ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 06.10.2006, 16:51
بررسی نقش احزاب در مشاركت سياسی زنان

گزارش «ايسنا» از نشست «بررسی نقش احزاب در توسعه مشاركت سياسی زنان» كه توسط جبهه مشاركت برگزار شد.

محتشمی‌پور: احزاب بايد بار دولت را در مشاركت سياسی زنان به دوش بكشند
«فخرالسادات محتشمی‌پور» با اشاره به اهميت مشاركت سياسی زنان در روند توسعه و اثرگذاری نقش آن‌ها در نيمه ديگر جامعه يعنی خانواده گفت: وقتی بحث برابری جنسيتی به عنوان يك هدف مطرح می‌شود مشاركت سياسی مساله‌ای است كه بر روی آن تاكيد می‌شود و در نقشی كه احزاب در توسعه مشاركت سياسی زنان ايفا می‌كنند ترديدی وجود ندارد.
وی گفت: در اين زمينه احزاب بايد بار دولت را به دوش بكشند.
عضو شورای مركزی جبهه مشاركت و عضو كميسيون زنان اين حزب در نشست بررسی نقش احزاب در توسعه مشاركت سياسی زنان افزود: NGOها بايد با هم برنامه‌ريزی كنند و هر بخشی نقش خود را ايفا كند، اما متاسفانه قرائن نشان می‌دهد كه برخی برای بحث تحزب ارزشی قائل نيستند كه نشانه آن حذف يارانه احزاب است.
وی با اشاره به نقش اساسی وزارت كشور در دولت اصلاحات و توسعه سياسی خاطرنشان كرد: وزارت كشور در دولت اصلاحات توسعه سياسی را از وظايف ذاتی خود می‌دانست، اما اكنون بعد امنيتی آن فعال شده است و به‌ويژه اين كه به احزاب اصلا توجهی نمی‌شود. همان طور كه دولت جديد در مورد مشاركت زنان به طور عام اعلام كرده كه هدف ما تنها تامين معيشت زنان است، اينجاست كه نقش نهادهای مدنی به طور عام و احزاب به طور خاص برجسته‌تر می‌شود.
محتشمی‌پور همچنين گفت: حضور زنان در عرصه سياست مساله‌ای است كه به طور خاص آن را دنبال می‌كنيم و انتظاری كه امروز جامعه زنان ما از احزاب دارد اين است كه نيازهای جامعه را تقويت كنند.


غنيمی‌فرد: زنان بايد به عرصه قدرت وارد شوند
به گزارش خبرنگار ايسنا، در ادامه اين نشست غنيمی‌فرد، عضو كميسيون زنان جبهه مشاركت با بيان اين كه مشكلات زنان در دنيای امروز هنوز حل نشده است بهترين راه پرداختن به اين مشكلات را ورود آنان به قدرت دانست و گفت: يكی از بهترين راه‌ها برای پرداختن به مشكلات زنان ورود زنان به قدرت و يكی از راه‌های ورود زنان به قدرت ورود آنها به احزاب است تا از اين طريق بتوانند وارد دولت، مجلس و نهادهای انتخابی شوند.
وی افزود: به طور سنتی سياست عرصه‌ای برای مردان بوده است، به همين دليل، برای جوامعی كه نگاه سنتی دارند حضور زنان كمی‌ سخت تلقی می‌شود، همچنين تامين مالی نيز يكی ديگر از دلايل حضور زنان در جامعه است.
غنيمی‌فرد در ادامه گفت: خانواده به طور سنتی برای زنان دانسته می‌شود و اداره خانواده را برای زنان در نظر می‌گيرند و چون سياست و فعاليت‌های احزاب زمان مشخصی ندارد، باعث شده ورود زنان به احزاب كمتر شود.
وی همچنين با بيان اين كه بسياری از احزاب دنيا در مورد مسائل اقتصادی خود از تجربه‌های زنانه استفاده كرده‌اند، گفت: بسياری از احزاب دنيا برای تربيت زنان توانمند آموزش‌های خاصی را برای افزايش مهارت‌های سياسی آنها در نظر گرفتند، از جمله راه‌اندازی كمپينگ‌های مختلف.
اين عضو كميسيون زنان جبهه مشاركت ايران اسلامی‌ با اشاره به سيستم سهميه‌بندی زنان در ايران گفت: اين سيستم سهميه‌بندی در ايران آنچنان مطرح نشده است و در جاهايی كه مطرح شده نيز حرف‌های زيادی پيش آمده اما چنان چه در كنگره احزاب آسيايی ديده‌ام زنان احزاب ساير كشورها اين موضوع را پذيرفته‌اند، مثلا در يكی از احزاب بزرگ اپوزيسيون كره، مساله نظام سهميه‌بندی برای زنان كاملا پذيرفته شده و عادی بود.


راكعی:
در كنگره نهم جبهه مشاركت ايران اسلامی‌، زنان آرای لازم را كسب نكردند
فاطمه راكعی نيز در سخنانی گفت: در انتخابات نهم رياست‌جمهوری شاهد بوديم كه شركت زنان، آن گونه كه بايد و شايد، نبود؛ از اين رو به نظر می‌آيد كار لازم برای توده‌ها صورت نگرفته و جای آن است كه حزب در اين زمينه در حد مقدور فعاليت كند.
به گزارش ايسنا، رييس كميسيون زنان جبهه مشاركت با ابراز تاسف از اين كه در كنگره نهم جبهه مشاركت ايران اسلامی‌، زنان آرای لازم را كسب نكردند گفت: متاسفانه با توجه به اين كه در تهران جلساتی را برای تبيين سهميه 30 درصدی زنان داشتيم نتوانستيم آن را گسترش دهيم؛ بنابراين به فكر جدی‌تر كردن مساله شاخه زنان شديم.
راكعی در ادامه گفت: پيشرفت‌های خوبی عليرغم اين كه سهميه 30 درصدی محقق نشد در زمينه شاخه زنان داشتيم و در كنگره نهم جبهه مشاركت بلافاصله حضور زنان را در جايگاه‌های موفق حزب از جمله معاونت دبيركل و رييس كميسيون سياست خارجی داشتيم و در مورد شاخه زنان نيز بسيار اميدوار هستيم كه به اهداف خود نايل شود.


كولايی: شاهد سياست‌گذاری‌هايی برای بازگرداندن زنان به نقش‌های صرفا خانگی هستيم
«الهه كولايی» با بيان اين كه مشاركت سياسی زنان امروز به عنوان يكی از دغدغه‌های جهانی مورد توجه قرار گرفته است گفت: به مساله حضور زنان و افزايش حضور آنها نه فقط برای زنان بلكه مصالح عمومی‌ و تحقق اهداف توسعه توجه می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، عضو شورای مركزی جبهه مشاركت ايران اسلامی در نشست "بررسی نقش زنان احزاب در توسعه مشاركت سياسی زنان" افزود: با توجه به اين كه نيمی ‌از افراد جامعه را زنان تشكيل می‌دهند نقش آنها در تحولات اجتماعی به اشكال مختلف، اين حضور را كه بسيار هم پررنگ بوده، به‌ويژه در سال‌های اخير و پس از انقلاب و حتی در جريان آن، تاييد می‌كند كه اين حضور نهادينه، پايدار و تعيين‌كننده باشد.
اين عضو شورای مركزی جبهه مشاركت ايران اسلامی‌ با اشاره به زن در ديدگاه امام (ره) خاطرنشان كرد: آن چه در ديدگاه امام مطرح بوده وجوب حضور زنان بود، نه امكان حضور آنها. زنان به عنوان سرمايه‌های انقلاب اين نقش تعيين‌كننده را ايفا كرده‌اند و جهان نيز به اين مساله توجه دارد كه در تحولات سياسی و اجتماعی چگونه می‌توان از اين ظرفيت بهره برد. كشورهای توسعه‌يافته به گونه‌ای و كشورهای توسعه‌نيافته به گونه‌ای ديگر اين بحث را دنبال كردند و آن چه به ما به عنوان مشاركت ايران اسلامی‌ ارتباط پيدا می‌كند، دغدغه ما و زنان فعال در جبهه مشاركت و مردانی كه توسعه همه‌جانبه و خروج از عقب ماندگی و استفاده از ظرفيت‌های موجود را دنبال می‌كنند اين است كه می‌دانيم تحقق اين اهداف بدون حضور زنان امكان‌پذير نيست.
كولايی با تاكيد بر نظام سهميه‌بندی زنان اظهار كرد: زنان برای اين كه بتوانند در عرصه سياست كه در طول تاريخ يك عرصه مردانه بوده است، حضور فعال و موثر داشته باشند نيازمند مجموعه‌ای از اقدامات حمايتی هستند؛ از جمله نظام سهميه‌بندی و اعمال آن روشی موفق بوده كه در جهان مورد توجه قرار گرفته است، اما در كشور ما وقتی برای اجرايی كردن اين نظام تلاش می‌كنيم با مقاومت‌های مختلفی ممكن است روبه‌رو شود و گاهی به نوعی سياست چنين رويكردی را تحريف كنند كه اين امر به دليل عادات تاريخی و رفتارهای برآمده از نظام‌های پدرسالارانه كه قرن‌ها با آن زندگی كرده‌ايم طبيعی است.
معاون دبيركل سابق جبهه مشاركت ايران اسلامی‌ با بيان اين كه در حزب همواره در مسائل سياسی تمركز می‌شود، بر نقش همه‌جانبه زنان برای ايجاد شرايط تحقق دموكراسی تاكيد كرد و گفت: اين نقش بيش از نگاه سياسی به جنبه‌های مختلفی برمی‌گردد و بايد به عرصه‌های خصوصی و خانگی توجه كنيم؛ يعنی به نقشی كه زن می‌تواند چه در عرصه عمومی‌ و چه در عرصه اجتماعی برای پيشبرد دموكراتيك كردن جامعه ايفا كند. طبيعتا احزاب اصلاح‌طلب ناچار هستند به اين ظرفيت و اهرم توجه ويژه داشته باشند. اين كاری است كه عليرغم همه موانع و مشكلاتی كه وجود داشته تا حد زيادی تحت تاثير فضای عمومی‌ جامعه نيز قرار دارد و شاهديم كه گام‌های بلندی برداشته شده كه بر اساس تجربه درونی است.
كولايی با اشاره به در نظرگرفتن سهميه زنان در عرصه سياست گفت: اگر در افغانستان و يا عراق برای حضور زنان در عرصه سياست مكانيسم سهميه‌بندی اعمال می‌شود، ما در ايران بر اساس يك جمع‌بندی كه از داخل شكل گرفته و بر اساس سودمندی اين روش اين نظام را مورد توجه قرار داديم؛ چون می‌بينيم كه كشورهايی كه اين سياست را اعمال كرده‌اند نتايج موفقی داشته‌اند و تجربه‌های زيادی را اندوخته‌اند؛ چيزی كه امروز در ايران دنبال می‌كنيم يك امر درون‌زا است و براساس جمع‌بندی اقدامات و تجربه‌هايی است كه در طول زمان انباشته شده است و البته نگاه جست‌وجوگر براساس كسب بهترين روش‌ها و راهكارهاست و ما مسلمانان توصيه شده‌ايم به دنبال كردن چنين رويكردهايی.
وی افزود: ارزش توجه به اين رويكرد و نظام سهميه‌بندی برای احزاب و ترويج اين نگاه آثار گوناگونی را می‌تواند در صحنه عمل اجتماعی داشته باشد و يكی از دستاوردهايی است كه می‌توانيم از آن پاسداری كنيم، به ويژه در شرايطی كه عوامل و شرايط موجود در جامعه ما برای اجرای چنين سياستی مانع تراشی می‌كنند.
كولايی گفت: شايد بتوانيم يكی از مهمترين دستاوردهای انقلاب را حضور گسترده زنان در عرصه عمومی‌ بدانيم كه براساس يك رويكرد اجتماعی ـ درونی و دينی است نه يك الگوی وارداتی تجويز خارج.
كولايی با انتقاد از تلاش‌های صورت گرفته برای بازگرداندن زنان به نقش‌های خانگی از تبديل مركز مشاكت زنان به مركز امور خانه و خانواده نيز انتقاد كرد و با تاكيد بر اهميت خانواده برای ايرانيان گفت: ما برای خانواده بسيار ارزش قائل هستيم؛ اما اهميت و اولويت نهاد خانواده نمی‌تواند ما را از نقش‌های اجتماعی متنوعی كه زنان می‌توانند به عهده داشته باشند غافل كند. اين وظيفه جامعه و حكومت است كه از نقش‌های اجتماعی زنان استفاده كند، اما امروز شاهد برنامه‌ريزی‌ها و سياست‌گذاری‌هايی هستيم كه قصد دارد زنان را به نقش‌های خانگی خود برگرداند.
وی در ادامه گفته‌های خود اضافه كرد: در اين تصميمات مرد نان‌آور خانواده است و زن بايد نقش خانگی به عهده بگيرد ولاغير. به نظر من البته اين تلاش‌ها قادر نخواهد بود تاريخ را به عقب بازگرداند.


ميردامادی:
مهم‌ترين مشكل دوره‌ی اصلاحات، نبود تشكيلات گسترده برای عملياتی‌كردن و پشتيبانی اصلاحات بود
محسن ميردامادی گفت: كسانی كه در عرصه‌ی سياسی فعاليت می‌كنند قبول دارند كه در جامعه ما در مقاطع مختلف به دليل نداشتن يك سازماندهی مناسب، همواره لطمه‌های جدی خورده‌اند.
وی افزود: پس از پيروزی انقلاب نيز نبودن اين سازمان باعث تقويت پوپوليزم و پس از دوران امام مجددا تكرار شده است.
دبير كل جبهه مشاركت ايران اسلامی در نشستی با عنوان "بررسی نقش احزاب در توسعه مشاركت سياسی زنان" افزود: در دوره‌ی آقای خاتمی‌ كه دوره استثنايی بود، باز هم فقدان تشكيلات به ما لطمه زد. به نظر من مهم‌ترين مشكلاتی كه در دوره اصلاحات داشتيم، فقدان يك تشكيلات گسترده و سراسری بود كه بتواند اصلاحات را عملياتی و پشتيبانی كند؛ بنابراين در شخصيت‌ها و تاثيرگذاران جامعه‌ی ما بخشی كه با تحزب مخالفند، ترجيح می‌دهند توده‌وار كارها به پيش برود و كسانی كه موافق تحزب و از لحاظ فكری نيز به ما نزديك‌ترند، حاضر نيستند در اين جهت هزينه‌ای را تحمل كنند و محور يك حزب جدی شوند تا تحزب در جامعه شكل بگيرد.
وی خاطرنشان كرد: متاسفانه با توجه به شرايطی كه داريم برای خانم‌ها اين مشكل دو چندان است؛ البته با توفيق كوتاه‌مدتی مواجه شديم و عملكرد دولت آقای احمدی‌نژاد اگر هيچ نتيجه‌ای نداشت، اين اثر را داشته است كه ضرورت را بيشتر آشكار كرده و كسانی كه ديروز به اين نتيجه نرسيده بودند، امروز بهتر كار می‌كنند و حاضرند كمك كنند و هزينه‌های تشكيلات را بپردازند، اما واقعيت اين است كه در جامعه ما برای خانم‌ها موانع بيشتر است.
ميردامادی اضافه كرد: در حزب (جبهه مشاركت ايران اسلامی) وقتی بحث سهميه‌ زنان مطرح شد، هيچ يك از مدافعان چنين نظری نداشته‌اند كه اين موضوع كاملا بدون اشكال است؛ اما به هر حال در يك جمع‌بندی از نقاط قوت و ضعف نهايتا به اين نتيجه رسيديم كه اين يك ضرورت است و چاره‌ای جز انجام آن نداريم.
وی همچنين گفت: به نظر من تجربيات ساير كشورها به نحوی است كه حداقل بايد اين كار را تجربه كنيم و نتايج آن را ببينيم و اين در حزب پذيرفته شده است.
دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامی‌ با تقدير از فعاليت‌های زنان در اين جبهه گفت: در درون حزب كار برای خانم‌ها مشكل بوده و هست و زنانی در كه در جبهه مشاركت كار می‌كنند بسيار زحمت می‌كشند و بايد از آنها تشكر كرد. الحمدلله جايگاهی كه زنان در جبهه مشاركت دارند از جايگاهی كه در روزهای اول داشتند بهتر است.