ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 07.10.2006, 10:45
قتل دو خبرنگار آلمانی در افغانستان

بی‌بی‌سی‌ / هارون نجفی‌زاده

مقامات ولايت شمالی بغلان می گويند دو کارمند راديو دويچه وله آلمان در اثر هجوم و تيراندازی مردان مسلح به اقامتگاه شان در اين ولايت کشته شده اند.
اين دو شهروند آلمانی شب هنگام در حالي که در ولسوالی "تاله و برفک" ولايت بغلان خيمه برپا کرده بودند و قصد داشتند روز بعد به ولايت باميان بروند، هدف تيراندازی مردان مسلح قرار گرفتند.
ژنرال عظيم هاشمی، فرمانده پليس بغلان به بی بی سی گفت اجساد اين دو شهروند آلمانی که يکی مرد و ديگری زن است از ولسوالی دور افتاده تاله و برفک به بيمارستان پلخمری منتقل شده است.
او می‌گويد پاسپورت آلمانی و کارت هويت راديو دويچه وله، در ميان اسناد اين دو تن بوده است.
فرمانده پليس بغلان به بی بی سی گفت هنوز عاملان حمله شناسايی نشده اما پليس تحقيقات را آغاز کرده است.
وی تاکيد کرد: "دشمنان صلح و ثبات افغانستان در اين قتل دست داشته اند"؛ اين اصطلاحی است که همواره به شورشيان طالبان نسبت داده می شود.
به گفته فرمانده پليس بغلان، سفارت آلمان در کابل و مقامات دولت افغانستان در جريان اين رويداد قرار گرفته اند.
مقامات بغلان می گويند اين گزارشگران آلمانی هيچ کمکی به منظور تامين امنيت خود از پليس افغان درخواست نکرده و حتی "بدون اطلاع پليس" وارد بغلان شده بودند.
فرمانده پليس بغلان تاکيد می کند هر شهروند خارجی که به ولايتهای افغانستان سفر می کند بايد قبلا نمايندگی وزارت خارجه، اداره فرهنگ و جوانان و پليس را در جريان قرار دهد تا در زمينه تسهيل مسافرت به آنها کمک کنند.
پيش از اين هم، يک شهروند کانادايی در ولسوالی نهرين بغلان قربانی تيراندازی مردان مسلح ناشناس شد و جان داد.
گفته می شود "ديويد مايک فريتی" جهانگرد کانادايی، نيز بدون هماهنگی پليس مشغول گشت و گذار در اين ولايت بوده است.
بغلان در شمال افغانستان، ولايتی به نسبت آرامی است. اما برخی نواحی اين ولايت ظرف ماه های گذشته دستخوش بمبگذاريهای کنار جاده ای و پرتاب موشک به اهداف دولتی و خارجی بوده است. اقدامی که مسئوليت آن به عهده هواداران طالبان گذاشته می شود.
آلمان حدود سه هزار نيرو در افغانستان دارد، که تحت فرمان ناتو، در چارچوب گروههای بازسازی ولايتی در افغانستان، به تامين امنيت و کمک به بازسازی مشغولند.