ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 29.09.2006, 8:24
سرچشمه منابع مالی طالبان موادمخدر است

ايرنا: روزنامه ژاپنی "يوميوری" نوشت: منابع مالی نيروهای طالبان از راه كشت موادمخدر و يا از سوی گروه تروريستی "القاعده" تامين می‌شود.
اين روزنامه ژاپنی روز جمعه با اشاره به فعال شدن مجدد نيروهای طالبان در افغانستان، افزود: نيروهای نظامی خارجی مستقر در افغانستان كه رهبری آنان را سازمان پيمان آتلانتيك شمالی (ناتو) بر عهده دارد، در ماه سپتامبر (مرداد-شهريور) افزون بر ۵۰۰‬نيروی طالبان را در استان قندهار كشتند، با وجود اين هنوز عمليات انتحاری اين نيروها ادامه دارد.
يوميوری نوشت: پس از جنگ افغانستان، شمار نيروهای طالبان به چند صد نفر كاهش يافته بود اما بتازگی شمار آنان در مناطق جنوبی افغانستان رو به افزايش است.
اين روزنامه ژاپنی افزود: سخنگوی طالبان می‌گويد كه هم اكنون طالبان ۱۲‬ هزار نيرو و ۱۲۰‬نيروی آماده عمليات انتحاری دارد.
يوميوری، يكی از دلايل افزايش نيروهای طالبان را بالا بودن درصد بيكاری در افغانستان كه ميانگين آن در اين كشور ۴۰‬درصد اعلام شده، می‌داند.
به نوشته اين روزنامه ژاپنی، اين آمار در مناطق جنوبی ناامن افغانستان در سطح بالاتری قرار داشته و وضعيت بحرانی‌تر است.
يوميوری نوشت: گروه طالبان به سربازان خود ماهانه ۲۰۰‬دلار آمريكايی دستمزد می‌دهد و اگر آنان سرباز خارجی را به قتل برسانند و يا از خود برای عمليات انتحاری آمادگی نشان‌دهند، علاوه‌بر دستمزد ماهانه پاداش نيزمی‌گيرند.
اين روزنامه افزود: سرچشمه منابع مالی طالبان موادمخدر است زيرا بدليل تاخير در بازسازی اقتصادی واجتماعی مناطق جنوبی افغانستان و گسترش‌بيكاری، كشاورزان به كشت موادمخدر روی آورده‌اند.
يوميوری نوشت: در سال جاری ميلادی ‪۲۰۰۶)‬) سطح كشت مواد مخدر در افغانستان ۵۹‬درصد نسبت به سال ۲۰۰۵‬قبل افزايش يافته است.
اين روزنامه ژاپنی به نقل از خبرنگاران افغانستانی می‌نويسد: طالبان علاوه‌بر تشويق كشاورزان به كشت خشخاش، با كمك برای حمل موادمخدر و هرويين، سهم خود را نيز از قاچاقچيان حرفه‌ای می‌گيرد.
يوميوری افزود: بنيادگرايان اسلامی در كشورهای حاشيه خليج فارس و گروه تروريستی القاعده نيز همانند گذشته به طالبان كمك مالی می‌كنند.
اين روزنامه ژاپنی نوشت: نيروهای طالبان هنگامی كه در افغانستان مورد حمله قرار می‌گيرند، به پاكستان و به همفكران پشتون خود پناه می‌برند و به همين دليل نمی‌توان آنان را دنبال كرد.
به نوشته يوميوری، برای پاكسازی نيروهای طالبان نياز به آن است كه پاكستان و افغانستان با يكديگر همكاری كنند.