ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 28.10.2006, 12:03
مانور مبارزه با گسترش تسلیحات هسته‌ای

خبرگزاری مهر: یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که یک مانور دریایی مشترک به رهبری آمریکا هفته جاری "به منظور مبارزه با گسترش تسلیحات"، با شرکت کشورهای حوزه خلیج فارس در نزدیکی سواحل غربی ایران برگزار خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، "رابرت جوزف" معاون وزیرامورخارجه آمریکا درامورکنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی همچنین اظهار داشت که روز دوشنبه کشورهای استرالیا، بحرین، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آمریکا در رزمایشهایی شرکت خواهند کرد که به منظور شبیه سازی بازرسی کشتیها که مواد تسلیحاتی غیرقانونی حمل می‌کنند، انجام می‌شود.
بنابراین گزارش، ١٩ کشور دیگر در ابتکار عمل امنیتی بازرسی از کشتیها و هواپیماهای مظنون به حمل تسلیحات و مواد هسته‌ای موسوم به PSI به رهبری آمریکا نیز در این رزمایش شرکت خواهند کرد و نقش فرعی برعهده خواهند داشت.
از زمان ارائه ابتکار عمل امنیتی بازرسی کشتیها و هواپیماهای مظنون به حمل تسلیحات غیر قانونی PSI ، این رزمایش بیست و چهارمین رزمایش است.
علاوه بر کشور بحرین که دراین زمایش نقش فعالی خواهند داشت، کشورهای کویت، قطر و امارات نیز ناظرانی را به این رزمایش اعزام خواهند کرد.
رابرت جوزف دراین باره خاطرنشان کرد که این رزمایش، ظرفیت ما را در جلوگیری از قاچاق تسلیحات در بوته آزماش قرار خواهد داد.
یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، درباره این رزمایش گفت: "این رزمایش، تمرینی برای جلوگیری از حمل مواد هسته‌ای و تسلیحاتی توسط کشتی‌ها برای کشوری که نگرانی‌های گسترش تسلیحات را در منطقه به بار آورده است، درنظر گرفته شده است."
بنابراین گزارش، هرچند این مقام نامی از ایران به میان نیاورده است، اما این رزمایش زمانی برگزار می‌شود که کشورهای غربی در حال بررسی پیش‌نویس قطعنامه‌ای بر عليه ایرانی در شورای امنیت هستند که درآن تحریم‌هایی در نظر گرفته شده است.
رابرت جوزف همچنین اعلام کرد که آمریکا گزارش‌های خبری از ایران دریافت کرده است مبنی بر اینکه این رزمایش مورد توجه ایران قرار گرفته است.
وی همچنین تاکید کرد این رزمایش مشترک از ماهها پیش برنامه‌ریزی شده است و زمان آن برای اعمال فشار جدید بر ایران به سبب برنامه هسته ای‌اش برنامه ریزی نشده است.
این رزمایش زمانی صورت می‌گیرد که نیروهای دریایی غرب در خلیج فارس که بین ایران و عربستان قرار دارند، اعلام کردند که آنها برای مقابله با یک حمله تروریستی احتمالی در منطقه درآماده باش به سر می‌برند.
مقامهای عربستان پیشتر اعلام کردند که تاسیسات نفتی این کشور یک هدف پتانسیل بسیار احتمالی هستند، اما تدابیر امنیتی لحاظ شده است.
رزمایش مذکور همچنین محرکی برای تحریمهای اخیر شورای امنیت علیه اولین آزمایش هسته‌ای کره شمالی است. در این تحریمها، بازرسی از کشتیهایی مظنون به حمل مواد هسته‌ای و تسلیحاتی برای کره شمالی، گنجانده شده است.