ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 04.10.2006, 8:17
پرونده ايران به شورای ‌امنيت باز می‌گردد

پرونده ايران به شورای ‌امنيت باز می‌گردد
يك سخنگوی ارشد دولت انگليس عصر سه‌شنبه اعلام كرد كه خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا به كشورهای عضو اين اتحاديه اطلاع داده كه علی لاريجانی، مذاكره كننده ارشد هسته‌ای ايران به روشنی به او جواب «نه» داده و اعلام كرده است كه اين كشور به هيچ وجه حاضر نيست فعاليت‌های غنی‌سازی اورانيوم را متوقف كند. اين امر بدان معناست كه پرونده ايران بار ديگر در مسيری قرار خواهد گرفت كه ايالات متحده از سه سال قبل برای آن برنامه‌ربزی كرده است.
خبرگزاری رويترز با اعلام اين خبر، به نقل از اين مقام انگليسی كه نامش فاش نشده نوشته است كه 6 كشور درگير در پرونده اتمی ايران آماده تنظيم پيش نويس تحريم ايران برای ارائه به سازمان ملل هستند. اين مقام افزود: مارگارت بكت وزير امور خارجه انگليس در چند روز گذشته مشغول مذاكره با همتايان خود بوده است و اگر تغيير ناگهانی و غيرمنتظره‌ای از سوی ايران پيش نيايد، می‌توان انتظار داشت كه اين پرونده طی هفته آينده يا همين حدود به مقر سازمان ملل در نيويورك فرستاده شود.
او گفت كه لاريجانی برای نخستين بار صريحا به سولانا اطلاع داده كه ايران حاضر نيست حتی برای يك لحظه فعاليت غنی‌سازی اورانيوم را تعليق كند و سولانا اين موضع ايران را در روز يكشنبه به اطلاع كشورهای عضو اتحاديه اروپا رسانده است. البته سولانا تاكنون شخصا چنين موضوعی را علنا مطرح نكرده است.
بعد از خوشبينی‌های نسبی چند هفته اخير درباره اينكه ممكن است گفتگوهای بين خاوير سولانا و علی لاريجانی رسيدن به يك توافق را نزديك كرده باشد، حال به نظر می‌رسد هيچ پيشرفتی در اين مذاكرات صورت نگرفته است و پرونده‌ی ايران در حال بازگشت به شورای امنيت است.


گروه "‪"۵+۱‬ در مورد ايران تشكيل جلسه می‌دهد
وزارت خارجه انگليس روز سه‌شنبه اعلام كرد: با توجه به تاكيد ايران مبنی بر متوقف نكردن غنی‌سازی اورانيوم حتی بصورت موقت، نشست مقامات گروه معروف به "۵+۱‬" در مورد ايران تشكيل خواهد شد.
يك سخنگوی اين وزارتخانه به خبرنگاران در لندن گفت: در آخرين ملاقات ميان "علی لاريجانی" و "خاوير سولانا"، طرف ايرانی اعلام كرد حاضر به تعليق موقت غنی‌سازی نيست.
به گفته ديپلمات انگليسی كه مشخصات وی بر اساس قوانين اين كشور قابل انتشار نيست، با توجه به موضع ايران، نشست مقامات گروه معروف به "‪"۵+۱‬ برای بررسی پرونده هسته‌ای ايران تشكيل خواهد شد.
وی درباره زمان و مكان نشست بعدی نمايندگان تروييكای اروپايی شامل سه كشور فرانسه، آلمان و فرانسه به همراه چين، روسيه و آمريكا و سطح شركت‌كنندگان در آن اظهار بی‌اطلاعی كرد.


توافق بوش و پوتين بر موضع متحد در برابر ايران
كاخ سفيد می گويد پرزيدنت بوش و ولاديمير پوتين رئيس جمهوری روسيه توافق كردند درمذاكرات مربوط به برنامه اتمی ايران ، «موضع متحدی» اتخاذ كنند.
تونی اسنو سخنگوی كاخ سفيد اظهارداشت رهبران آمريكا و روسيه درگفتگوهای تلفنی روزدوشنبه خود توافق كردند كه به فشارخود به ايران برای دست برداشتن ازبرنامه سلاح های اتمی خود ادامه دهند.


پاسخ نه فرانسه به پيشنها ايران
"ژان بابتيست ماتئی" سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت: اگر ايران با "تعليق دوگانه" موافقت كند، می توانيم درباره هر پيشنهادی از جمله، "تشكيل كنسرسيومی مشترك برای غنی‌سازی اورانيوم با فرانسه" وارد مذاكره شويم.
وی عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در پاريس، اين پيشنهاد ايران را جديد خواند و گفت اين مطلب برای نخستين بار از سوی ايران مطرح شده است.
ماتئی با بيان اينكه ما اين پيشنهاد را صبح روز سه شنبه از از طريق راديو دريافت كرديم، افزود اين پيشنهاد در چارچوب نتايج مذاكرت "لاريجانی" با "سولانا" می‌تواند مطرح شود و ما در انتظار پاسخ ايران هستيم.
ماتئی افزود: تاكنون از سوی ايران پاسخی درباره پيشنهاد تعليق دو گانه دريافت نشده و چنانچه ايران به اين پيشنهاد جواب مثبت دهد و بصورت موقت غنی‌سازی را متوقف كند، می‌توان درباره هرگونه پيشنهادی نيز وارد مذاكره شد.


مذاكرات محرمانه ايران و روسيه
ايگور ايوانف دبير شورای امنيت ملی روسيه كه روز سه شنبه برای ديدار و گفتگو با همتای ايرانی خود وارد تهران شده بود در مذاكراتی سه ساعته پشت درهای بسته در مورد آخرين وضعيت مناقشه هسته‌ای ايران با علی لاريجانی و برخی از ديگر مسئولين جمهوری اسلامی به بحث و تبادل نظر پرداخت.
علی لاريجانی پس از اين مذاكرات گفت كه در اين ديدار مسائل بين‌المللی و منطقه‌ای مورد بحث قرارگرفت و همچنين آقای ايوانف به تفصيل در جريان چهار دور مذاكره با خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه‌ اروپا قرار گرفت.
لاريجانی افزود: ما و روسيه ديدگاه‌هايمان در مورد حل مساله هسته‌‌ای نزديك به يكديگر است و معتقديم كه اين مسئله از طريق مذاكره قابل حل و فصل است.


آمريكا می‌گويد هواپيماهای ايرباس ايران را تعمير خواهد كرد
ايرنا: وزارت خارجه آمريكا شامگاه سه شنبه به وقت واشنگتن در بيانيه‌ای اعلام كرده است كه واشنگتن قطعات يدكی هواپيماهای ايرباس ايرانی را تامين خواهد كرد.
تامين قطعات يدكی و تعمير هواپيماهای ايرباس ايرانی به درخواست اداره هوانوردی فدرال آمريكا انجام گرفته است.
پس از طرح اين موضوع ، وزارت خارجه آمريكا نيز همزمان ضمن مطلع كردن كنگره از وزارت خزانه داری درخواست كرده تا مجوزهای لازم را در اين عرصه صادر كند.
وزارت خارجه آمريكا در بيانيه خود نوشته است واشنگتن با وجود نگرانی ها از بی‌توجهی دولت ايران به تعهدات بين‌المللی ، از تحريمهايش عليه مردم ايران استفاده نمی‌كند.
آن طور كه برخی رسانه‌های آمريكايی نوشته‌اند آمريكا اين قطعات را مستقيما به تهران ارسال نخواهد كرد بلكه در يك كشور ثالت آن هم صرفا تعداد معدودی از اين هواپيماها را تعمير می‌كند.



منابع گزارش: آفتاب ، راديو آمريكا، ايرنا