ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 29.09.2006, 8:09
تمديد قانون تحريم ايران در كنگره آمریکا

بی‌بی‌سی : مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را برای تحریم صنایع نظامی و هسته‌ای ایران به تصویب رسانده است. طرح قانون حمايت از آزادی ایران که تحریم‌های اقتصادی پیشین آمریکا بر ایران را تا پایان سال ٢٠١١ تمدید می‌کند، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی آمریکایی و غیرآمریکایی صادرکننده فناوری و محصولات قابل استفاده در ساخت سلاح‌های کشتار جمعی به ايران را مورد تحریم قرار می‌دهد.
اعتبار قانون تحریم‌های ایران و لیبی موسوم یه ایلسا که مربوط به سال ١٩٩٦ است در پایان این هفته منقضی می‌شود.
طرح قانون حمايت از آزادی ایران علاوه بر اعمال تحریم‌های نظامی، بر حمایت مالی دولت آمریکا از حرکت‌های آزادی‌خواهانه و فعالان حقوق بشر در ایران تاکید دارد.
این طرح قرار است به زودی در مجلس سنا نیز به رای گذاشته شود تا در صورت تصویب، با امضای رییس جمهور آمریکا به قانون تبدیل شود.
تام لانتوس نماینده دموکرات مجلس نمایندگان که يکی از حاميان اصلی اين طرح است می‌گوید کشورش باید تمام امکانات دیپلماتیک و اقتصادی را برای پیشگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت اتمی و کابوسی برای جامعه بین المللی به کار گيرد.
ایليانا راس لتینن، نماینده جمهوری خواه کنگره که نويسنده اصلی اين طرح است، نيز می‌گوید آمریکا در راستای سیاست چماق و هویج (تهديد و تحبيب)، امتیازهای زیادی را به دولت ایران داده است و نوبت به کارگیری ابزارهای تنبیهی فرا رسیده است.
در این حال برخی از نمایندگان کنگره با اشاره به گفتگوهای هسته‌ای پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان با ایران، تصویب این طرح را به ضرر دیپلماسی می‌دانند.
ارل بلومِنور عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا این قانون را مانند موشکی می‌داند که به سمت مذاکرات هسته‌ای جامعه بین المللی با ایران شلیک شده است.
آقای بلومِنور در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت: "از این نگرانم که آمریکا قصد فشار وارد کردن بر کشورهایی مانند چین و روسیه را داشته باشد که حضورشان در پیش بردن گفتگوهای هسته‌ای با ایران ضروری است. هر چند من با حکومت فعلی ایران و عملکرد آن موافق نیستم ولی معتقدم که باید با جمهوری اسلامی به طور مستقیم وارد گفتگو شویم و زمینه موفقیت مذاکرات دیگران با این کشور را نیز فراهم کنیم. تحریم کردن مستقیم ایران و مردم این کشور سیاست غلطی است که باید از آن دوری جست."
این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا پیش از تصویب طرح قانون حمايت از آزادی ایران، بخش هایی از این طرح که روابط تجاری روسیه با ایران را هدف می‌گرفت، اصلاح کرد.
در این حال آقای بلومنور می‌گوید تصویب چنین قانونی از حسن نیت دولت ایران در گفتگوهای هسته‌ای می‌کاهد و امکان همکاری آن را با جامعه بین‌المللی از بین می‌برد.
"آمریکا باید هدف خود را مشخص کند. باید مشخص شود که در پی منع ایران از دسترسی به سلاح هسته‌ای هستیم یا این که می‌خواهیم حکومت این کشور را تغییر دهیم. منع دیپلماتیک ایران از دستیابی به سلاح های هسته‌ای زمانی که جمهوری اسلامی فکر می‌کند ما در پی سرنگون کردن آن هستیم کار مشکلی است."