ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 20.10.2006, 15:08
كار برروی پيش‌نويس قطعنامه‌ی تحريم‌ ايران

نمايندگان ١+٥ در شورای امنيت امروز درباره‌ی ايران مذاكره می‌كنند
ايسنا: سه كشور اروپايی آغازگر مذاكرات هسته‌يی با ايران در حال انجام آخرين بررسی‌های پيش‌نويس قطعنامه تحريم‌های شورای امنيت عليه ايران به علت خودداريش از تعليق غنی‌سازی اورانيوم هستند.
به گزارش خبرگزاری خبرگزاری فرانسه افزود، پيش نويس اين قطعنامه به وسيله‌ی نمايندگان فرانسه، انگليس، و آلمان كه پيشرو انجام مذاكرات هسته‌يی با ايران بودند و نيز با مشورت با آمريكا تهيه شده است.
براساس اين گزارش، نمايندگان اين كشورها درباره‌ی جزئيات تحريم‌های تدريجی كه در حال بررسی‌اند، صحبتی نكردند، اما مقامات واشنگتن روز پنجشنبه گفتند كه اولين سری از معيارهای تنبيهی احتمالا بر ممنوعيت تامين مواد و سرمايه‌ی برنامه‌های هسته‌يی و موشكی ايران متمركز خواهد بود و گام‌های ديگر ممكن است شامل مسدود كردن سرمايه‌ها و ممنوعيت سفر دانشمندان هسته‌يی و كارشناسان نظامی ايران باشد.
كنزو اوشيما، سفير ژاپن نزد سازمان ملل كه رياست دوره‌يی شورای ١٥ عضوی امنيت سازمان ملل را عهده‌دار است روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: انتظار دارم كه ايران به زودی در برابر شورای امنيت قرار گيرد.
وی افزود: اين مساله به پيشرفت در مشاورات ميان كشورهای مهم مربوط بستگی دارد، اما هنوز درباره‌ی هيچ چيزی مذاكره نشده است.
ژان مار دولاسابلير، سفير فرانسه نزد سازمان ملل نيز همان روز با اشاره به قطعنامه‌ی ايران گفت: اين قطعنامه‌ی ساده‌ای نيست و بسيار فنی است.
وی گفت كه اميدوار است به زودی در روز جمعه سفيران پنج عضو دايم شورای امنيت در سازمان ملل متشكل از آمريكا، فرانسه، انگليس، روسيه، چين به همراه آلمان كه عضو دايم شوراست درباره‌ی پيش نويس قطعنامه مذاكره كنند.
يك ديپلمات غربی كه به نام او اشاره‌ای نشده است نيز گفت، پيش‌بينی نمی‌كند كه تا پيش از روز دوشنبه پيش‌نويس به ١٥ عضو شورا تسليم شود.
وی افزود: ميان نشست ١+٥ و مشاورات تمامی ١٥ عضو شورا چند روزی زمان خواهد بود تا روس‌ها و چينی‌ها فرصت داشته باشند پيش‌نويس را هضم كنند.
ديپلمات‌های ارشد ١+٥ هفته‌ی گذشته فهرست مقدماتی تحريم‌های احتمالی را نهايی كردند و به سفيران كشورهای متبوع‌شان در سازمان ملل دستور دادند كه تدوين پيش‌نويس را آغاز كنند. اين تصميم پس از آن اتخاذ شد كه اتحاديه‌ی اروپا در نشستی در لوكزامبورگ اعلام كرد، پس از چند ماه مذاكرات بی‌ثمر با ايران، اين مساله بايد به شورای امنيت بازگردد.
ويتالی چوركين، سفير روسيه نزد سازمان ملل چند روز قبل گفته بود به زودی درباره‌ی پيش‌نويس توافق حاصل می‌شود.


پيش‌نويس قطهنامه بزودی به گردش درمی‌آيد
خبرگزاری رويتر نيز در گزارشی ضمن اشاره به اين كه انتظار می‌رود كشورهای اروپايی به زودی پيش نويس قطعنامه را در شورای امنيت به گردش درآورند نوشت: با اين حال ديپلمات‌های غربی روز پنجشنبه گفتند كه فقط دور دوم يا سوم از مجازات‌ها ممكن است ايران را به توقف برنامه‌ی هسته‌يی‌اش وادار كند.
امير جونز پری، سفير انگليس نزد سازمان ملل گفت: اروپايی‌ها اميدوارند پيش‌نويس را ظرف دو يا سه روز آينده به گردش درآورند.
يك ديپلمات اروپايی نيز گفت كه مذاكراتی ميان آلمان، فرانسه و انگليس و آمريكا در حال انجام است.
وی افزود: اگر قرار باشد موفق شويم بايد متحد باقی بمانيم.
طبق اين گزارش، ديپلمات‌ها می‌گويند اراده برای تهيه‌ی پيش‌نويس تحريم‌ها از آن زمان به بعد باعث تعجب ايران شد و تهران انتظار داشت بتواند زمان طولانی‌تری را بر روی چين و روسيه سرمايه‌گذاری كند تا فراتر از يك روند ديپلماتيك حركت كند. چندين ديپلمات اروپايی گفتند كه حياتی است اين روند بسط دادن تحريم‌ها با سرعتی پيش رود كه روس‌ها و چينی‌ها را در مسير نگهدارد.
براساس اين گزارش، سخت‌ترين بحث آن است كه آيا منابع نفت و گاز ايران مورد تحريم واقع شود يا خير. با اين حال برخی ناظران می‌گويند ممكن است اين كار با گذشت زمان ساده‌تر شود. ايران چهارمين توليدكننده‌ی بزرگ نفت خام در جهان است.
شبكه خبری بلومبرگ به نقل از توماس ماتوسك، سفير آلمان نزد سازمان ملل درباره‌ی قطعنامه‌ی ايران نوشت: ما بايد بر روی اقداماتی كه واقعا از آن انتقاد می‌كنيم انگشت بگذاريم؛ تحريم‌هايی را عليه مواد و فعاليت‌های مربوط به اشاعه و عليه افرادی كه در آن دست دارند و عليه تبادلات مالی كه مستقيما به آن مربوط می‌شود تنظيم كنيم.
وی با ذكر اين كه اين معيار برای تنبيه ايران نيست گفت كه هدف ترغيب ايران به تعليق غنی‌سازی اورانيوم در حالی است كه موضعی متحد را در شورای امنيت حفظ كنيم.
ماتوسك گفت: اگر اكنون تحريم‌های بسيار بسيار سختی را درخواست كنيم، قطعا نمی‌توان انتظار داشت روسيه و چين با ما همراهی كنند.
براساس اين گزارش، وی افزود كه به عنوان مثال برای تلاش جهت به دست آوردن حمايت روسيه ممكن است قطعنامه، همكاری در نيروگاه هسته‌يی بوشهر را استثنا قرار دهد.
ماتوسك ادامه داد: و نيز ممكن است اين متن شامل فهرستی از مواردی باشد كه گروه تامين‌كنندگان هسته‌يی (ان.پی.تی) و رژيم كنترل فن‌آوری موشكی تدوين كرده است و ايران از دريافت آن‌ها محروم خواهد شد .
جان بولتون، سفير آمريكا نزد سازمان ملل نيز گفت كه متن قطعنامه به زودی و ظرف يك يا دو روز آماده خواهد شد. اما جونز پری گفت كه اواسط هفته‌ی جاری اين پيش‌نويس ممكن است در اختيار ١٥ عضو شورا قرار گيرد.
سفير فرانسه در سازمان ملل نيز گفته است كه پيش‌نويس ممكن است روز جمعه به چين و روسيه رود و افزود كه پيش‌نويس تحت بندی از منشور سازمان ملل خواهد بود كه توسل به نيروهای نظامی را منتفی می‌داند اما اختلافات در روابط اقتصادی و ديپلماتيك و ارتباطات را مجاز می‌شمرد.