ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 18.10.2006, 21:01
انتشار روزگار متوقف شد



به گزارش خبرنگار "ايلنا"، نامه‌‏ای از اداره‌‏كل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد به روزنامه «روزگار» به مديرمسؤولی «فرزانه خرقانی» مبنی بر اينكه روزنامه «روزگار» بايد بدون صفحات سياسی منتشر شود، ارسال شده است.
در اين نامه كه به امضای «علاءالدين ظهوريان» مديركل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد رسيده است، تاكيد شده است كه چون روش سياسی در امتياز روزنامه «روزگار» ذكر نشده است، اين روزنامه مجاز به انتشار اخبار سياسی ايران نيست.
بنابراين گزارش، روزنامه «روزگار» با دوره‌‏ انتشار جديد و به صاحب‌‏امتيازی «مؤسسه رسانه گستر ساده» و مديرمسؤولی «فرزانه خرقانی» از روز دوشنبه به خانواده مطبوعات پيوست. همچنين موسسه مالك اين روزنامه، روزنامه اقتصادی «جهان اقتصاد» را نيز منتشر می‌‏كند. اضافه می‌‏شود كه «سعيد تقی‌‏پور» مديركل سابق مطبوعات و خبرگزاری‌‏های داخلی وزارت ارشاد نيز عضو هيات مديره اين شركت است.


از خبر استفاده نفرماييد!
خبرگزاری كار ايران (ايلنا) ساعتی پس از قرار دادن خبر فوق در سايت خود، در خبر ديگری نوشت: «از كاربران محترم خبرگزاری كار ايران (ايلنا) تقاضا می‌‏شود كه از خبر كد ٣٥٧٨٥٧ ـ [خبر بالا] استفاده نفرمايند.»


عطريانفر: وزارت ارشاد بنا را براين گذاشته كه عرصه را بر اصلاح‌طلبان تنگ كند

سرويس سياسی روزنامه روزگار كه تنها سه شماره از انتشار آن می گذشت منحل شد.
به گزارش ايرانيوز اين روزنامه كه با امتياز فرهنگی اجتماعی مجوز انتشار داشته از سوی وزارت ارشاد به علت نداشتن امتياز سياسی از چاپ مطالب سياسی منع شده است.
محمد عطريانفر عضو شورای مركزی حزب كارگزاران ضمن تائيد خبر انحلال سرويس سياسی روزنامه روزگار كه پس از توقيف موقت روزنامه شرق با تحريريه همان روزنامه مشغول به فعاليت شده است اظهار داشت: وزارت ارشاد با اين بهانه كه در شناسنامه اين روزنامه لفظ سياسی وجود ندارد از ما خواسته حتی يك كلمه هم به اخبار سياسی نپردازيم.
محمد عطريانفر درگفت و گو با خبرنگار سياسی ايرانيوز تاكيد كرد: اين صحبت‌ها در حالی انجام می‌شود كه سابقه مطبوعات نشان می‌دهد چنين رسانه‌هايی كه عنوان سياسی در شناسنامه آن‌ها نيست تا ٣٠ درصد مطالب خود را می‌توانند به اخبار سياسی اختصاص دهند و تا به حال منعی در اين رابطه وجود نداشته است.
وی اضافه كرد: در حالی ارشاد از ما خواسته اخبار سياسی را به هيچ عنوان پوشش ندهيم كه روزنامه‌های جام جم و همشهری هم امتيازی مشابه ما دارند و به انتشار اخبار سياسی نيز می‌پردازند.
وی تصريح كرد: وزارت ارشاد كه ادعای مردمی بودن می‌كند بنا را براين گذاشته كه عرصه را بر اصلاح‌طلبان تنگ كند و اين درحالی است كه روزنامه شرق رانيز توقيف موقت كردند و هنوز هم بعد از ٣٧ روز مستندات قانونی خود را اعلام نكردند.
عطريانفر درخصوص برنامه آينده اين روزنامه گفت: ما از ارشاد خواسته‌ای نداريم جز آنكه به ما هم اجازه دهند مانند همشهری و جام جم بتوانيم به انعكاس اخبار بپردازيم. متاسفانه وزارت ارشاد كه بايد حامی مطبوعات باشد بر خلاف صحبت های وزير محترم ارشاد كه اين وزارتخانه را غير جناحی می‌دانند كاملا خطی عمل می‌كند و نمی‌خواهند تجربه موفق روزنامه شرق تكرار شود.


توقف روزگار
بنا به خبرهايی كه روزنامه‌نگاران «روزگار» در وبلاگ‌هايشان نوشته‌اند، انتشار روزگار بنا به تصميم مسوولان روزنامه، به مدت چند روز متوقف شد. خوشبينانه تا بعد از عيد فطر و با تغييرات احتمالی....
هیات نظارت بر مطبوعات بهانه آورده که چون مجوز این نشریه اجتماعی است و نه سیاسی ، طبق قانون نباید بیش از ٢٠ درصد مطالب آن سیاسی باشد، در حالی که بیشتر است. مدیران روزنامه هم حاضر شده بودند که حتی سرویس سیاسی روزنامه را که ظاهرا برای رفع هرگونه شبهه قانونی از اول با دو تعریف کاری "خبر" و "ایران" فعالیت می‌کرد تعطیل کنند. اما امروز باز هم کوتاه آمدند و پذیرفتند که کل سرویس سیاسی را حذف کنند. اما ظاهرا فشارها و بهانه گیری‌های هیات نظارت تمامی نداشت و در نتیجه تصمیم بر این شده که روزنامه فعلا (یا دیگر) منتشر نشود.
روزگار از فردا ديگر چاپ نمی‌شود و اگر هم اين اتفاق در چند ماه آتی روی دهد، ديگر از تيم فعلی خبری نيست... روزگار هم به سرنوشت شرق دچار شد... كسی دوست ندارد شرق با هر نام ديگری منتشر شود...