ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 29.09.2006, 10:49
اسامی دانشجويان ستاره‌‏دار ثبت‌نام نشده

كنفرانس خبری اعضای شورای مركزی دفتر تحكيم وحدت در خبرگزاری كار ايران (ايلنا) برگزار و طی آن اسامی دانشجويان ستاره‌‏دار ثبت نام نشده در دانشگاه‌‏ها اعلام شد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا" در اين كنفرانس خبری محمد هاشمی، علی نيكونسبتی و مهدی امينی‌‏زاده مداركی از عدم ثبت نام برخی دانشجويان پذيرفته شده در آزمون كارشناسی ارشد را ارايه كردند.
حنان عزيزی، سيامك كريمی، ياشار قاجار، زهرا جانی‌‏پور، محسن فاتحی،‌‏ مهدی امينی‌‏زاده و حامد حسن‌‏دوست از جمله دانشجويانی هستند كه از آنها ثبت نام به عمل نيامده است.

سخنگوی شورای مركزی دفتر تحكيم وحدت:
دانشگاه هيچ گاه يك دست و گوش به فرمان نمی‌‏شود

محمد هاشمی، سخنگوی شورای مركزی دفتر تحكيم وحدت در اين نشست با اشاره به شعارهای مسوولان وزارت علوم مبنی بر بسترسازی برای تشكل‌‏های دانشجويی و نهادسازی های علمی گفت: اين شعارها نه تنها نمود بيرونی مثبت نداشته بلكه منفی هم بوده است.
وی ادامه داد: طبق آماری از تيرماه سال ٨٤ تا شهريور ٨٥ از خبرگزاری‌‏ها و نشريات مختلف استخراج كرديم، ٢٤ مورد بازجويی دانشجويان توسط نهادهای امنيتی و اطلاعاتی ،٥٧ مورد بازداشت دانشجويان، ٤٥ مورد احضار به دادگاههای عمومی انقلاب، ٣٧ مورد محاكمه و ٥٣ مورد حكم قضايی ،١٦٧ مورد احضار به كميته انضباطی كه ١٠٠ موررد آن در تابستان گذشته بوده است، ٨٩ مورد حكم صادره توسط كميته‌‏های انضباطی، ٢٥ مورد تعطيلی نهادهای دانشجويی، ٣٩ مورد توقيف نشريات دانشجويی، ٢٨ مورد جلوگيری از برگزاری برنامه‌‏های دانشجويی و ٧ مورد اخراج دانشجويان كارنامه عملكرد يك‌‏ساله وزارت علوم است.
هاشمی با بيان اين كه نمی‌‏دانم رييس‌‏جمهور اگر قرار باشد نمره‌‏ای به وزرا بدهد، به وزير علوم چه نمره‌‏ای خواهد داد، گفت: موضوع صرفا به دانشجويان اختصاص ندارد، همچنان كه شاهد اخراج و بازنشسته كردن بسياری از استادان و موارد متعدد تهديد اساتيد بوده‌‏ايم.
وی تصريح كرد: اين كارنامه‌‏ای است كه از عملكرد يك‌‏ساله وزارت علوم در اختيارماست. ضمن اين كه هيچ آماری از سطح علمی دانشگاهها و فرار مغزها وجود ندارد اما ما اميدواريم كسانی پيدا شوند كه حداقل‌‏هايی از نشانه‌‏های مثبت عملكرد وزارت علوم ارايه دهند.
سخنگوی شورای مركزی دفتر تحكيم وحدت با بيان اين كه صد نفر از دانشجويان يك ستاره و دو ستاره با تعهد و به صورت مشروط ثبت‌‏نام شده‌‏اند، گفت: برخلاف آنچه مسوولان وزارت علوم می‌‏گويند كه تعهد تنها درباره لزوم رعايت قوانين و مقررات بوده است، تعهدها بيشتر معطوف به لزوم همكاری با مسوولان دانشگاه و نهادهای امنيتی و اطلاعاتی بوده و عملا دانشجويان را از فعاليت‌‏های سياسی منع می‌‏‏كند.
وی با تاكيد بر اين كه با اين كار كميته‌‏های انضباطی جايگاه خود را از دست می‌‏دهند، گفت: وظيفه كميته انضباطی بررسی تخلفات دانشجوست اما با اين اقدام هر مرجعی بدون مشخص شدن اتهامات و يا مرجع تصميم‌‏گيری می‌‏تواند دانشجويان را از دانشگاه اخراج كند.
هاشمی ادامه داد: همواره به دانشگاه به عنوان يك خطر بالقوه نگريسته شده و تلاش‌‏های زيادی برای يكدست شدن تفكر در دانشگاهها صورت گرفته كه همه آنها بی‌‏نتيجه مانده است.
وی با اشاره به انقلاب فرهنگی و اخراج دانشجويان و استادان از دانشگاهها گفت: هيچ گاه به اين نكته توجه نمی‌‏شود كه تكثر تفكر و روحيه آرمانخواهی ذات دانشگاه است و حتی اگر در دوره‌‏ای تفكر مخالف حذف شود، باز احيا خواهد شد و دانشگاه هيچ گاه يك دست و گوش به فرمان نمی‌‏شود.

علی نيكونسبتی:
عدم ثبت نام از دانشجويان را نقض سيستماتيك حقوق شهروندی می‌‏دانيم

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، علی نيكونسبتی نيز در اين كنفرانس خبری اسامی دانشجويان ستاره‌‏دار ثبت نام نشده در دانشگاه‌‏ها را اعلام كرد و ‏گفت: حنان عزيزی، سيامك كريمی، ياشار قاجار، زهرا جانی‌‏پور، محسن فاتحی از كسانی بودند كه ردصلاحيت شده‌‏اند و با مهدی امينی‌‏زاده و حامد حسن‌‏دوست نيز پس از روی كار آمدن دولت نهم برخورد شده است.
وی با بيان اينكه اين افراد، دانشجويان سه ستاره‌‏ای هستند كه بارها بر وجود آنها تاكيد شده است، گفت: افراد سه‌‏ستاره كسانی هستند كه به دلايلی غير از وضعيت علمی در كنكور پذيرفته نشده‌‏اند.
نيكو نسبتی با اشاره به قرار گرفتن عدد ٢ در كارنامه حنان عزيزی، اين عدد را به منزله عدم دارا بودن صلاحيت عمومی شرايط عمومی مندرج در دفترچه راهنما عنوان كرد و گفت: واقعا باعث تاسف است كه وزارت علوم اين اظهارات را تكذيب می‌‏كند. بارها تاكيد كرده‌‏اند كسی نبوده است كه به دليل مسائلی غير از مسائل علمی كنار گذاشته شود، در حالی كه اسامی اعلام‌‏شده، كسانی هستند كه بند ٢ در كارنامه آنها لحاظ شده است.
عضو شورای مركزی دفتر تحكيم وحدت ادامه داد: زهرا جانی‌‏پور دارای يك حكم تعزيری است اما هيچ حكمی از دادگاه ذی‌‏صلاح مبنی بر اينكه وی دارای عدم صلاحيت تحصيلی است، وجود ندارد يا محسن فاتحی از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دارای حكم كميته انضباطی است اما هيچ حكمی از دادگاه ذی‌‏صلاح مبنی بر عدم صلاحيت تحصيلی ندارد. ياشار قاجار نيز سال گذشته چندماهی دستگير شد اما تفهيم اتهام نشد و هيچ حكمی نيز در پرونده وی وجود ندارد. علاوه بر آن در كارنامه همه اينها كد ٢ درج شده است. سيامك كريمی، عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه همدان نيز فاقد هرگونه حكمی است اما نامش در روزنامه ذكر نشده و در كارنامه وی كد ٢ گذاشته شده است.
وی تصريح كرد: ما از آقای نوربخش، رييس دبيرخانه گزينش استاد و دانشجو وزارت علوم اين سوال را داريم كه چرا به اين صراحت دروغ می‌‏گوييد؟ جرات اين را داشته باشيد كه بگوييد ما از ثبت نام افراد منتقد فاقد هر نوع حكم جلوگيری كرده‌‏ايم.
نيكونسبتی با بيان اينكه حنان عزيزی، دختر يوسف عزيزی بنی‌‏طرف، روزنامه‌‏نگار خوزستانی فاقد هرگونه فعاليت سياسی و حكم كميته انضباطی است، مدعی شد: دولت نهم با تحت فشار قرار دادن خانواده افراد، آنها را از انتقاد از دولت بازمی‌‏دارد كه نمونه ديگر اين اقدام، محمدحسين نعيمی‌‏پور، فرزند محمد نعيمی‌‏پور، نماينده سابق مجلس است كه فاقد هر نوع حكم كميته انضباطی و دادگاه ذی‌‏صلاح است و از ثبت نام وی جلوگيری به عمل آمده است.
نيكونسبتی اين اقدامات را نمونه بارز نقض حقوق شهروندی، حقوق بشر و قانون اساسی دانست و گفت: اين اقدامات از برخورد سيستماتيك دستگاه‌‏های دولتی با دانشجويان خبر می‌‏دهد.
وی با بيان اينكه دانشجويی وجود دارد كه پس از اينكه نام وی در روزنامه آمده، با حكم كميته انضباطی مواجه شده است، گفت: ما خواستار استعفا و عذر‌‏خواهی وزير علوم و توضيح مسوولان وزارت علوم هستيم.
نيكونسبتی با بيان اينكه از آقای خرمشاد، معاون دانشجويی وزير علوم می‌‏پرسيم كه چطور در زمانی كه در مكه بوديد، می‌‏توانستيد درباره جنبش دانشجويی تحليل ارايه كنيد اما امروز سكوت كرده‌‏ايد، گفت: برخلاف اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر اينكه دولت آنقدر حقير نشده كه با دانشجويان برخورد كند، ما اين برخوردها را مصداق بارز هدايت دولت برای تحت فشار قرار دادن منتقدان می‌‏دانيم.
وی با اشاره به اظهارات وزير علوم مبنی بر اينكه از دانشجويان تعهدی گرفته نمی‌‏شود، گفت: ما نمونه‌‏های بسياری داريم كه دانشجويان با تعهد ثبت نام شده‌‏اند و اين سوال را داريم كه چرا زمانی كه كميته انضباطی در دانشگاه وجود دارد، دانشجو بايد برای ثبت نام تعهد بدهد.
نيكونسبتی افزود: حامد حسن‌‏دوست از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان است كه فاقد هرگونه حكم كميته انضباطی و دادگاه ذی‌‏صلاح است و در كنكور نيز قبول شده و ثبت نام كرده است اما هم‌‏اكنون از دانشگاه اخراج شده است يا مهدی امينی‌‏زاده كه در سال ٨٤ در آزمون ارشد پذيرفته شده بود، پس از ثبت نام به وی گفته شد كه صلاحيت ادامه تحصيل ندارد.
عضو شورای مركزی دفتر تحكيم وحدت با اشاره به اظهارات نوربخش كه اين اقدامات را روال عادی كار خوانده بود، گفت: بهتر است آقايان چند مورد را در اين باره ذكر كنند. در يكی از دانشكده‌‏های دانشگاه تهران، رييس دانشكده با دانشجويی برخورد فيزيكی كرده و وی را مضروب می‌‏كند اما اين دانشجو با حكم دو ترم تعليق با احتساب سنوات روبرو می‌‏شود.
وی با اشاره به اظهارات رييس‌‏جمهور در كنفرانس مطبوعاتی در نيويورك درباره اين برخوردها، گفت: آقای رييس‌‏جمهور اين كار را اشتباه يك كارمند ذكر كرد اما ما آن را نقض سيستماتيك حقوق شهروندی می‌‏دانيم و انتظار داريم رييس دولت با جرات با اين غده سرطانی برخورد كند، زيرا عدم برخورد، نشان‌‏دهنده موافقت وی با اين اقدامات است.
نيكونسبتی از رييس‌‏جمهور خواست تا به جای سخنرانی در يك سالن در دانشگاه تهران با حضور دانشجويان گزينش‌‏شده، به ميان دانشجويان بيايد و سوالات آنها را پاسخ دهد.
وی تصريح كرد: چطور يك روستايی ساده حق سوال دارد اما دانشجويان چنين حقی ندارند.
نيكونسبتی با اشاره به اظهارات ضد و نقيض مسوولان وزارت علوم، اين اظهارات را نشان‌‏دهنده عدم هماهنگی ميان مسوولان وزارت علوم خواند و گفت: آقايان اظهارات خود را نقض می‌‏كنند. مسوولان وزارت علوم در ابتدا منكر وجود دانشجويان ستاره‌‏دار شدند، بعد گفتند مشكل آنها كه ثبت نام نشده‌‏اند، نقص پرونده است و بعد نقص پرونده در مورد افرادی را كه احكام كميته انضباطی داشتند، مطرح كردند.

مهدی امينی‌‏زاده:
پس از ثبت نام در دانشگاه، نامه عدم صلاحيتم برای تحصيل را به دستم دادند

مهدی امينی‌‏زاده، عضو شورای مركزی سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی (ادوار تحكيم وحدت) روند پذيرش خود را در دوره كارشناسی ارشد دانشگاه مفيد و سپس ردصلاحيتش را تشريح كرد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، مهدی امينی‌‏زاده در كنفرانس خبری كه در" ايلنا" برگزار شد، با بيان اينكه در سال ٨٤ در رشته كارشناسی ارشد علوم سياسی دانشگاه مفيد قم پذيرفته شده است، گفت: پس از ثبت نام، آموزش دانشگاه در روز اول كلاس‌‏ها مرا خواست و نامه‌‏ای از گزينش سازمان سنجش را به من داد كه در آن قيد شده بود من صلاحيت ادامه تحصيل ندارم. من در آن زمان به آقای نوربخش مراجعه كردم و ايشان گفتند كه وزارت اطلاعات در نامه‌‏ای به دليل ارتباط شما با گروهك‌‏های غيرقانونی اعلام كرده است كه شما حق ادامه تحصيل نداريد.
وی افزود: متاسفم بعد از مدت‌‏ها كه از تاسيس دانشگاه در ايران می‌‏گذرد، اين نهاد هنوز نتوانسته به استقلال دست يابد و فارغ از اعمال نظر امنيتی و قدرت به وظيفه خود بپردازد.
امينی‌‏زاده با بيان اينكه متاسفانه برخی هيچ حريم و حرمتی برای دانشگاه قائل نيستند، گفت: ما نمی‌‏خواهيم در اين كشور وزير، وكيل يا هر حتی كارمند دولت شويم، ما فقط می‌‏خواهيم درس بخوانيم و آقايان بايد بگويند چرا با اينكه ادعای مسلمانی دارند، به رغم تاكيد اسلام بر علم‌‏آموزی جلوی تحصيل دانشجويان را می‌‏گيرند.
وی با اشاره به اعلام نظر برخی مراجع تقليد مبنی بر اينكه اين احكام مبنای شرعی و قانونی ندارد، گفت: جمهوری اسلامی ايران اعلاميه جهانی حقوق بشر را پذيرفته است كه در آن علم‌‏آموزی جزو حقوق اوليه انسان‌‏ها ذكر شده است. شما كدام كشور را سراغ داريد كه دانشجويی را به خاطر اعتقادات سياسی و فرهنگی از علم‌‏آموزی محروم كند؟
عضو شورای مركزی سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی با بيان اينكه در طول تحصيل خود حتی يك بار به كميته انضباطی نرفته است، گفت: من چند پرونده قضايی دارم و به زندان رفته‌‏ام اما در هيچ‌‏كدام از اين پرونده‌‏ها حكم قضايی برای من صادر نشده است.
وی افزود: آيا می‌‏توان حكم كميته انضباطی يا احكام قضايی را به بيش از مجازات تعيين‌‏شده تعميم داد و با اين احكام، دانشجويی را از حقوق خود محروم كرد؟
امينی‌‏زاده با بيان اينكه سخنان مسوولان وزارت علوم و دولت درباره عدم ثبت نام دانشجويان كذب محض است، گفت: دانشجويان را به دليل اعتقادات سياسی و ايدئولوژيك از حق ادامه تحصيل محروم می‌‏كنند، در حالی كه اين برخوردها نه مبنای شرعی دارد و نه مبنای قانونی.
وی با اشاره به اينكه به همراه چند نفر ديگر از دانشجويان به ديوان عدالت اداری شكايت كرده‌‏اند، گفت: اين شكايت ثبت شده و مراحل قانونی خود را طی می‌‏كند.
عضو شورای مركزی سازمان دانش‌‏آموختگان ايران اسلامی با اشاره به انقلاب فرهنگی در سال‌‏های اوليه انقلاب، گفت: مجددا پس از ٢٧ سال از انقلاب سال ٥٧ اين اتفاق بار ديگر در حال تكرار است. آيا مهاجرت نخبگان و فرار نيروهايی كه سرمايه كشور برای آنها صرف شد، بس نيست كه بايد يك بار ديگر چنين برخوردهايی صورت بگيرد.
وی اين اقدامات را باعث خدشه‌‏دار شدن اعتقادات خواند و گفت: افرادی كه با اسم عدالت و مهروزی بر سر قدرت آمده‌‏اند، امروز از ثبت نام دانشجويانی كه بدون استفاده از سهميه‌‏ها به دانشگاه راه پيدا كرده‌‏اند، جلوگيری می‌‏كند. آيا اين با عدالت سازگار است؟