ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 01.10.2006, 21:46
واكنش‌ها به انتشار نامه‌ی آيت‌الله خمينی

● رفسنجانی: نامه امام محرمانه نبود و قبل از اين هم منتشر شده بود.
● سخنگوی حزب كارگزاران سازندگی: انتشار نامه امام هشدار به كسانی است كه می‌‏خواهند كشور را در معرض تهديد قرار دهند.
● عضو شورای مركزی مشاركت: هاشمی با اقدامی به جا نتايج جنگ و زمان جبران خسارت‌ها را يادآوری كرده است.
● زيدآبادی: اختلاف بر سر چگونگی پيشبرد برنامه هسته‌‌ای ايران كه طرح علنی آن در شرايط امروز ايران عملا ممنوع است، در قالب نزاع در باره نحوه اداره جنگ هشت ساله بروز كرده است.
● ابطحی: انتشار اين‌ نامه‌ هشداری‌ از سوی‌ هاشمی‌ به‌ كسانی است‌ كه‌ او را ناديده‌ می‌گيرند.


ايران امروز: هر چند رسانه‌های رسمی و پرمخاطب وابسته به حكومت در باره انتشار نامه‌ی محرمانه‌ی آيت‌الله خمينی تقريباً سكوت اختيار كرده‌اند، اما اين حادثه بی‌بازتاب و بدون واكنش نمانده است. حسين شريعتمداری مدير روزنامه كيهان و انبارلويی سردبير روزنامه‌ی رسالت در كنار تنی چند از نمايندگان محافظه‌كار مجلس به انتشار نامه خمينی كه آن را سندی طبقه‌بندی شده ناميده‌اند، اعتراض كرده‌اند. در طرف ديگر اما بسياری از انتشار اين سند استقبال كرده‌اند، وليكن بحث‌ها در اطراف انگيزه اكبر رفسنجانی از انتشار اين نامه هنوز در حد حدس و گمان است.



آغاز ماجرا
آغاز ماجرا كه به انتشار نامه‌ی خمينی توسط اكبر رفسنجانی منجر شد، به مهرماه سال ۸۲ باز می‌گردد. رفسنجانی در گفتگويی با روزنامه‌ی همشهری به مناسبت هفته‌ی جنگ برای نخستين بار مهمترين دلايل پذيرش قطعنامه از سوی ايران را برشمرد و گفت فشارهای بين‌المللی و ناتوانی اقتصادی برای اداره و ادامه‌ی جنگ مهمترين دلايل تصميم آيت‌الله خمينی در پذيرش قطعنامه‌ی ٥٩٨ بود.
اما محسن رضايی می‌گويد تدبيرهای مديران سياسی جنگ، و در واقع سياست‌های اكبر رفسنجانی به عنوان فرمانده جنگ، باعث ناكام ماندن راهبرد جنگ تا سقوط صدام شده است.
اين بحث امسال نيز در آستانه سالگرد جنگ پيش آمد و رفسنجانی نخست در نماز جمعه و سپس در گفتگو با همشهری نظرات پيشين خود را، اين بار با جزييات بيشتر مطرح كرد. او از جمله از نامه‌ی محسن رضايی فرمانده سپاه پاسداران به آيت‌الله خمينی نام برد كه در آن وضعيت جبهه‌ها و ناتوانی نيروهای نظامی و نيازمندی‌های آنان به سلاح‌های مختلف تشريح شده بود. محسن رضايی ضمن تكرار مواضع پيشين خود نوشتن نامه را انكار كرد. ظاهراً همين امر منجر به تصميم رفسنجانی به انتشار نامه‌ی آيت‌الله خمينی به سران نظام می‌شود.


متن نامه آيت‌الله خمينی

بسم الله الرحمن الرحيم
شنبه ‪ /۲۵تير/ ‪۶۷
با ياری خداوند متعال و با سلام و صلوات به انبياء بزرگوار الهی و ائمه معصومين صلوات‌الله عليهم اجمعين، حال كه مسوولين نظامی ما اعم از ارتش و سپاه كه خبرگان جنگ می‌باشند صريحا اعتراف می‌كنند كه ارتش اسلام به اين زوديها هيچ پيروزی به دست نخواهند آورد، و نظر به اين كه مسوولين دلسوز نظامی و سياسی نظام جمهوری اسلامی از اين پس جنگ را به هيچ وجه به صلاح كشور نمی‌دانند و با قاطعيت می‌گويند كه يك دهم سلاحهايی را كه استكبار شرق و غرب در اختيار صدام گذارده‌اند به هيچ وجه و با هيچ قيمتی نمی‌شود در جهان تهيه كرد و با توجه به نامه تكان‌دهنده فرمانده سپاه پاسداران كه يكی از دهها گزارش نظامی سياسی است كه بعد از شكستهای اخير به اينجانب رسيده و به اعتراف جانشينی فرمانده كل نيروهای مسلح ، فرمانده سپاه يكی از معدود فرماندهانی است كه در صورت تهيه مايحتاج جنگ معتقد به ادامه جنگ می‌باشد و با توجه به استفاده گسترده دشمن از سلاحهای شيميايی و نبود وسايل خنثی‌كننده آن، اينجانب با آتش بس موافقت می‌نمايم و برای روشن شدن در مورد اتخاذ اين تصميم تلخ به نكاتی از نامه فرمانده سپاه كه در تاريخ ‪ ۶۷/۰۴/۰۲نگاشته است، اشاره می‌شود ، فرمانده مزبور نوشته است تا پنج سال ديگر ما هيچ پيروزی نداريم، ممكن است در صورت داشتن وسايلی كه در طول پنج سال به دست می‌آوريم قدرت عمليات انهدامی و يا مقابله به مثل را داشته باشيم و بعد از پايان سال ‪ ۷۱اگر ما دارای ‪ ۳۵۰تيپ پياده و دو هزارو ‪۵۰۰ تانك ، سه‌هزار توپ و ‪ ۳۰۰هواپيمای جنگی و ‪ ۳۰۰هلی‌كوپتر و قدرت ساختن مقدار قابل توجهی از سلاحهای ليزر و اتم - كه از ضرورتهای جنگ در آن موقع است - داشته باشيم می‌توان گفت به اميد خدا عمليات آفندی داشته باشيم.
وی می‌گويد قابل ذكر است كه بايد توسعه نيروی سپاه به هفت برابر و ارتش به دو برابر و نيم افزايش پيدا كند، او آورده است البته آمريكا را هم بايد از خليج فارس بيرون كنيم والا موفق نخواهيم بود.
اين فرمانده مهمترين قسمت موفقيت طرح خود را تهيه به موقع بودجه و امكانات دانسته‌است و آورده است كه بعيد بنظر می‌رسد دولت و ستاد فرماندهی كل قوا بتواند به تعهد خود عمل كنند.
البته با ذكر اين مطالب می‌گويد بايد بازهم جنگيد كه اين ديگر شعاری بيش نيست.
آقای نخست وزير از قول وزرای اقتصاد و بودجه وضع مالی نظام را زير صفر اعلام كرده‌اند، مسوولين جنگ می‌گويند تنها سلاحهايی را كه در شكستهای اخير از دست داده‌ايم به اندازه تمام بودجه‌ايست كه برای سپاه و ارتش در سال جاری در نظر گرفته شده بود.
مسوولين سياسی می‌گويند از آنجا كه مردم فهميده‌اند پيروزی سريعی به دست نمی‌آيد شوق رفتن به جبهه در آنها كم شده‌است. شما عزيزان از هركس بهتر می‌دانيد كه اين تصميم برای من چون زهر كشنده است ولی راضی به رضای خداوند متعال هستيم و برای صيانت از دين او و حفاظت از جمهوری اسلامی اگر آبرويی داشته باشم ، خرج می‌كنم.
خداوندا ما برای دين تو قيام كرديم و برای دين تو جنگيديم و برای حفظ دين تو آتش بس را قبول می‌كنيم.
خداوندا تو خود شاهدی كه ما لحظه‌ای با آمريكا و شوروی و تمامی قدرتهای جهان سر سازش نداريم و سازش با ابرقدرتها و قدرتها را پشت كردن به اصول اسلامی خود می‌دانيم.
خداوندا در جهان شرك و كفر و نفاق، در جهان پول و قدرت و حيله و دورويی، ما غريبيم، تو خود ياريمان كن.
خداوندا در هميشه تاريخ وقتی انبياء و اولياء و علما تصميم گرفته‌اند مصلح جامعه گردند و علم و عمل را درهم آميزند و جامعه‌ای دور از فساد و تباهی تشكيل دهند با مخالفتهای ابوجهل‌ها و ابوسفيانهای زمان خود مواجه شده‌اند.
خداوندا، ما فرزندان اسلام و انقلابمان را برای رضای تو قربانی كرديم، غير از تو هيچكس را نداريم، ما را برای اجرای فرامين و قوانين خود ياری فرما.
خداوندا از تو می‌خواهم تا هرچه زودتر شهادت را نصيبم فرمايی.
گفتم جلسه‌ای تشكيل گردد، آتش بس را به مردم تفهيم نمايند.
مواظب باشيد ممكن است افراد داغ و تند با شعارهای انقلابی شما را از آنچه صلاح اسلام است دور كنند.
صريحا می‌گويم بايد تمام همتتان در توجيه اين كار باشد، قدمی انحرافی حرام است و موجب عكس‌العمل می‌شود.
شما می‌دانيد كه مسوولين رده بالای نظام با چشمی خونبار و قلبی مالامال از عشق به اسلام و ميهن اسلاميمان چنين تصميمی گرفته‌اند، خدا را در نظر بگيريد و هرچه اتفاق می‌افتد از دوست بدانيد. والسلام علينا و علی عبادالله الصالحين
روح‌الله الموسوی الخمينی


حذف كلمات «ليزر و اتم» از نامه
همه‌ی خبرگزاری‌های داخل كشور نامه‌ی آيت‌الله خمينی را منتشر كردند اما با حذف كلمات «ليزر و اتم». خبرگزاری كار ايران (ايلنا) نخست متن كامل نامه را منتشر كرد، اما ساعاتی بعد كلمات «ليزر و اتم» از آن حذف و به جای آن "..." قرار داد. همين وضع روز بعد در مورد روزنامه‌ها نيز تكرار شد و تنها روزنامه‌ی «اعتماد» متن كامل آن را منتشر كرد.
نام ‌بردن از سلاحهای غيرمتعارف ليرزی و اتمی در ليست تسليحاتی كه فرمانده وقت سپاه در سال ٦٧ در آروزی داشتن آن‌ها بود، در مناقشه‌ی اتمی امروز جمهوری اسلامی با غرب، و قسم و آيه‌ی رهبران حكومت كه دنبال سلاح غيرمتعارف نيستند و سلاح اتمی را حرام می‌دانند، معنای خاصی دارد و شايد از همين‌رو برخی از رسانه‌ها خود مصلحت‌جويانه اقدام به سانسور نامه‌ی خمينی كردند.



انتقاد از رفسنجانی بدليل انتشار نامه
حسين شريعتمداری، مديرمسئول روزنامه كيهان در سرمقاله روز يكشنبه خود نسبت به انتشار نامه محرمانه آيت‌الله خمينی از سوی رفسنجانی به شدت واكنش نشان داد و مدعی شد رفسنجانی حق نداشت اسرار نظام را افشا كند.

«در پی يك جدال سياسی كه از دو هفته قبل و در جريان مباحث هفته دفاع مقدس بين آقايان هاشمی رفسنجانی و محسن رضايی درگرفته بود، عصر پنج شنبه ٦/٧/٨٥ آقای هاشمی رفسنجانی در يك اقدام غيرقابل توجيه و شايد برای آن كه در اين جدال سياسی دست بالاتر را داشته باشد! نامه سری حضرت امام(ره) درباره علت پذيرش قطعنامه ٥٩٨ را منتشر كرد. انتشار اين نامه همانگونه كه قابل پيش بينی بود با واكنش های متفاوت و فراوانی در محافل داخلی و خارجی روبرو گرديد كه پرداختن به همه آنها فرصت جداگانه و شرح مفصلی را می طلبد، اما در اين ميان اشاره به چند نكته ضروری به نظر می رسد.
ظاهر قضيه اين بود كه آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه دو هفته قبل و به مناسبت هفته دفاع مقدس مباحثی را پيرامون جنگ ٨ ساله مطرح كردند و در آن برای اولين بار به تفاوت ديدگاه ارتش و سپاه برای ادامه جنگ كه به گفته ايشان بعد از عمليات رمضان- مردادماه ٦١ - بروز كرده بود پرداخته و به گونه‌ای تلويحی، كند شدن روند جنگ از آن تاريخ به بعد را به فرماندهان نظامی جنگ نسبت دادند. در پی اين اظهارات، آقای محسن رضايی كه خود را مخاطب اصلی اين اظهارنظر می‌دانست در مصاحبه با خبرگزاری فارس از «چيرگی مسئولين سياسی بر مسئولين نظامی در جريان اداره جنگ» سخن گفت و با كنايه‌ای نزديك به تصريح، كندی پديد آمده در ادامه روند جنگ را به مسئولين سياسی نسبت داد كه آقای هاشمی رفسنجانی اصلی ترين مخاطب آن بود چرا كه ايشان در آن هنگام جانشين فرمانده كل نيروهای مسلح در جنگ بود. آقای هاشمی در پاسخ به اظهارات آقای رضايی طی مصاحبه‌ای با روزنامه همشهری به نامه آقای محسن رضايی به حضرت امام(ره) اشاره كرد كه در آن از نياز كشور به امكانات گسترده نظامی برای كسب پيروزی در جنگ سخن رفته بود. به بيان ديگر آقای هاشمی، اين بار، مستقيماً آقای رضايی فرماندهی وقت سپاه را عامل اصلی در كندی روند جنگ معرفی كرد. آقای محسن رضايی در واكنش به اظهارات آقای هاشمی، ارسال نامه برای حضرت امام(ره) با موضوع ياد شده را تكذيب كرده و آن را فرافكنی و ابهام پراكنی خواند و... در اين هنگام، آقای هاشمی رفسنجانی نامه سری حضرت امام را كه درباره علت پذيرش قطعنامه ٥٩٨ نوشته شده بود، منتشر كرد و...
نامه سری حضرت امام(ره) يكی از اسناد طبقه بندی شده نظام بود و آقای هاشمی رفسنجانی حق نداشته و ندارد كه از اين سند سری در زد و خوردهای شخصی خود استفاده كند. آقای رفسنجانی از جمله افراد معدودی است كه اطلاعات جزئی و تفصيلی فراوانی از اسرار نظام دارد و سؤال اين است كه اگر قرار باشد هربار به هر بهانه ای در جريان جدال ها و زد و خوردهای سياسی خود با اين و آن يكی از اين اسرار و اسناد نظام را منتشر كند تا دست بالا را در اين جدال های - اكثراً بی فايده و شخصی- داشته باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد و چه تضمينی برای امنيت و منافع ملی نظام قابل تصور است؟!
آقای هاشمی رفسنجانی اگرچه جايگاه برجسته‌ای در انقلاب داشته اند و تاكنون خدمات ارزشمندی به مردم و نظام ارائه كرده و انشاءالله در آينده نيز ارائه خواهند كرد ولی نه شخصيت حقيقی و نه شخصيت حقوقی ايشان نمی تواند اقدام وی در افشای اسرار نظام - آنهم در يك جدال سياسی شخصی- را توجيه كند. اگرچه به هيچوجه نمی توان باور كرد جناب هاشمی در پی جدال شخصی بوده‌اند، بلكه به يقين اقدام خويش را در راستای دفاع از اسلام و انقلاب تلقی كرده‌اند... و البته بديهی است كه بزرگان نيز مصون از خطا نيستند...»


انتشار نامه محرمانه امام با مصالح و منافع ملی سازگار نبود
محمد كاظم انبارلويی سردبير روزنامه رسالت مدعی است «انتشار نامه محرمانه امام درباره پذيرش آتش بس، با مصالح و منافع ملی سازگار نبود.»
وی به خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس گفته است: در انتشار اسناد محرمانه خصوصاً آنجايی كه به منافع ملی مربوط می‌شود، بايد حتماً شورای عالی امنيت ملی در مورد آن نظر بدهد و در مورد اسناد مربوط به حضرت امام حداقل مركز نشر آثار حضرت امام بايد، در جريان باشد و يا نظر كارشناسی بدهد.


ادامه‌ دادن‌ جنجال‌ بر سر نامه‌ امام‌ به‌ نفع‌ و صلاح‌ كشور نيست‌
از سوی‌ ديگر نماينده‌ مردم‌ تهران‌ در مجلس‌ با اشاره‌ به‌ اينكه‌ انتشار نامه‌ امام‌ از سوی‌ دفتر هاشمی‌ رفسنجانی‌ جای‌ سوال‌ جدی‌ دارد، گفت‌: ادامه‌ دادن‌ جنجال‌ بر سر نامه‌ امام‌ به‌ نفع‌ و صلاح‌ كشور نيست‌.
مهدی‌ كوچك‌زاده‌ در گفت‌وگو با فارس‌ در خصوص‌ انتشار نامه‌ محرمانه‌ آيت‌الله خامنه‌ای توسط‌ دفتر ريس‌ مجمع‌ تشخيص مصلحت‌ نظام‌ با بيان‌ اينكه‌ هنوز اصل‌ اين‌ نامه‌ برای‌ من‌ جای‌ سوال‌ دارد، گفت‌: امام‌ در وصيتنامه‌ خود فرموده‌اند اگر مطلبی‌ را به‌ من‌ نسبت‌ دادند، بايد كارشناسان‌ آن‌ را تاييد كنند، لذا نمی‌شود هر روز مطلبی‌ به‌ امام‌ نسبت‌ داده‌ شود و مرجعی‌ برای‌ بررسی‌ آن‌ وجود نداشته‌ باشد.
وی‌ اظهار داشت‌: با فرض‌ اينكه‌ اين‌ نامه‌ از سوی‌ امام‌ نوشته‌ شده‌ باشد، انگيزه‌ علنی‌ كردن‌ و طرح‌ آن‌، آن‌ هم‌ ازسوی‌ دفتر هاشمی‌ رفسنجانی‌ جای‌ سوال‌ جدی‌ دارد.
نماينده‌ تهران‌ افزود: آيا واقعا در اين‌ مقطع‌ زمانی‌ ما در شرايطی‌ قرار گرفته‌ بوديم‌ كه‌ علل‌ پذيرش‌ قطعنامه‌ مساله‌ و ابهام‌ اصلی‌ مردم‌ ما در سال‌ ٦٨ بوده‌ است‌ و به‌ صلاح‌ بود اين‌ نامه‌ به‌ صورت‌ قطعی‌ برای‌ مردم‌ مطرح‌ شود و يا نه‌ بحث‌های‌ نفسانی‌ و يا تسويه‌ حساب‌های‌ فردی‌ و بگو و مگوهای‌ فردی‌ مطرح‌ بوده‌ است‌.


هشدار‌ هاشمی‌ به‌ كسانی‌ كه‌ او را ناديده‌ می‌گيرند
محمد علی‌ ابطحی‌، نوشته است: انتشار نامه‌ حضرت‌ امام‌ در مورد پايان‌ جنگ‌ از سوی‌ آقای ‌هاشمی‌ رفسنجانی‌ يك‌ كار شجاعانه‌ بود. خواص‌ عالم‌ سياست‌ كه‌ در ايام‌ جنگ‌ فعال‌ بودند، همه‌ از مضمون‌ نامه‌ مطلع‌ بودند ولی‌ اكنون‌ رسما انتشار يافته‌ است‌. در تمام‌ دنيا نامه‌های‌ سری‌ و محرمانه‌ تعيين‌ كننده‌ را بعد از گذشت‌ سالهای‌ طولانی‌ منتشر می‌كنند. امام‌ در همان‌ نامه‌ علنی‌ كه‌ اعلام‌ كردند جام‌ زهر را نوشيدند گفته‌ بودند كه‌ در موضوع‌ جنگ‌ مسائلی‌ هست‌ كه‌ بايد سر فرصت‌ به‌ آنها توجه‌ كرد. انتشار اين‌ نامه‌ نشانه‌ آن‌ است‌ كه‌ آقای‌هاشمی‌ رفسنجانی‌ به‌ عنوان‌ اداره‌ كننده‌ اصلی‌ جنگ‌ تحميلی‌ آن‌ فرصت‌ را در اختيار مردم‌ ايران‌ قرار داده‌ است‌.
چنانچه‌ می‌توان‌ از مضمون‌ اين‌ نامه‌ فهميد كه‌ بنابه‌ انديشه‌ امام‌ شجاعت‌ تسليم‌ شدن‌ در برابر واقعيت‌ها كمتر از شجاعت‌ دفاع‌ و جنگ‌ با دشمن‌ نيست‌. اين‌ يك‌ مبنای‌ جدی‌ برای‌ هر حكومتی‌ است‌. گاهی‌ تسليم‌ شدن‌ در برابر واقعيت‌ها از هر نوع‌ مقاومت‌ و حمله‌يی‌ شجاعانه‌‌تر است‌ و بيشتر به‌ نفع‌ مردم‌ و كشور و دين‌ و ارزش‌هاست‌. اين‌ شجاعت‌ امام‌ كمتر از شجاعت‌ ايشان‌ در ايستادگی‌ در برابر رژيم‌ گذشته‌ نيست‌. روشن‌ شدن‌ شفاف‌ و مستند تاريخ‌ خيلی‌ به‌ بهتر خواندن‌ آن‌ كمك‌ می‌كند و جلوی‌ حرف‌ و حديث‌های‌ غير واقعی‌ و احيانا مغرضانه‌ از جنس‌ شايعه‌ را سد می‌كند. فرمانده‌ سابق‌ سپاه‌ هم‌ اگر افتخار ارايه‌ گزارش‌ واقعی‌ به‌ امام‌ را به‌ نام‌ خود ثبت‌ كند، بهتر از روشی‌ است‌ كه‌ در پيش‌ گرفته‌ است‌.
در عالم‌ سياست‌ انتشار اين‌ نامه‌ از سوی‌هاشمی‌ رفسنجانی‌ هشدار نيز تلقی‌ می‌شود. هشداری‌ از سوی‌ هاشمی‌ به‌ كسانی‌ كه‌ او را ناديده‌ می‌گيرند. همه‌ آشنايان‌ به‌ سياست‌ می‌دانند هاشمی‌ برگه‌ها و خاطرات‌ فراوانی‌ از اين‌ دست‌ در اختيار دارد.


تجربه‌ی جنگ در مسئله هسته‌ای نيز می‌تواند به كار ايران بيايد
روزنامه «كارگزاران» نوشته است: شيوه پايان جنگ ايران و عراق يكی از همان جلوه های واقع بينی در سياست خارجی است كه نمی‌توان بر آن نام كوتاه آمدن يا سازش گذاشت، بلكه رفتاری مدبرانه در جهت امنيت ملی و منافع ايرانيان و حفظ جمهوری اسلامی بود. اين تجربه در مسائل كنونی از جمله برنامه هسته‌ای نيز می‌تواند به كار ايران بيايد. زيرا يك عمل بخردانه بيش از هزاران گفتار نسنجيده اثر دارد. امروز كه قريب ١٩ سال از پايان جنگ می‌گذرد، هيچ كس در ايران و جهان، مساعی دولتمردان وقت ايران را برای پايان دادن به جنگ دو كشور اسلامی نكوهش نمی‌كند اما از حكومت صدام حسين كه كوشيد خود را فاتح جنگ معرفی كند، نشانی نيست.


زمان برای پرداختن به جنگ فرارسيده است
يدالله اسلامی، از فعالان اصلاح‌طلب، در يادداشتی در روزنامه «اعتماد ملی»، انتشار نامه آيت‌الله خمينی توسط دفتر ‌رفسنجانی درباره پذيرش قطعنامه گويای آن دانسته كه «زمان برای پرداختن به يكی از مهم‌ترين وقايع دوران جمهوری اسلامی فرارسيده است.»
يدالله اسلامی نوشته است: «حضرت امام نامه‌ای به نمايندگان مجلس سوم و مسوولان كشور نوشته‌اند كه به گمانم متن آن با نامه منتشرشده تفاوت‌هايی دارد. اگرچه كليات همان است كه در اين نامه آمده است. در نامه‌ای كه در اختيار نمايندگان مجلس سوم قرار گرفت نكته مهمی وجود دارد و آن اينكه بايستی در موقع مناسب مسأله جنگ و چرايی پذيرش قطعنامه مورد بررسی قرار گيرد. ‌ به دليل اثرات جنگ و پيامدهای آن طفره رفتن از پرداختن به اين مسأله حياتی سبب می‌شود كه دچار خطای تحليل و اشتباه محاسبه و گرفتار شدن در دام‌های فراوان ديگری شويم. ‌ سال‌ها از پايان جنگ گذشته است ولی بررسی آن لازم دانسته نشده و پرداختن به آن خطا پنداشته شده است. شعارها امكان بررسی را از ميان برده است و كسانی كه دستی از دور هم بر آتش نداشته‌اند و آنهايی هم كه در ميدان كارزار بوده‌اند چندان تمايلی به اين كاووش تاريخی نداشته و نيازی به آن نديده‌اند. ‌ هفته دفاع مقدس مناسب‌ترين زمان برای واگويی خاطرات و بررسی اثرات و پيامدهای جنگ هشت‌ساله‌ای است كه توان كشور را گرفت و پيامدهای زيانبار بسياری برجای گذاشت. ‌ ما نيازمند تحليل‌های مستقل از جنگ هستيم.»


ارتباط مناقشه هسته‌ای و نحوه اداره جنگ هشت ساله
احمد زيدآبادی، روزنامه‌نگار و تحليل‌گر سياسی، مشاجره رفسنجانی و محسن رضايی بر دلايل پايان جنگ را با بحران هسته‌‌ای ايران و غرب مرتبط می‌داند. بنظر وی، محسن رضايی از منتقدان سرسخت هيئت مذاكره كننده هسته‌‌ای ايران در دولت محمد خاتمی است، هيئتی كه عموما متشكل از متحدان رفسنجانی بود. اكبر رفسنجانی نيز از نحوه عملكرد هيئت مذاكره كننده ايرانی در دولت احمدی‌نژاد ناراضی است و اين نارضايتی را بارها با الفاظی ديپلماتيك ابراز كرده است. به عبارت ديگر، می‌توان گفت اختلاف بر سر چگونگی پيشبرد برنامه هسته‌‌ای ايران كه طرح علنی آن در شرايط امروز ايران عملا ممنوع است، در قالب نزاع در باره نحوه اداره جنگ هشت ساله بروز كرده است. رفسنجانی با ارائه تصويری از جنگ هشت ساله و ضرورت پايان آن، به نحوی تلويحی نسبت به عواقب درگير شدن با نظام جهانی هشدار می‌‌دهد، حال آنكه محسن رضايی با تاكيد بر آنكه نتيجه جنگ هشت ساله حاصل كار فرماندهان سياسی بود و نه فرماندهان نظامی، در صدد القای اين سخن است كه اينك نيز ايران می‌‌تواند با پافشاری بر ادامه غنی‌سازی اورانيوم، در چالش با نظام بين‌‌المللی پيروز شود.



هاشمی رفسنجانی: نامه امام قبلاً منتشر شده بود
خبرگزاری فارس: هاشمی رفسنجانی در اولين واكنش پس از افشای نامه سری امام خمينی به مسئولان عالی كشور در سال ٦٧ از سوی دفتر خود گفت: نامه امام قبلاً منتشر شده بود.
به گزارش خبرگزاری فارس، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه «نامه امام محرمانه نبود و قبل از اين هم منتشر شده بود» افزود: «اين نامه دست‌نوشته خود امام بود و در تمام سايت‌های خبری نيز موجود است.»
هاشمی رفسنجانی درعين حال هيچ اشاره روشنی به زمان و منبع انتشار رسمی نامه امام در گذشته نكرد.
وی در ديدار با اعضای تحريريه روزنامه «صدای عدالت» درباره دليل انتشار اين نامه نيز گفت: «به خاطر اينكه ديدم درباره جنگ شبهاتی ايجاد شده است، برای رفع شبهات و پاسخ به نسل جوان اين نامه را منتشر كردم.»
در نامه سری امام خمينی به مسئولان عالی كشور در سال ٦٧ دلايل پذيرش قطعنامه ٥٩٨ با اشاره به نامه‌های ارسالی از سوی تدارك‌كنندگان دفاع مقدس تشريح شده است.
به‌رغم اظهارات هاشمی رفسنجانی، وی در جريان مصاحبه ١٥ ساعته خود با روزنامه كيهان در سال ٨٢ به دليل طبقه بندی بودن نامه امام حاضر نشد اين نامه را منتشر كند.
قدرت‌الله رحمانی، نماينده كيهان در گفتگو با هاشمی، ديروز درمصاحبه با فارس تصريح كرد: «در بخشی از اين گفتگو تحت عنوان «جنگ و ختم جنگ» مواردی از جمله نامه آقای محسن رضايی به آقای هاشمی و مسئولان مطرح شد كه بعدها توسط آقای رضايی در مصاحبه با روزنامه ابرار به آن پاسخ داده شد. من در حين مصاحبه وقتی اين مطالب را از آقای هاشمی شنيدم، از ايشان خواستم كه اين نامه را در اختيار كيهان قرار دهد، اما ايشان با استناد به اينكه اين نامه محرمانه است، از ارائه آن خوداری كرد و محورهايی از نامه را بيان كرد كه شامل اختلاف بين سپاه و ارتش، نامه محسن رضايی درمورد نيازهای سپاه در جبهه، اعلام نظر دولت مهندس موسوی درمورد دراختيار نداشتن امكانات مورد اشاره در اين نامه و غير واقع‌بينانه خواستن درخواست آقای رضايی از سوی امام می‌شد.»



سخنگوی حزب كارگزاران سازندگی:
انتشار نامه امام هشدار به كسانی است كه می‌‏خواهند كشور را در معرض تهديد قرار دهند
ايلنا: حسين مرعشی در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، گفت: انتشار متن مستند نامه امام در مورد پايان جنگ، برای كسانی حساس است كه می‌‏خواهند با برخوردهای تهاجمی كشور را در معرض تهديدهای جدی قرار دهند، اين نامه هشداری است برای آنها مبنی بر اينكه ما اين مسير را يك بار در تاريخ كوتاه پس از انقلاب طی كرده‌‏ايم و حالا بايد از اين تجربيات كه در دسترس‌‏مان است، كمال استفاده را بكنيم و راه رفته را دوباره طی نكنيم.
وی تصريح كرد: مضمون اين نامه بارها در جلسات مسوولان كشور در روزهای بعد از پذيرش قطعنامه بررسی شد. در آن زمان بنده به عنوان استاندار به جلسات دعوت ‌‏شدم و در حضور مهندس ميرحسين موسوی همان مطالب به اطلاع ما رسيد، بر همين اساس اين نامه از نظر ما حرف جديدی نداشت و مطلب منتشرنشده‌‏ای تلقی نمی‌‏شود.
مرعشی خاطرنشان كرد: دفاع مقدس يك فراز ارزشمند از تاريخ كشور ماست كه پرداختن به اين مقطع ارزشمند، می‌‏تواند بار ارزشی سازنده‌‏ای داشته باشد.
سخنگوی حزب كارگزاران سازندگی گفت: امروز يك نگرانی در بين سياستمداران كشور ما وجود دارد كه مبادا كشور در دام خطرناكی كه استكبار جهانی برای ما طراحی كرده است، گرفتار شود و غرور و احساسات پاك به‌‏گونه‌‏ای بر مصادر تصميم‌‏گيری حاكم شود كه عده‌‏ای با عناوين جذاب و با شعارهايی كه در عمق باورهای مردم ريشه دارد، كشور را در معرض تهديد جدی قرار دهند.
مرعشی تاكيد كرد: سياسيون ميانه‌‏روی ايران امروز نگران چنين خطراتی برای كشور هستند، لذا سعی می‌‏كنند در مورد تجربيات ارزنده‌‏ای كه در طول دفاع مقدس به دست آورده‌‏اند، بيشتر بحث كرده و ديگران را به تامل وادارند.
وی گفت: كسانی كه امروز به انتشار اين نامه اعتراض كرده و اين تحليل‌‏ها را مخدوش می‌‏كنند، آنهايی هستند كه فكر می‌‏كنند اين ميانه‌‏روی‌‏ها و مشی خردمندانه نمی‌‏تواند پاسخگوی احساسات آنها بوده و غرورشان را ارضا كند.


عضو شورای مركزی مشاركت: هاشمی آينده‌نگری كرد
آفتاب: پس از انتشار نامه امام خمينی درباره پذيرش قطعنامه ٥٩٨ از سوی دفتر هاشمی رفسنجانی، شاهد انتقادات بسياری از جانب طيف راست افراطی نسبت به رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام بوده‌ايم. منتقدان هاشمی عقيده دارند كه وی با ناديده گرفتن منافع ملی ايران و برای جدال‌های شخصی خود اين نامه را منتشر ساخته است.
اما آيا به راستی انتشار اين نامه امنيت ملی ايران را به خطر می‌اندازد؟ عضو شورای مركزی حزب مشاركت اين اقدام را نشانه آينده‌نگری هاشمی رفسنجانی دانست و اظهار داشت:‌ انتشار اين اين نامه از سوی هاشمی را می‌توان يك هشدار دانست تا روشن شود كه ما پس از جنگ در چه شرايطی قرار داشته‌ايم و تصميم‌گيران فعلی به گونه‌ای تصميم بگيرند كه دوباره دچار چنين مشكلاتی نشويم.
محسن صفايی فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب ضمن بيان شرايط دشوار اقتصادی، سياسی و اجتماعی زمان جنگ گفت:‌ در آن زمان تمام نيرو و قوت خود را از دست داده بوديم و اكنون پس از گذشت ١٨ سال از پايان جنگ توانسته‌ايم بخشی از آن نقاط قوت را بازسازی كنيم، هاشمی با اقدامی به جا نتايج جنگ و زمان جبران خسارت‌ها را يادآوری كرده است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرايی انتشار نامه در اين زمان و پس از گذشت ١٨ سال متذكر شد:‌ اگر در آن زمان اين نامه انتشار می‌يافت از يك سو دشمن به اطلاعات محرمانه ايران دسترسی پيدا می‌كرد و از سوی ديگر باعث نگرانی مردم می‌شد چرا كه برای بازسازی كشور و جبران خسارت‌های ناشی از جنگ، احتياج به اعتماد به نفس و روحيه قوی مردم بود. صفايی فراهانی در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به اين نكته كه در همان زمان اين نامه را مشاهده كرده بود افزود: در آن زمان در وزارت صنايع سنگين كار می‌كردم و مهندس موسوی آن نامه را برای وزرا و معاونين قرائت كرد تا دليل پذيرش قطعنامه را بدانند.
محسن صفايی فراهانی در پايان سخنانش ضمن اشاره به اتفاقات چند سال اخير تصريح كرد: ‌در چند سال اخير هجمه‌های بی‌شماری نسبت به مسئولان وقت می‌شود و می‌خواهند كه تصميم‌های جمعی به پای هاشمی نوشته شود. وليكن اين نامه نشان دهنده واقعيت شرايط آن زمان است و بهتر است كه فعالان سياسی نيز با ديد واقع بينانه‌تری به مسائل بنگرند.





نظرات برخی از خوانندگان سايت «انتخاب»:


* از آقای رفسنجانی به خاطر اين خبر تشكر می‌كنم. كاش اين خبر را سال ها پيش در اختيار مردم شريف ايران قرار می‌دادند. امام چه مرد بزرگی است كه نبودنش نيز فصل الختام دعواهای بچگانه نظام است.


* دانستن حق مردم است ... من هم از آقای هاشمی بسيار ممنونم. ضمن اينكه نمی دانم چرا برخی از آقايان اكنون ناراحت شدند و در پی انكار برآمدند؟


* من تا حالا جور ديگری فكر می كردم الان معلوم شد اگر زودتر واقعيات بر امام راحل روشن می شد چه بسا لطمات كمتری به اين كشور می آمد. آنهايی كه با خود شيرينی اطلاعات دروغ به امام می دادند از اين مردم طلب عفو كنند. من از خدا درخواست دارم انسان مثبت و موثری مانند آقای رفسنجانی را برای اين ملت نگه دارد و آدمهای كم بنيه و بی تعهد را از مصدر امور دور نگه دارد.


* انتشار اين نامه نشان داد كه در اين سال ها كه نوك تيز پيكان چگونگی خاتمه جنگ بلاخص از طرف آقای رضايی متوجه آقای هاشمی رفسنجانی شده بود و ايشان با سعه صدر بااين موضوع رفتار می كردند چه خون دلی را متحمل شده اند. اين درس ديگری بودكه هاشمی يادمان داد .


* بايد به هاشمی رفسنجانی آفرين گفت كه با انتشار اين نامه به روياهای جنگ‌طلبانه عده ای پايان داد و نشان داد كه هميشه مرد ميدان بوده و هست و فريب سخنان رياكارانه كسانی كه ميخواهند مملكت را به كام جنگ بفرستند نمی خورد.حتی اگر در اين ميانه آسيب ببيند. واقعی فكر كنيم. ماحريف جنگ با آمريكا نيستيم و نبايد در اين مورد حتی طبع آزمائی كنيم!!!


* كاملا معلوم است كه كشور در آستانه يك انتخاب مهم تاريخی است و ديگر بيشتر از اين نميتوان به مردم دروغ گفت. كسانی كه حتی از افشای نامه امام به وحشت افتاده اند و از ترس رو شدن دستشان در ان دوران و حال شديدا به تكاپو افتاده‌اند تا نگذارند بيشتر از اين مردم شريف ايران پی ببرند كه چه خيانتی در حق انان و فرزندانشان شده است. خود من در آن دوران بعنوان يك سپاهی می ديدم كه اين آقايان فرماندهان چگونه فرزندان اين مملكت را چكونه فدای جاه طلبی‌های نظامی خود می‌كنند بدون اينكه كوچكترين اميدی به پيروزی داشته باشند. فقط با تخيلات خود سعی داشتند كه بگويند پيروزی با ماست.
خدا رحمت كند امام را كه لااقل ديگر اجازه نداد در آن دوران جنگ ادامه پيدا كند و باز هم جوانان بيشتری نابود شوند و نهايتا هم بعد از چند سال با خسارت های بيشتر به جايی برسيم كه رسيديم. اگر همينطور جلو برويم به جايی می رسيم كه تمام اسناد امام را اين اقايان از ترس نابود می كنند و يا اجازه نخواهند داد كه چاپ شود.


* واقعيت ها را بايد پذيرفت. اينكه چرا هاشمی نامه محرمانه را افشا كرد حرف درستی نيست چرا كه شرايط امروز ما با دوران جنگ تفاوت زيادی كرده است. در آن مقطع برای خيلی ها اوضاع نظامی و اقتصادی ما روشن بود و اگر تصميم درست و تاريخی امام نبود احتمالا ضربه بزرگی بر نظام وارد ميشد.
كسانی كه ميگويند هاشمی نبايد اين نامه را منتشر ميكرد بايد از ديگران بپرسند برای چه واقعيت ها را تكذيب ميكردند .


* بزرگترين شكست نظامی ايران زمانی اتفاق افتاد كه پس از فتح فاو و جزاير مجنون بجای مستحكم كردن و تثبيت موقعت ارتش ايران به فكر جبهه غرب افتاديم و نيروهائی كه می‌بايست جبهه جنوب را مستحكم كنند به غرب برای حمله فرستاديم. و اين اگر خيانت بزرگ نبود بی‌ندبيری بزرگی بود كه مسئولش شخص اقای محسن رضائی به عنوان فرمانده سپاوقت بود. با تشكر از اقای هاشمی كه گوشه ائی از تاريخ ايران را بازگو كردن.

* برای رسانه‌های ترسويی كه اين نامه را منتشر نكردند متاسفم كه می‌خواهند تاريخ اين كشور را سانسور كنند.


* متاسفانه ملت ما هركس كه كار سياسی مبتنی بر تدبير بكند را لگد مال ميكنند و موجب رشد پوپوليستهای قصی القلب ميشوند. انصافا چند نفر از مقامات سياسی ايران معنی اصول ديپلماتيك را ميفهمند يا ميخواهند بفهمند؟

* انصافا در مورد مسائل تاريخی (يعنی واقعيت های قطعی) حرف هاشمی معتبرترين است.


* هر كس به هاشمی رفسنجانی بد كند به انقلاب بد كرده است ، بياييد با دست خويش تيشه به ريشه ی انقلاب نزنيم.


* ای كاش اين اطلاع رسانی قطره چكانی به پايان می رسيد و گروهی همه زوايای تاريك اين واقعه مهم تاريخی را بطور صحيح مكتوب می كردند. مسلما حرفهای ناگفته فراوانی وجود دارد كه تا زمانی كه مردم محرم شمرده نشوند بازگو نخواهد شد.


* به نظر من همين افراطی گری های برخی فرماندهان بوده و هست كه كشور را عقب انداخته و خواهد انداخت. بعضی ها فكر ميكنند كشور داری مانند مسابقه هفت تير كشی و دعوا های چاله ميدانی است. ملت با فرهنگ و نجيب ايران شايسته اعتدال است


* چه عجب كسی در اين مملكت از انفعال بيرون آمد.


* اكنون كه فشارها برای فرار آقای هاشمی از ميدان نظام وسعت گرفته و بعضی مسئولين نيز با ابزارهای دولتی آن را تشديد نموده اند و بنظر می رسد حضور هاشمی را منفعلانه می خواهند و در غير اينصورت حذف وی را رقم می زنند آقای هاشمی نبايد در بعضی امور سكوت را پيشه كند تا جايی كه شخصی مانند محسن رضايی نيز جرات رويارويی پيدا كرده و خود را فرمانده جنگ معرفی نمايد تا زمانيكه امام زنده بودند اينها جرات صحبت معمولی هم نداشتند بايد بدانيم حمله به ستون خيمه ها جز نابودی خيمه چيز ديگری را بدنبال نخواهد داشت انصافا آقای هاشمی تا به حال آبروی خود را فدای نظام نموده و سكوت اختيار كرده است.


* ١.ما فرماندهان مانند آقای رضايی زياد داشتيم. آقای ر ص درطول جنگ بنابربعضی روايات غير معتبر همواره اصرار داشت كه فقط بايد ازطريق "بصره"(محور جنوب) عراق را فتح كردودرنتيجه همواره از محور غرب غافل بوديم همين مسئله باعث شدسالهافرزندان اين مرزوبوم بيشترين خسارات رامتحمل شوند.
٢.يا ديگر فرمانده بنام "ش"، درزمان جنگ آنقدربه خوشنامی شهيد همت بخل ميورزيد كه ميگفت:"ايشان(شهيدهمت)چون دندان پوسيده ايست كه بايدكشيد و دور انداخت". كه متاسفانه همين فرد پس از جنگ به بالاترين مصادر نظامی ووزارت رسيد.
٣. ماچنين فرماندهان لايق!! زياد داريم اما به يمن مصونيت و قدرت اقتصادی كه آقايان در اختيارشان قرارداده اند كسی جرات بازگو كردن را نداردچون عاقبتش می شود: "دندان مار".
٤.آن خواننده محترم هم كه به آقای موسوی توصيه ميكند خود بهتر ميداند كه بزرگترين مخالف ايشان(آقای موسوی) كيست وچه خون دلی در زمان نخست وزيری به وی داد.
٥. تشكر خودرا ازسايت انتخاب اعلام ميدارم واز خداوندطلب توفيق ايشان را خواستارم.بجرات شهادت ميدهم عليرغم فضای سنگين حاكم براطلاع رسانی مردانه وبا صداقت قدم بر ميدارند.بدانيدكه بزودی پرده از نقاب اين سرداران مزور فرهنگی نيز خواهدافتاد.خداقوت افتاد.


* متاسفانه در دوران ما افرادی مثل حجه الاسلام عبدالله نوری كه دو نمايندگی مهم از طرف امام خمينی راداشت (نماينده امام در سپاه پاسداران و نماينده امام درجهادسازندگی) بايد خانه نشين باشند و افرادی ديگر كه هيچ بويی از انقلاب حس نكرده‌اند در راس باشند.


* امام روحت شاد .لحن حضرت امام و حكايت فرمانده مزبور.حكايت جام زهر است و (....) .امام چه كشيدی. خوشحالم كسی كه امام زنده بودن نهضت را زنده بودن او می‌دانست (آيت الله هاشمی) از موضع انفعالی بيرون آمد. به خدا گاهی زياد صبر كردن آفت است.چطور كسی كه امام اينطور با او سخن ميگويد(آقای رضايی)چنين شده.هميشه برايم سوال بود كه چرا امام ره بعد از جنگ آقای عبدالله نوری را با آن حكم بی نظير به سپاه فرستاد و چرا ايشان به محض آمدن به سپاه آقای ذولقدر را اخراج كرد و تا وقتی در سپاه بود اجازه نداد ايشان به سپاه برگردد .و چرا محسن رضايی را ممنوع المصاحبه كرد.وخيلی چراهای ديگر .... مطمئنا آقای مير حسين موسوی هم مطالب نگفته ای دارند كه به خاطر مصالح نظام نگفته‌اند