ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 01.10.2006, 21:24
بیانیه اعتراضی سازمان دانش اموختگان ایران

ادوارنیوز: در پی تشدید فشارها بر نهادهای مدنی دانشگاهها و نقض گسترده حقوق شهروندی در تابستان اخیر شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران با صدور بیانیه ای ضمن اعتراض شدید به روند در پیش گرفته شده از سوی حاکمیت ، در خصوص برخوردهای اخیر صورت گرفته با این سازمان و آعضای آن موضع گیری کرد. متن بیانیه در پی می آید :
تابستان ٨٥ در حالی به پایان رسید که حمله به پایه های جامعه مدنی و ناقوس قلع و قمع احزاب و مطبوعات مستقل نواخته شده و صدای انقلاب ضد فرهنگی دیگری بر علیه استاد و دانشجو و دانشگاه باردیگر به گوش می رسد به نحوی که هر روز خبر دستگیری یکی از فعالین سیاسی- دانشجویی ، بستن جریده و نشریه ای و هجمه به دانشگاه ترجیع بند اخبار بوده است

١.در روزهای پایانی سال تحصیلی گذشته در جریان حمله بی سابقه به شرکت کنندگان در تجمع مسالمت آمیز ٢٢ خرداد ماه در میدان ٧ تیر و ضرب و شتم زنان و مردان شرکت کننده توسط عوامل امنیتی و انتظامی، مهندس موسوی خوئینی دبیر کل سازمان دانش آموختگان ایران و نماینده مردم تهران در مجلس ششم در حین اعتراض به ضرب و شتم زنان به همراه ٦٩ نفر دیگر بازداشت شدند و علیرغم آزادی تمامی دستگیر شدگان مهندس موسوی اکنون ١١٥ روز است که در بازداشت به سر می برد. و این در حالی است که در طول این ١١٥ روز ضمن ممانعت از شرکت ایشان در مراسم تدفین مرحوم پدرشان ، روند شکنجه ها و آزار و اذیت های روحی و جسمی ایشان رو به افزایش یافته است تا بدینگونه از افشاگریهای مهندس موسوی خوئینی در طول دوران نمایندگی و بعد از آن و اعلام مواضع شجاعانه اش در استیفای حقوق ملت انتقام گرفته باشند و هم با وادار ساختن وی به نوشتن توبه نامه برای مقامات عالی نظام و احتمالا شرکت در مصاحبه ها و سناریوهای ساختگی ، شخصیت سیاسی ایشان را خدشه دار سازند غافل از آنکه موسوی خوئینی عزیز است و شکست ناپذیر فارغ از انکه از او چه بستانند و به چه کاری وادار سازند .

فریادهای مظلومانه موسوی خوئینی در مراسم چهلم درگذشت پدر بزرگوارش سند محکمی بر اثبات این ادعاست که البته نخ نما شدن چنین شیوه هایی را برای فشار بر زندانیان سیاسی بیش از پیش نشان خواهد داد .

هنوز فریادهای مهندس موسوی در گوشمان است که فریاد می زد: دنیا بدانند که ١٠٠ روز است تحت فشار و شکنجه است تا برای مقامات عالیرتبه نظام توبه نامه بنویسد و آثار شکنجه و ضرب و شتم در سر و گردن وی مظلومیتش و بی پشتوانگی فعالیت احزاب و گروهها را بیش از پیش به اثبات می رساند.
این در حالی است که در روزهای اخیر حمله به دفتر سازمان دانش آموختگان ایران و ضبط اموال و اسناد این سازمان خود حکایت از ورق خوردن برگی دیگر از سناریویی که برای حمله به موجودیت سازمانی قانونی و رسمی که همواره در چارچوب قانون با عملکردی شفاف سعی در دفاع از حقوق شهروندی و فعالیت مسالمت آمیز داشته است دارد.

به راستی آیا مسئولین امروزه برای خود وظیفه رعایت قانون و رعایت مفاد قانون اساسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر در خصوص آزادی فعالیت احزاب و رعایت حقوق شهروندی را قائل نیستند و کمترین پاسخگویی در برابر پیشگاه خدا و ملت برای حفظ و رعایت آن را احساس نمی کنند که اینگونه نه به حقوق فردی مهندس موسوی احترام قائلند و نه حقوق سیاسی و اجتماعی وی را در مقام دبیرکل یک حزب و سازمان قانونی محترم نمی دارند.

به کدام قانون به حاکمیت اجازه داده شده که زندانی خود را که نماینده مجلس در همین حاکمیت بوده ، دست بسته و پابسته بروی زمین کشند و سر بشکافند و شبانه به سلولش افکنند.
بی هیچ پاسخی بیش از ١٠٠ روز وی را به تحمل انفرادی وا دارند تا از وی توبه نامه ستانند؟
به راستی جرم موسوی خوئینی و سازمان دانش آموختگان ایران جز این است که خارج از القائات حاکمیت ، دیگرگونه اندیشیده اند و حاضر به تایید سیاستهای حاکم نشدند.

به هر حال تداوم بازداشت موسوی خوئینی و ضرب و شتم و شکنجه ایشان و افزایش فشار از یک سو و حمله به دفتر سازمان دانش آموختگان ایران که در طول این مدت دارای فعالیتی کاملا روشن، شفاف و علنی و البته منتقدانه نسبت به رویه های در پیش گرفته شده توسط حاکمیت و به خصوص دولت نهم بوده است معنایی جز تشدید فشار بر احزاب و گروههای مستقل به عنوان یکی از بازوان پیشبرد توسعه سیاسی و رشد جامعه مدنی نداشته و حکایت از روند خطرناکی است که برای ایجاد خفقان سیاسی در پیش گرفته شده است.

سازمان دانش آموختگان ایران ضمن محکوم کردن تداوم بازداشت مهندس موسوی خوئینی دبیر کل این سازمان و اعتراض شدید نسبت به ضرب و شتم و شکنجه های صورت گرفته بر وی مراتب نگرانی خود را نسبت به سلامتی وی ابراز می دارد. همچنین این سازمان اعتراض رسمی خود را نسبت به حمله صورت گرفته از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به دفتر سازمان و ضبط اسناد و اموال خود ، اعلام می دارد.
٢. تلخترین واقعه سیاسی تابستان گذشته را بی شک باید مرگ دردناک زندانی سیاسی مظلوم اکبر محمدی دانست که با تحمل ٧ سال زندان طاقت فرسا سرانجام با اعتصاب اعتراضی خود نسبت به این همه تضییع حقوق انسانی و اینهمه سلب آزادی ،به رهایی جاودانه دست یافت تا لکه ننگی دیگر در زمینه نحوه مواجهه حکومت با حقوق شهروندان ایرانی بر جای بماند.
سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی ضمن ابراز همدردی با بازماندگان مرحوم اکبر محمدی اعتراض خود را نسبت به بی مسئولیتی و بی مبالاتی مسئولان در حفظ و صیانت از جان شهروندان این دیار اعلام داشته و مراتب اعتراض و نگرانی خود را نسبت به تداوم بازداشت و عدم رعایت حقوق شهروندی سایر زندانیان سیاسی فارغ از هرگونه عقیده از جمله آقایان دکتر ناصر زرافشان، مهندس حشمت الله طبرزدی، عمران پیرانداخ، علیرضا مرادی، خیر الله درخشندی، ابوالفضل جهاندار، رضا عباسی و سایر زندانیان مربوط به اعتراضات قومیتی ابراز داشته و حفظ سلامتی و حقوق شهروندی ایشان را خواستار است. این سازمان همچنین با توجه به گذشت دو هفته از بازداشت غیرقانونی آقای دکتر کیوان انصاری که متاسفانه اطلاعی از وضعیت وی و محل بازداشتش در دست نیست، ضمن اعتراض نسبت به روند بازداشت و نگرانی از وضعیت سلامتی وی ، آزادی هرچه سریعتر دکتر انصاری و رعایت حقوق شهروندی ایشان را خواستار است.

٣. تعطیلی دانشگاهها در تابستان همواره برای حاکمیت که نسبت به آرمان خواهی و حق گویی ها و اعتراضات و انتقادات دانشجویان و جنبش دانشجویی کینه برداشته , و مترصد ضربه به ان می باشد فرصت مناسبی برای این امر به وجود می آورد و تابستان ٨٥ با توجه به رویکرد دولت نهم فرصت خوبی برای ترکتازی و حمله به انجمنهای اسلامی و دانشجویان فعال سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی بوجود اورد .

از ابتدای تابستان و با تعطیلی دانشگاهها ، تعلیق انجمنهای اسلامی و انحلال برخی از آنها و حتی تخریب ساختمان انجمن دانشگاه امیرکبیر تهران با بولدوزر شروع شد و رفته رفته با احضارهای پیاپی فعالین دانشجویی و دستگیری های برخی از انان ادامه یافت در روزهای پایانی تابستان با ممانعت از ادامه تحصیل دانشجویان فعال سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و ستاره دار کردن این دانشجویان ، اسن روند رنگ دیگری به خود گرفت و تعلیق بر خی از دانشجویان در ترم جدید نیز حکایت از عزم دولت بر تهدید و ارعاب دانشجویان و شروع انقلاب ضد فرهنگی دیگری در دانشگاهها داشت که اخبار اخراج اساتید نیز جدی بودن عزم دولت بر خودمانی سازی تحصیلات عالی در کنار خودمانی سازی های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی را بیش از پیش نشان می دهد و از دیگر سو ترس و واهمه این دولت از دانشگاه ، شجاعت و جسارت حق خواهانه دانشگاه را به اثبات می رساند. آمار تکان دهنده زیر که توسط دفتر تحکیم وحدت منتشر شده است نشاندهنده اثبات این روند خطرناک است:
** پنجاه و هفت مورد بازداشت دانشجويان
** شصت و پنج مورد احضار به دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب
** سي و هفت مورد محاكمه دانشجويان
** پنجاه و سه مورد حكم قضايي عيله دانشجويان
** يكصد و شصت و هفت مورد احضار به كميته انضباطي كه صد مورد آن در تابستان و تعطيلي دانشگاه ها بوده است
**هشتاد و نه مورد حكم كميته انضباطي
** بيست و پنج مورد تعطيلي نهادهاي مستقل دانشجويي
** سي و نه مورد نشريه توقيف شده
** بيست و هشت مورد مراسم لغو مجوز شده
** هفت مورد اخراج دانشجويان از دانشگاه

جای بسی تاسف است که شعارهای مردم فریبی همچون دفاع از سیاسی بودن دانشگاهها و مهرورزی با بندگان خدا به ممانعت و ایجاد ترس و رعب از هرگونه فعالیت سیاسی منتقدانه و معترضانه جوانان در دانشگاه منتهی شده است و پوشالی بودن چنین شعارهای عوامفریبی را به اثبات می رساند چرا که دانشجوی مورد تایید آقایان قطعا جز دانشجوی مجیزگوی تایید کننده سیاست های غلط و درست حاکمیت که تنها به عنوان وسیله مورد نیاز در مواقع لزوم از ان استفاده می شود، نخواهد بود.

سازمان دانش آموختگان ایرا ضمن اعتراض نسبت به روند خطرناک دخالت حاکمیت در امر تحصیل فرزندان این مرز و بوم که صراحتا مخالف نص قانون اساسی مبنی بر وظیفه حاکمیت در فراهم آوردن امکانات تحصیل و رعایت حق شهروندان در ادامه تحصیلات عالی است، تعرض به دانشگاه و دانشجویان و اساتید را با هدف انتقام چندین باره از دانشگاه و ضربه زدن به این بازوی توانمند پیشبرد آزادی و دموکراسی محکوم می نماید.
٤ . از اقدامات دیگر حاکمیت با هدف بستن فضای سیاسی جامعه بستن نشریات مستقل و در راس آن روزنامه شرق و ماهنامه نامه بود که با هدف محدود کردن بیش از پیش فضای اطلاع رسانی در کشور و عدم تحمل کمترین انتقاد از سوی دولت می باشد که باید برای این همه تنگ نظری و واهمه حاکمیت از حداقل اطلاع رسانی و بیان دیدگاه های منتقد از سوی مطبوعات به واقع افسوس خورد که چنین تنگ نظری بیش از اثبات بسته بودن فضای مطبوعاتی در کشور ، ضعف حاکمیت را در تحمل نظر مخالف و منتقد به اثبات می رساند.

به هر حال مجموعه برخوردهای صورت گرفته با احزاب، فعالین سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و روزنامه های مستقل و از همه مهمتر برخورد غیرقانونی و ناجوانمردانه با دانشگاه و ممانعت از تدریس اساتید مستقل و تحصیل جوانان این مرز و بوم نشان از ایجاد فضای خفقان و اختناقی است که شاید شدت ان در روزهای آینده بیش از امروز باشد .

که البته اگر ایجاد چنین فضایی را در کنار ناکارآمدی های واضح دولت نهم در اداره امور و روند رو به تزاید تورم و گرانی، کاهش قدرت خرید عمومی، نابسامانی های بخشهای مختلف اقتصادی اعم از مسکن ، صنعت ، بورس، سرمایه گذاری خارجی و داخلی و توریسم و کشاورزی و... با وجود درآمد بی سابقه نفتی در طول تاریخ ایران و تبلیغات دروغین قرار دهیم مهمترین دلیل تشدید چنین فضایی را مخفی نگاه داشتن و پنهان ساختن ناکارآمدیهای دولت و حاکمیت می یابیم که با واهمه از همه گیر شدن صدای انتقاد و اعتراض بخشهای مختلف جامعه درصدد بستن مهمترین بالهای پیشبرنده دموکراسی در جامعه یعنی احزاب و گروهها و مطبوعات و دانشگاه برآمده اند تا کوس رسوایی ناکارآمدیشان بیش از این عالمگیر نگردد.

سازمان دانش آموختگان ایران ضمن تاکید بر فعالیت مسالمت آمیز خود در چارچوب قانون و ادامه روند منتقدانه خود نسبت به رفتارها و عملکردهای جاری حاکمیت نسبت به تشدید فضای خفقان در طول ٣ سال آتی هشدار می‌دهد و هوشیاری همه دلسوزان آزادی و آبادی و سرنوشت این مملکت را نسبت به بسته شدن بیش ازپیش فضای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه خواستار است.

شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران( ادوار تحکیم وحدت)
مهرماه ٨٥