ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 13.10.2006, 23:15
بان كی مون جانشين كوفی عنان شد

بی بی سی / خبرگزاری مهر: بان كی مون، وزير خارجه كره جنوبی، طی يك رای گيری در مجمع عمومی رسما به عنوان دبير كل بعدی سازمان ملل متحد انتخاب شده است.
اين قطعنامه در پی نامزدی آقای كی مون توسط شورای امنيت برای جانشينی كوفی عنان و با رای شفاهی تصويب شد.
آقای عنان در روز ٣١ دسامبر پس از دو دوره پنج ساله دبير كلی سازمان ملل از اين مقام كناره گيری خواهد كرد.
آقای بان، ٦٢ ساله، دومين آسيايی است كه مديريت سازمان ملل را به عهده می گيرد. يو تانت اهل برمه نخستين دبير آسيايی سازمان ملل بود كه در فاصله سال های ١٩٦١ تا ١٩٧١ آن مقام را به عهده داشت.
در سازمان ملل يك توافق گسترده در اين مورد كه دبير كل بعدی آسيايی باشد وجود داشت.
آقای عنان به جانشين خود تبريك گفته و او را "مردی با ذهنی واقعا جهانی" و "صفات استثنايی" توصيف كرده است.
آقای بان يكی از شش نامزد برای اشغال اين پست بود و در هر چهار نظرسنجی غيررسمی در شورای امنيت اول و باعث شد پنج نامزد ديگر تصميم به خروج از رقابت بگيرند.
بان كی مون ٦٤ ساله، در ماه ژانويه، پست دبيركلی سازمان ملل متحد را از كوفی عنان تحويل خواهد گرفت.عنان در پايان دسامبراز مقام خود كه دو دوره پنج ساله آن را برعهده داشت ، كناره گيری خواهد كرد .
بان كی مون كه يك ديپلمات معتدل و ميانه رو است در واكنش به نتيجه رای گيری دوشنبه گذشته،ابراز خوشحالی كرد و اظهار داشت كه احساس می كند وظيفه سنگينی را برعهده گرفته است . وی درباره برنامه های آتی خود تاكيد كرد :"تلاش خواهد كرد كه از طريق اصلاحات كه مدتها به تاخير افتاده است ، سازمان ملل را به سازمانی با بازدهی و با تاثيرگذاری بيشترتبديل كند تا كمتر قول دهد و بيشترعمل كند .
وی همچنين تاكيد كرد نيازاست كه سازمان ملل توسعه جهانی را ارتقاء بخشد و از قربانيان جنايت عليه بشريت حفاظت كند. وزيرامورخارجه كره جنوبی با رد اين برداشت كه وی به عنوان متحد بزرگ آمريكا در تلاشها برسر حل موضوعات هسته ای ايران و كره شمالی مانع تراشی خواهد كرد، اظهارداشت كه روابط كاری خوب با آمريكا مطلوب است، اما در مورد موضوعات خاص وی قول داد كه به عنوان يك ميانجيگر بی طرف عمل كند . وی تصريح كرد كه وجه معتدل و ميانه روی وی نشان از محكمی و استواری درونی است و وی در مواقع ضروری بسيارقاطع است .
بان كی مون كه در سال ١٩٤٤ در يكی از شهرهای كره جنوبی متولد شد و دارای يك پسر و دو دختر است. وی ازژانويه سال ٢٠٠٤ در كابينه پيشين و جديد كره جنوبی به عنوان وزير امور خارجه و تجارت خدمت می كند. وی مدرك ليسانس روابط بين الملل را از دانشگاه سئول و فوق ليسانس در رشته مديريت دولتی را از دانشگاه هاوارد آمريكا در سال ١٩٨٥ اخذ كرد . بان كی مون ديپلمات كهنه كار و با تجربه ای است كه در پستهايی در سازمان ملل وواشنگتن مشغول به كاربود .
اولين پست خارجی وی در هند بود . پس از كار در بخش سازمان ملل در مقر نيويورك ، به عنوان دبيراول هيئت نمايند گی دائم كره جنوبی دراين نهاد بين المللی مشغول به كارشد ، سپس پست مديريت بخش سازمان ملل را برعهده گرفت .
وی دوبار بين سالهای ١٩٩٠ تا ١٩٩٢ در سفارت كره جنوبی در واشنگتن خدمت و هر دو بار وظيفه مدير كل امور آمريكا را برعهده داشت . پس از آن مقام ، وی در سال ١٩٩٥ به عنوان معاون وزير برنامه ريزی سياسی و سازمانهای بين المللی ارتقاء درجه يافت و سپس به عنوان مشاورامنيت ملی رئيس جمهوری وقت كره جنوبی منصوب شد . قبل از پست صدارت وزارت خارجه به عنوان مشاورسياست خارجی رو موهيون رئيس جمهوری كره جنوبی خدمت كرد . بان كی مون همزمان با رياست سفارت كره جنوبی دراتريش ، در سال ١٩٩٩ رياست كميسيون تداركاتی پيمان منع آزمايش هسته ای را برعهده داشت . پيش از صدارت وزارت خارجه و تجارت ، دربيشتر تماسها و قراردادهای حساس بين كره شمالی و جنوبی مشاركت داشته است . وی دوبار از سوی دولت خود نشان لياقت دريافت كرد و به خاطر دستاوری خود در زمان خدمت در اتريش از دولت اين كشور دكترای افتخاری دريافت كرد و سال گذشته نيز دولت برزيل به وی نشان "ريو برانكو" اعطا كرد .
وی سوابق و دستاوردهای كاری فراوانی دارد كه وی را به عنوان گزينه عالی پست دبيركلی سازمان ملل دراولويت داده است، به علاوه ، چيزی كه وجود دارد،اين است كه پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل مانند يك كشوركوچك ، مديريت قوی و سوابق تجاری وی را با يك بحران واقعی يعنی كره شمالی محك زدند و اين گونه شد كه وی توانست حمايت آنان را جلب كند ، زيرا در آخرين دور مذاكرات شش جانبه در سپتامبرسال ٢٠٠٥ توانست موافقت كره شمالی را برای برچيدن برنامه های هسته ای خود در ازای كمكهای اقتصادی و امنيتی كسب كند . با وجود روابط نزديك واشنگتن با سئول، ديپلماتها با كی مون را يك فرد آزاد و مستقل قلمداد می كنند كه دنباله روی خط غرب يا واشنگتن نيست .