكی از كشورهای جهان برگزار می‌شود. نخستين دوره آن در ژوئن ١٩٨٨ در مانيل پايتخت فيليپين برگزار شد كه تنها در آن نمايندگان ١٣ كشور حضور يافتند. دور دوم اين همايش در سال ١٩٩٤ در «ماناگوا» پايتخت نيكاراگوا برگزار شد و سومين دوره آن نيز در سال ١٩٩٧ در بخارست پايتخت رمانی انجام شد.