ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 18.10.2006, 14:43
صندلی‌های خالی در ديداراحمدی‌نژاد با اصحاب قلم‌وهنر

رييس‌جمهور گفت: قبول دارم كه دولت نهم از ظرفيت رسانه‌ها به نحو احسن استفاده نكرده و بايد اين امر را جبران كند. شايد به دليل وقت كم يا نداشتن سليقه از اين فرصت‌ها استفاده نكرده ولی در كل اذعان دارم كه دولت در استفاده از ظرفيت رسانه‌ها موفق نبوده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) دكتر «محمود احمدی‌نژاد» عصر روز سه‌شنبه در ديدار تعدادی از اصحاب قلم و فرهنگ با شنيدن دغدغه‌های آن‌ها در ارتباط با حوزه‌های كاری‌شان افزود: معتقدم ما به عرصه‌ی جديدی وارد شده‌ايم و بايد برنامه‌های خود را بر اساس تغيير و تحولات رخ داده تنظيم كنيم.
وی تصريح كرد كه ايران منشاء و كانون تحولات بزرگ است.
رييس‌جمهور در ادامه و در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به اهميت نقش هنرمندان در جامعه گفت: هنرمندان در حال حاضر نقش و رسالت بزرگی را بر عهده دارند؛ در حال حاضر چشم جهانيان به هنرمندان ماست.
احمدی‌نژاد هم‌چنين با بيان اين‌كه هنرمندان در تبيين هويت، آرمان، پيشرفت و تعالی يك كشور نقش سازنده‌ای دارند، اظهار داشت: تقريبا بسياری از كشورها چشم به ما دوخته‌اند؛ آن‌ها از ما الگو می‌خواهند، آن‌ها به ما می‌گويند كه بايستيد و مقاومت كنيد. در كلمه‌ی ايستادنی كه آن‌ها به كار می‌برند، هزاران معنی و مفهوم نهفته است. در حال حاضر تقريبا تمامی ملت‌ها از ما می‌خواهند كه به آن‌ها الگو بدهيم و بگوييم چه‌كار كنند.
رييس‌جمهور ادامه داد: برآوردن مطالبات ملت‌ها وظيفه‌ی ماست. ما انسان هستيم و مسلمان و بايد به اين نيازها پاسخ دهيم.
وی تصريح كرد: در حال حاضر افق وسيعی در برابر ماست، البته مشكلاتی هست ولی می‌توان اين مشكلات را رفع كرد.
احمدی‌نژاد در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به دغدغه‌های هنرمندان گفت: در اين جلسه آقای راد از تئاتر و مشكلات آن گفتند. آقای جوزانی از سينما و مشكلات آن. آقای شريعتمداری در مورد روزنامه‌ها و مطبوعات. من معتقدم ما بايد در اين عرصه‌ها حرف اول را بزنيم؛ البته امكانات نيز لازم است و دولت وظيفه دارد تا آن‌جا كه می‌تواند اين امكانات را فراهم كند.
وی خاطرنشان كرد: انسان‌ها طبيعتا تمايل به توقف دارند و دست‌هايی هست كه می‌خواهد ما را محصور كند، ولی معتقدم استعداد، توانمندی و انرژی‌ای كه در اين سرزمين وجود دارد، مافوق نيازهای كشور است.
رييس‌جمهور تاكيد كرد: هنرمندان در جامعه دارای منزلت زيادی هستند. حرف آن‌ها خريدار دارد؛ چراكه هميشه حرف آرمانی و انقلابی دارای خريدار است. هنر در رشد و تعالی يك كشور می‌تواند بسيار تاثيرگذار باشد. البته من منظورم هنری نيست كه برای فلان جشنواره كه تحت نظام سلطه است (كار می‌كند)، البته همه‌ی جشنواره‌ها و همه‌ی فيلم‌ها اين‌گونه نيستند، ولی در نظر بگيريد كه مشخص است جايزه‌ی نوبل به چه كسانی تعلق می‌گيرد؛ اسحاق رابين و آريل شارون جايزه‌ی صلح نوبل دريافت می‌كنند.
وی گفت: البته ما ممكن است نقدهايی به يكديگر داشته باشيم، ولی همه بايد برادرانه حرف‌های خود را بزنيم. ممكن است كه در اين حرف‌ها تندی هم وجود داشته باشد، ولی اصلاح می‌شود. ممكن است دو برادر داد بكشند، ولی برای يكديگر جان نيز بدهند، ما همه يك ماموريت داريم. ببينيد! من فضا را روشن می‌بينم. البته محكم شدن پيچ و مهره‌ها در تمام امور زمان می‌برد. وقتی كه ما مثلا می‌خواهيم يك بندر بسازيم چند سالی طول می‌كشد كه مجوز آن گرفته شود و اقدامات زيربنايی صورت بگيرد، ولی وقتی كليد اول زده می‌شود، تمام امور به سرعت پيش می‌رود، ديگر امور نيز اين‌چنين است.
رييس‌جمهور در بخش ديگری از اظهارتش خاطرنشان كرد: هنرمند بايد شجاعت داشته باشد و به فضای موجود خود راضی نباشد، دائم بايد به دنبال ايجاد وضعی جديدتر و بهتر باشد. هنرمندان بايد شجاعت، خلاقيت و لطافت داشته باشند.
پيش از سخنان رييس‌جمهور، كلهر نماينده‌ی رييس‌جمهور در شورای عالی نظارت بر صدا و سيما، ايرج راد به عنوان نماينده‌ی هنرمندان تئاتر، استاد محمد سرير به عنوان نماينده‌ی موسيقی‌دانان، راضيه تجار به عنوان نويسنده، حسين شريعتمداری به عنوان نماينده‌ی خانه مطبوعات، مسعود جعفری جوزانی به عنوان نماينده‌ی سينماگران، مرتضی حيدری از ميان هنرمندان تجسمی، محمد نوری‌زاد و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنانی ايراد كردند.
در اين مراسم تعدادی از اهالی هنر و قلم، مديران عامل برخی خبرگزاری‌ها و مديران مسوول برخی از روزنامه‌ها، از جمله ابوالقاسم طالبی فيلمساز، اميرحسين فردی نوسينده كودكان، جلال فياضی مديرعامل ايرنا، علی‌ صالح‌آبادی مديرمسوول روزنامه همبستگی، هادی مرزبان هنرمند تئاتر، عبدالحسين مختاباد مدرس موسيقی و خواننده، علی‌رضا قزوه شاعر، جهانگير الماسی بازيگر، محمود دعايی مديرمسوول روزنامه اطلاعات، رضا رهگذر نويسنده و مجری راديو، حسين انتظامی مديرمسوول همشهری، اشتهاردی مديرمسوول روزنامه ايران، پرويز اسماعيلی مديرعامل خبرگزاری مهر، فضايلی مديرعامل خبرگزاری فارس، مهدی چمران رييس شورای شهر، غلامحسين الهام سخنگوی دولت، جواد شمقدری مشاور هنری رييس‌جمهور، جعفری جلوه معاون امور سينمايی و سمعی بصری وزير ارشاد، محسن پرويز معاون امور فرهنگی وزير ارشاد، پرويز كرمی مدير كل حوزه رياست وزارت ارشاد و... حضور داشتند.
در ادامه نماينده‌ی رييس‌جمهور در شورای عالی نظارت بر صدا و سيما و امور رسانه‌ها از اصحاب قلم و فرهنگ خواست تا در بيان انتقادات، خودی و غيرخودی و منافع عمومی را رعايت كنند.


امام گفته انتقاد را بايد در محفل خصوصی مطرح كرد!
«كلهر» در ابتدا در سخنان كوتاهی اظهار داشت: متاسفانه در اوايل انقلاب در جامعه‌ی ما اين سنت به وجود آمده بود كه عده‌ای می‌آمدند و در محافل سياسی به تعريف و تمجيد می‌پرداختند، ولی در محافل عمومی بدترين انتقادها را مطرح می‌كردند و بد و بيراه می‌گفتند، و متاسفانه اين فرهنگ ادامه پيدا كرد و اين اخلاق مشركانه و منافقانه روی برخی از اهل قلم و شايد تعداد كمی از هنرمندان تاثير گذاشت.
نماينده‌ی رييس‌جمهور در امور رسانه‌ها افزود: امام خمينی اعتقاد داشتند كه بايد انتقاد كرد، ولی انتقاد را بايد در محفل خصوصی مطرح و در صحن عمومی، تاييد كرد.
وی گفت: متاسفانه برخی از دوستان به اين آفت آلوده شده‌اند، گرچه خوشبختانه هنرمندان بيشتر سلامت خود را حفظ كرده‌اند.
كلهر با بيان اين‌كه در حال حاضر هنرمندان كشور ما يك مشكل دارند و آن اين است كه نمی‌دانند انتقاداتشان را در كجا مطرح كنند، اظهار داشت: من در همين ارتباط به آقای صفار هرندی(وزير ارشاد) توصيه كردم جايی را در وزارتخانه‌شان برای ثبت انتقادات هنرمندان در نظر بگيرند.
وی در بخش ديگری از اظهاراتش به اهميت نقش رسانه‌ها اشاره كرد و گفت: كار رسانه‌ها انتقاد كردن است، رسانه‌ها در صحن عمومی انتقاد می‌كنند و روزی آنها به اين امر می‌گذرد.
نماينده‌ی رييس‌جمهور در امور رسانه‌ها ادامه داد: ولی ما و رسانه‌ها يك خانواده هستيم و انتظارمان اين است كه آنها رعايت خودی و غيرخودی را بكنند و به منافع عمومی هم توجه كنند.


اظهارات حسين شريعتمداری
مديرمسوول روزنامه‌ی كيهان نيز در سخنانی در اين ديدار بر اهميت تعامل دو طرفه بين دولت و رسانه‌ها تاكيد كرد.
به گزارش ايسنا «حسين شريعتمداری» به عنوان نماينده‌ی خانه مطبوعات و رسانه‌ها، گفت: اگرچه در صحنه‌ی سياسی كشور مطبوعات دارای سلايق مختلفی هستند، ولی وقتی پای منافع ملی به ميان می‌آيد، همه بر روی مسائل ملی اتفاق نظر دارند، البته استثناهايی نيز وجود دارد كه نمی‌توان آنها را ناديده گرفت، ولی در كليت رسانه‌های ما به منافع ملی توجه دارند.
وی با بيان اين‌كه تعامل دولت و رسانه‌ها بايد دوطرفه باشد، گفت: به هر حال دولت بايد توجه داشته باشد كه رسانه‌ها در پيشبرد افكار عمومی نقش بسزايی دارند و افكار عمومی هستند كه رفتار عمومی را می‌سازند.
شريعتمداری گفت: در حال حاضر ديگر توپخانه و ماشين‌های جنگی كاربردی ندارند و اين رسانه‌ها هستند كه جای توپخانه‌ها و وسايل جنگی را گرفته‌اند و می‌توانند گلوله‌های آتشين يا توهم‌زا را شليك كنند.
شريعتمداری افزود: بدون تعارف ما وارد ميدان كارزار جديدی شده‌ايم و اين ميدان كارزار شوخی‌بردار نيست و بايد از تمام امكانات در اين ارتباط استفاده كرد.
مديرمسوول كيهان ادامه داد: رسانه‌های مكتوب با رسانه‌های ديداری تفاوت‌هايی دارند. خصوصيت رسانه‌های ديداری و شنيداری در اين است كه برد وسيع‌تری دارند ولی مطالبی كه مطرح می‌كنند گذراست و مخاطب مجبور است خود را با آن‌ها هماهنگ كند. ولی در مورد رسانه‌های مكتوب اين‌چنين نيست؛ چراكه مخاطبان رسانه‌های مكتوب خود می‌توانند رسانه‌شان را انتخاب كنند و در اين بابت مشكلی وجود ندارد.
وی گفت: بعضا توهماتی وجود دارد كه بايد اين توهمات را برطرف كرد و بايد همه در رفع اين توهمات تلاش كنند، رسانه‌ها نيز در اين ارتباط دارای نقش مهمی هستند.
مديرمسوول روزنامه‌ی كيهان افزود: برای مثال، كيهان اصلا اهل تعارف و غلو نيست و هرجا كه لازم ديده و به نظرش رسيده از اين دولت انتقاد كرده و انتظار نيز دارد كه دولت هم انتقادپذير باشد كه ان شاءالله هست؛ البته برخی در دولت چنين خصوصيتی را ندارند و انتقادپذير نيستند.
شريعتمداری ادامه داد: ما وارد يك فاز و مرحله‌ی جديدی شده‌ايم و در اين فاز بايد به رسانه‌ها توجه بيشتری كرد. بايد ارتباط رسانه‌ها با دولت و برعكس، دوطرفه باشد.
وی گفت: وظيفه‌ی خود می‌دانيم از دولتی كه ادعای مردمی بودن دارد و با مردم است، حمايت كنيم. اين وظيفه و تكليف ماست. حال كه چنين مسووليتی بر دوش اصحاب رسانه است، دولت محترم نيز بايد نقدپذير باشد.
مديرمسوول كيهان خاطرنشان كرد: رسانه‌ها بعضا در مورد نحوه‌ی تعامل دولت با رسانه‌ها انتقاداتی دارند و معتقدند كه بايد اين ارتباطات وسيع‌تر شود. مثلا وقتی وزير محترمی پديده‌ی گرانی را بر گردن مطبوعات می‌گذارد اين باعث گلايه مطبوعات می‌شود. به همين دليل معتقديم كه بايد ارتباط رسانه‌ها با دولت دوطرفه و گسترش بيشتری پيدا كند؛ چراكه رسانه‌ها وسيله‌ی ارتباط دولت با مردم و برعكس هستند.

چرا بسياری از صندلی‌ها در اين جلسه خالی است؟
در ادامه محمد نوری‌زاد از نويسندگان مطبوعات و كارگردان با اشاره به عملكرد فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم ابراز عقيده كرد: آقای صفارهرندی به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی بسيار بسيار ضعيف عمل كردند و تيمی كه با ايشان همكاری می‌كند بسيار ضعيف‌تر؛ {چنان‌كه} رييس‌جمهور چهار سال بعد وقتی پشت سرش را نگاه می‌كند با يك وزارتخانه‌ی فشل و از كار افتاده روبه‌رو می‌شود.
به گزارش خبرنگار ايسنا وی بيان اين‌كه در اين جلسه خيلی از دوستان تعارف كردند و خيلی از صحبت‌ها را مطرح نكردند، به سابقه‌ی دوستی خود با صفارهرندی اشاره كرد و افزود: من با آقای صفار، دوستی ديرينه دارم و اگر ايشان بخواهد فرمانده سپاهی باشد، اولين كسی كه برای حضور در سپاه ايشان داوطلب فعاليت شود، من خواهم بود، ولی معتقدم كه عملكرد ايشان در وزارت فرهنگ و ارشاد بسيار ضعيف بوده است.
وی گفت: شنيده‌ام مجلس هفتم دارد در مورد وضعيت فرهنگ و هنر و سينما در دوره‌ی قبل - يعنی دولت هشتم - تحقيق می‌كند و موسيقی و سينما را زير سوال می‌برد. سوال من از آقای صفارهرندی و معاونانش اين است كه چرا در دوره‌ی اصول‌گرايی فيلم «كافه ترانزيت» به عنوان نماينده‌ی ايران در اسكار معرفی می‌شود؛ فيلمی كه هيچ نسبتی با انقلاب ندارد.
نوری‌زاد در بخش ديگری از سخنان خود گفت: معتقدم بايد آقای صفارهرندی يك سال پيش، جاذبه‌ی شيرينی وزارت را بر كوهان شتر می‌انداختند. به نظر من آقای صفار هرندی می‌تواند در سمت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد موفق باشد. تاكيد كردم كه آقای صفارهرندی يكی از قديمی‌ترين دوستان من است، ولی ايشان در كيهان نيز نشان دادند كه فرد ناموفقی هستند؛ به نحوی كه تيتراژ روزنامه‌ی كيهان از ٢٥٠ هزار به ٣٠ هزار تنزل پيدا كرد.
به گزارش ايسنا، در اين هنگام، حسين شريعتمداری مديرمسوول كيهان به نوری‌زاد گفت: در حال حاضر تيتراژ روزنامه‌ی كيهان ٣٠ هزار تا نيست.
نوری‌زاد در ابتدای سخنان خود نيز گفت: آقای رييس‌جمهور! سوالم اين است كه چرا بسياری از صندلی‌ها در اين جلسه خالی است؟ چرا نبايد جمع كثيری از هنرمندان در اين جلسه حضور داشته باشند؟ هنرمندان، انسان‌های فرهيخته و نويسندگانی كه مشتاق هستند دغدغه‌های خود را با رييس‌جمهور مطرح كنند.
نوری‌زاد هم‌چنين از رييس‌جمهور خواست كه از محمدكاظم انبارلويی به دليل مبارزه‌اش با فساد اقتصادی تقدير و تشكر شود.
به گزارش ايسنا، در اين جلسه هم‌چنين «ايرج راد» به عنوان نماينده‌ی اهالی تئاتر به بيان دغدغه‌های اين هنرمندان پرداخت و گفت: اگر هنرمندان انتقادی می‌كنند اين انتقاد آن‌ها سازنده است.
وی هم‌چنين گفت: بودجه‌ی تئاتر و امكاناتش بسيار محدود است.
در اين جلسه هم‌چنين استاد سرير موسيقی‌دان با اشاره به اين‌كه بعد از انقلاب، موسيقی اصيل شكوفا شد، گفت: متاسفانه بعد از يك دوران رشد و شكوفايی، به دليل تاثيرات جامعه‌ی جهانی و سياست برخی از مسوولان فرهنگی، موسيقی ما تنزل پيدا كرد. متاسفانه مسوولان فرهنگی ما برای اين‌كه در برابر هجمه‌های جامعه جهانی بايستند، در ارتباط با موسيقی سياست‌های اشتباهی را اتخاذ كرده‌اند و يك نوع مقابله به وجود آمد.
وی در ادامه به تاسيس شورای راهبردی موسيقی در وزارت فرهنگ و ارشاد اشاره كرد و گفت: اين يك اتفاق خوب و مثبت است و باعث می‌شود كه نگاه ما به موسيقی يك نگاه چندجانبه باشد.
سرير گفت: ما بايد همه باور داشته باشيم كه موسيقی در رشد فكری جامعه و جوانان بسيار تاثيرگذار است.
به گزارش ايسنا، هم‌چنين در اين جلسه خانم «تجار» داستان‌نويس به نمايندگی از نويسندگان طی سخنان كوتاهی از رييس‌جمهور خواست كه وقتی را برای ملاقات خصوصی در اختيارش بگذارد.
هم‌چنين در اين جلسه، جعفری جوزانی به عنوان نماينده‌ی اهالی سينما از برخوردهايی كه بعضا با اهالی سينما و هنرمندان می‌شود انتقاد كرد و گفت: اين سوال مطرح است كه چرا به اصحاب فرهنگ و هنر توجه نمی‌شود و با آن‌ها با تحقير برخورد می‌شود.
وی خطاب به رييس‌جمهور گفت: آقای رييس‌جمهور! من نيز مانند شما معلم هستم و يكی از خصوصيات‌ ما ذهن پرسش‌گر است، برای من نحوه‌ی برخورد با هنرمندان جای سوال دارد. چرا هنرمندان برای اين‌كه بتوانند كوچك‌ترين وامی بگيرند، تحقير می‌شوند؟.
وی گفت: متاسفانه در جامعه اين تصور وجود دارد كه اصحاب فرهنگ فقط مصرف‌كننده هستند؛ در حالی كه آن‌ها فقط مصرف‌كننده نيستند بلكه توليدكننده نيز هستند. آن‌ها فكر و انديشه توليد می‌كنند.
هم‌چنين در اين جلسه، مرتضی حيدری به عنوان نماينده‌ی هنرمندان هنرهای تجسمی از رييس‌جمهور خواست كه توجه بيشتری به هنرهای اصيل اسلامی صورت گيرد.
صفارهرندی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز طی سخنان كوتاهی به هنرمندان حاضر در اين جلسه خوش‌آمد گفت.