ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 20.10.2006, 23:17
انتشار مجدد “روزگار”

انتشار "روزگار" از سر گرفته می‌شود

ايسنا: روزنامه‌ی روزگار كه دوره‌ی جديدی از انتشار خود را از دوشنبه -٢٤ مهرماه - آغاز كرده بود، پس از سه روز انتشار روز پنج‌شنبه - ٢٧ مهرماه - روی كيوسك روزنامه‌ی فروشی‌ها نبود.
فرزانه خرقانی - مدير مسوول روزگار - در توضيح علت توقف انتشار روزنامه‌، با بيان اين كه عدم انتشار روزگار به منظور ايجاد برخی تغييرات در فرم و محتوای روزنامه انجام شده است، علت ايجاد تغييرات مذكور را اختلاف در برداشت از نوع مطالب قابل نشر در روزنامه دانست.
او در عين حال معتقد است: روزنامه‌ای با محتوای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نمی‌تواند به مسائل سياسی ايرانی و جهان كاملا بی‌اعتنا باشد، مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی عميقا با مسائل سياسی در ارتباط است و تفكيك اين حوزه‌ها از هم عملا امكان ناپذير است.
وی با اشاره به عرف جاری در ميان مطبوعات كشور گفت: روزنامه‌های پرتيراژی در كشور داريم كه با خط مشی و زمينه‌ی فرهنگی،‌ اجتماعی يا اقتصادی، به مسائل سياسی نيز به طور جدی می‌پردازند و از ديد جامعه‌ی مطبوعاتی و نهادهای قانونی مرتبط با مطبوعات اين يك امر پذيرفته شده تلقی می‌شود. با اين حال به منظور پيشگيری از ايجاد هرگونه شبهه نسبت به رفتار مغاير قانون تصميم گرفتيم تا روشن شدن ابعاد برداشت‌های متفاوت از انتشار مطالب و تحليل‌های سياسی صرف در روزنامه خودداری كنيم و امكان چنين اقدامی‌ در روز چهارشنبه وجود نداشت، لذا روزنامه در روز پنج‌شنبه منتشر نشد.
او همچنين درباره‌ی شبهات مطرح شده و شايعاتی كه درباره‌ی جايگزينی روزگار با روزنامه‌ی شرق شنيده می‌شود، گفت: برابر قانون مطبوعات انتشار يك روزنامه به جای روزنامه‌ی ديگر به نحوی كه از لحاظ شكل و عنوان با آن روزنامه يا با روزنامه‌ای كه به طور دائم يا موقت تعطيل شده است، مجاز نيست، بنابراين در دوره‌ی جديد انتشار روزگار سعی شده است اين تكليف قانونی رعايت شود، اما به دليل انتظاراتی كه وجود داشته است، افكار عمومی‌ روزگار را جايگزينی برای شرق تلقی كرده و يكی از عوامل تشديدكننده‌ی اين برداشت نيز همكاری برخی نويسندگان و خبرنگاران روزنامه‌ی مذكور با روزگار بوده است؛ البته اين امر به هيچ وجه خلاف قانون نيست.
بنا بر اين گزارش، سعيد تقی‌پور - يكی از سهامداران موسسه‌ی صاحب امتياز روزگار - نيز اظهار كرد: روزگار يك روزنامه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است كه غير از موسسه‌ی مالك آن وابستگی به هيچ حزب، نهاد يا جمعيتی ندارد و براساس مشی مستقل و حرفه‌يی مطبوعاتی اداره می‌شود.


حس متناقض

وبلاگ مريم شبانی
روزنامه "روزگار" طبق تصميم مسئولان قرار است از فردا (شنبه) منتشر شود. خبر انتشار مجدد روزنامه روزگار خبری خوش بود اگرچه اين انتشار مجدد با ممنوعيت حضور محمد قوچانی، رضا خجسته رحيمی، محمدجواد روح و احمد زيدآبادی در تحريريه اين روزنامه همراه شده است. عدم حضور اين نويسندگان خواسته معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد از مديرمسئول روزنامه بوده است. اكنون حسی متناقض دارم. انتشار هر روزنامه حسی خوشايند است و اما ممنوع شدن چند روزنامه نگار سياسی از نوشتن حسی تلخ.


روزگار بی‌سياست

وبلاگ سيدآبادی:
تجربه نشان داده است كه روزنامه غير سياسی در ايران كارش نمی گيرد و تيراژی پيدا نمی كند ، به خصوص اگر غير دولتی باشد. شنيده ام كه روزگار از شنبه منتشر می شود ، در غيبت صفحات سياسی اش و در غيبت محمد قوچانی و گروه سياسی اش . خبر انتشار دوباره روزگار خوشحالم می كند ، هر چند كه ناحقی كه در حق روزگار روا داشته اند ، ناراحت كننده است . اميدوارم دوستان روزگار بتوانند تجربه ايرانی روزنامه غير سياسی را تغيير بدهند و بلند تر بپرند . شنيده ام كسی دارد سردبيرش می شود كه می توان چنين اميدی داشت.


فردا روزگاری غيرسياسی توزيع می‌شود

وبلاگ فريد مدرسی:
دوباره تصميم گرفته شد روزگار منتشر شود اما بدون سرويس سياسی و با تغيير سردبير. قوچانی می خواهد ديگر نيايد و اگر اين طور شود غلامی به جای او روزنامه كاملا غيرسياسی روزگار را سردبيری خواهد كرد. همه مشغول كار خود هستند به جز سياسيون خبرنگار. فردا روزنامه با اين حال و هوا منتشر می شود و هنوز وضعيت خبرنگارهای سياسی شرق و روزگار مشخص نيست. فقط قرار است خبرهای رسمی صرف در صفحه ۲ منتشر شود، آن هم بدون تحليل و تفسير. با اينكه ديگر همكاران به فعاليت خود در ساير سرويس‌ها مشغول هستند، اما گويی آنها هم ناراحت از آينده خودشان و دوستانشان هستند و در غم ما شريكند...