ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 09.10.2006, 6:39
يادگيری واقعی در جهان مجازی

ايرنا: نوع جديدی از برنامه آموزشی كه‌از طريق تشكيل كلاسهای مجازی با استفاده از يك جهان ديجيتالی آنلاين به نام "زندگی دوم" انجام می‌شود به آرامی در برخی كشورها در حال گسترش است.
به نوشته روزنامه "كريسشن ساينس مانيتور"، بر اساس اين برنامه آموزشی استادان و دانشجويان در حاليكه روی صندلی‌های خود نشسته‌اند، به اكتشاف جهان تازه‌ای می‌پردازند كه در هيچ نقطه زمين به شكل واقعی وجود ندارد.
آنها بخشی از ۸۰۰‬ هزار ساكنان دنيای مجازی هستند كه‌اكثرا در سال گذشته به بيش از ۶۰‬مدرسه و دانشگاهی كه عضو اين شبكه هستند متصل شده‌اند.
اين روزنامه نوشت: دانشگاه هاروارد آمريكا نيز كه از معروفيت جهانی برخوردار است برای اولين بار امسال دوره حقوق خود را به اين شيوه نوين برگزار كرد.
در اين روش تصاويری از يك كلاس درس واقعی كه با حضور يك عده دانشجو و نيز مدرس در فضای باز محوطه اين دانشگاه تشكيل شده، بر روی كامپيوترهای شخصی شركت‌كنندگان در اين دوره پخش می‌شود.
اين تصاوير به گونه‌ای از زوايای خاص فيلمبرداری شده و پخش می‌شوند كه در ذهن بيننده حس حضور فيزيكی را ايجاد می‌كنند.
دانشجويان می‌توانند در جريان پخش فيلم و در حالی كه سخنان مدرس را می شنوند از طريق يك خط آنلاين سوالات و نظرات خود را با استاد و ديگر همكلاسی‌های خود درست مانند يك كلاس درس واقعی در ميان گذاشته و با آنها گفت و گو كنند.
مزيت اين دوره‌ها آن است كه هر كس در هر نقطه جهان كه به رايانه دسترسی دارد می‌تواند بدون پرداخت هزينه‌ای به‌اين شبكه متصل شده و به‌عنوان دانشجو از اين كلاسها استفاده كنند و هم اكنون در دوره حقوق دانشگاه هاروارد دانشجويانی كه از كره و چين نيز شركت دارند.
نرم افزار طراحی شده برای اين دوره‌ها به گونه‌ای است كه استاد می‌تواند يك يا چند تن از دانشجويان را به جلو كلاس آورده و حتی پای تخته بكشاند.
همچنين شركت‌كنندگان در كلاس می‌توانند در تمامی فعاليتهای ديگری كه هر دانشجويی به طور معمول در محوطه دانشگاه انجام می‌دهد مانند رفتن به كتابخانه شركت كنند.
استفاده از اين سيستم بخصوص برای دانشجويان معماری بسيار مفيد است زيرا آنها می‌توانند در اين محيط رايانه‌ای به ساخت ساختمانها، پلها و تونلهايی اقدام كنند كه امكان آن در جهان واقعی مطلقا برای آنها وجود ندارد.