ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 17.10.2006, 8:56
فشارهای مالی و بانكی آمريكا عليه ايران

خبرگزاری مهر: روزنامه نيويورك تايمز از تلاش‌های جديد واشنگتن برای اعمال محدوديت‌های مالی و بانكی عليه ايران و استفاده از ابزارهای حقوقی برای قطع روابط ايران و كره شمالی با سيستم مالی بين‌المللی و قطع ارتباط ساير بانك‌های ايرانی علاوه بر بانك صادرات با سيستم بانكی آمريكا خبر داد.
به گزارش نيويورك تايمز،‌ مقامات آمريكايی و كارشناسان بانكی معتقدند تلاش آمريكا برای استفاده از قوانين مالی خود به منظور تحت فشار قرار دادن ايران و كره شمالی شامل مجموعه‌ای از تهديدات ضمنی همراه با اقدامات مشهود است.
طی يك سال گذشته مقامات آمريكايی با بسياری از روسای بانك‌های خصوصی خارجی ديدار كرده و به آنها نسبت به مخاطرات تجارت با ايران و كره شمالی هشدار داده‌اند كه كارشناسان معتقدند دولت آمريكا تاكنون توانسته است بانك‌های كشور خود را نسبت به همكاری با دو كشور فوق به اتهام حمايت آنها از تروريسم بر حذر دارد.
آشكارترين اقدام آمريكا به ماه گذشته برمی‌گردد كه وزارت خزانه‌داری اين كشور بانك‌های آمريكايی را از انجام هرگونه مبادله بانكی با بانك صادرات ايران به اتهام حمايت از گروه‌های تروريستی محروم ساخت. اين اقدام آمريكا در واقع از لحاظ فنی می‌تواند مانع مبادلات مالی بانك صادرات ايران با ساير بانك‌های جهان شود.
نيويورك تايمز می‌نويسد:‌ با وجود موفقيت‌های يك‌جانبه‌ای كه آمريكا در تحت فشار قرار دادن اقتصادی ايران و كره شمالی به دست آورده است،‌ برخی كارشناسان می‌گويند اقدام آمريكا عليه ايران می‌تواند بر منافع اقتصادی آمريكا آسيب وارد كند چرا كه ايران می‌تواند مبادلات نفتی خود را از دلار تغيير دهد.
اين گزارش می‌افزايد:‌ اگر تحريم‌های سازمان ملل عليه كره شمالی كه روز شنبه تصويب شد، اثربخش نباشد، اقدامات يك‌جانبه آمريكا در اعمال محدوديت‌های مالی و بانكی عليه ايران و كره شمالی عقيم خواهد ماند،‌ چرا كه تلاش جمعی بين‌المللی بسيار موثرتر از اقدامات يك‌جانبه آمريكا است و واشنگتن با استفاده از قوانين و مجازات‌های خود فقط ضربات كوتاهی به ايران و كره شمالی وارد خواهد آورد.
بسياری از مقامات بانكی آمريكا معتقدند واشنگتن در ماه‌های آينده مبادلات مالی و بانكی ساير بانك‌های ايران با بانك‌های آمريكا را نيز همچون بانك صادرات قطع می‌كند، كه نتيجه چنين اقدامی سخت شدن فروش دلای نفت برای ايران خواهد بود و برای بانك‌ها و كشورهای اروپايی نيز به علت مبادلات بانكی با هر دو طرف، مشكل ايجاد خواهد كرد.
بر اساس اين گزارش، تاكنون علاوه بر بانك‌های سوئيسی Credit Suisse وUBS‌، بانك HSBC انگلستان و ABN Amro هلند نيز در قراردادها و مبادلات خود با بانك‌های ايران تجديدنظر كرده‌اند و يك مدير بلندپايه موسسه Lehman Brothers نيز اعلام كرده كه در حال بررسی چگونگی جلوگيری از جريانات مالی به ايران است و مجموعه‌ای از بانك‌ها را بدين منظور در نظر گرفته است.
در مقابل، ايران تهديد كرده است علاوه بر ذخاير ارزی، درآمد فروش نفت خود را نيز از دلار به يورو و ارزهای آسيايی تبديل خواهد كرد كه در صورت مثمرثمر بودن اين اقدام،‌ آمريكا به منظور حفظ جايگاه دلار و جذب خريداران دلار مجبور به افزايش نرخ بهره خواهد شد.
جان هايمان مميز سابق در دولت جيمی كارتر معتقد است اقدام ايران در تبديل ذخاير دلاری به يورو مستقيما به تضعيف دلار منجر خواهد شد.