ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 20.09.2006, 10:31
دانشجويان «ستاره‌دار» از تحصيل محروم می‌شوند

اعتماد ملی- ساناز الله‌بداشتی:
يك هفته پس از آنكه محمود احمدی‌نژاد، نخبگان جوان را به دفتر كار خود در نهاد رياست جمهوری دعوت كرد و از تلاش دولت برای كاهش نگاه سياسی به دانشگاه‌ها خبر داد، مديران آموزش دانشگاه‌های سراسر كشور دستورالعمل جديد نحوه ثبت‌نام دانشجويان را دريافت كردند كه بر اساس آن به مسوولان ثبت‌نام تذكر داده شده بود كه از ثبت‌نام دانشجويان ‌«ستاره‌دار‌» در ترم جديد دانشگاه‌ها خودداری كنند.
دستورالعمل كوتاه اما مشخص وزارت علوم توضيح بيشتری برای مديران آموزش نداشت و فقط در آن به مسوولان توصيه شده بود كه دانشجويان معترض نسبت به اين دستورالعمل به هسته مركزی گزينش دانشگاه‌ها راهنمايی شوند.

ستاره‌های دنباله‌دار
ستاره‌هايی كه در دستورالعمل جديد وزارت علوم آمده است، بر خلاف آنچه در اين سال‌ها از ستاره‌های تشويقی به ياد مانده، بيشتر نشانه‌ای از تنبيه دارد.
هسته گزينش كل استادان و دانشجويان دانشگاه‌ها پس از انتشار اسامی دانشجويان پذيرفته‌شده در آزمون كارشناسی‌ارشد دانشگاه‌ها، با تفكيك دانشجويان به ‌«مجاز به ثبت‌نام‌» و ‌«يك، دو و سه ستاره‌» تكليف هر دانشجو را برای حضور در كلاس‌های درس سال تحصيلی جديد مشخص كرده است.
بر اساس اين دستورالعمل، دانشجويان يك ستاره با اخذ تعهدنامه و دانشجويان دو ستاره پس از اظهارنظر مراجع دولتی ذيصلاح مجاز به ثبت‌نام در ترم جديد دانشگاه‌ها هستند. با توجه به حدود اين دستورالعمل به‌راحتی می‌توان نتيجه الصاق سه ستاره در كنار نام دانشجويان را نيز حدس زد. دانشجويانی كه مقابل نام آنها سه ستاره قرار داده شده است، مجاز به حضور در كلاس‌ها نيستند و اجازه ثبت‌نام در رشته‌های پذيرفته شده دانشگاهی را ندارند.
تفكيكی كه هسته گزينش دانشگا‌ه‌ها انجام داده بر اساس فعاليت دانشجويان در حوزه‌های سياسی در سال‌های اخير بوده است، آنچنان كه گلايه‌های دانشجويان ثبت‌نام‌نشده و يا با اخذ تعهد ثبت‌نام شده نشان می‌دهد كه اين افراد، پيش از اين يا مسووليت نشريات دانشجويی را برعهده داشتند و يا در يكی از تشكل‌های سياسی دانشگاه عضو بودند و يا در جلسات و تجمعات آنها شركت كرده بودند و اين دقيقا همان عنوانی است كه رئيس‌جمهور يك هفته پيش از آغاز ثبت‌نام دانشجويان به آن اشاره كرده بود. البته از نگاه رئيس هيات مركزی گزينش استاد و دانشجوی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری اين شرايط هيچ ربطی به فعاليت‌های سياسی دانشجويان نداشته ، بلكه رفتار خارج از قوانين و ضوابط دانشگاه موردنظر بوده است.
مرتضی نوربخش در گفت‌وگو با ايسنا، اخذ هرگونه تعهد برای انجام ندادن فعاليت سياسی از دانشجويان پذيرفته‌شده در آزمون كارشناسی ارشد دانشگاه‌ها را تكذيب كرد و در توضيح شرايط پيش‌‌آمده گفت:‌‌«فعاليت سياسی برای دانشجوست و دانشجوی فعال در تشكل‌های دانشجويی بايد فعاليت سياسی داشته باشد ‌اما با اين حال از برخی دانشجويان خواسته شده تا خارج از ضوابط، قوانين دانشگاه و شأن دانشجو عمل نكنند و آنچه عمل می‌كنند بايد مطابق با قوانين و ضوابط دانشگاه باشد.»
او بدون اينكه به اين اصول و ضوابط اشاره‌ای كند، به دانشجويان كارشناسی دانشگاهها نيز اين شرايط را يادآوری كرد و گفت:‌‌«از دانشجويانی كه در دوره كارشناسی سابقه عدم رعايت قوانين آموزشی، پژوهشی و اخلاقی داشتهاند، تعهد گرفته شده تا در مقطع كارشناسی‌ارشد در چارچوب قوانين دانشگاه عمل كنند و چنانچه مطابق با قوانين دانشگاه عمل نكنند، قبولی آنها كان لم يكن خواهد بود.»
به گفته نوربخش، امسال ٢٤ هزار دانشجوی كارشناسی ارشد در آزمون پذيرفته شدند كه از اين تعداد تنها از حدود ٥٠ تا ٦٠ دانشجو تعهد اخذ شده است.

سفرهای مسوولان و بی‌اطلاعی از اوضاع كشور
با اينكه گوشه‌ای از جريانات هفته‌های اخير دانشگاه‌ها را مديركل هسته گزينش با ادبيات خود تاييد كرد اما حسن خالقی مديركل آموزش وزارت علوم، تحقيقات و فناوری نسبت به اين موضوع ابراز بی‌اطلاعی كرد. او كه ١٠ روز پيش تهران را به مقصد مكه ترك كرده به سوالات اعتماد ملی خيلی كوتاه پاسخ داد.

- گفته می‌شود نحوه جديد ثبت‌نام دانشجويان در دانشگاه‌ها از سوی معاونت آموزشی اعمال شده است؟
- من اطلاعی ندارم، تا امروز در اين مورد چيزی نشنيده‌ام.
- بنابراين معاونت آموزشی در جريان اين شرايط جديد نيست؟
- در اين مورد بهتر است از مديركل حراست وزارتخانه سوال شود.
- اگر قرار بود از طرف آموزش انجام شود، شما نبايد در جريان قرار می‌گرفتيد؟
- در وزارتخانه اگر تصميمی گرفته شود و قرار باشد اين معاونت [آموزش] اجرا كند، حتما من را هم در جريان می‌گذاشتند اما تا امروز كه من در سفر حج هستم كسی در اين مورد با من صحبت نكرده است.

پاسخ‌های كوتاه مديريت كل آموزش كه به نظر می‌رسد متولی اصلی ورود و خروج دانشجويان به مراكز علمی كشور باشد، مرجع قانونی ديگری را نشان می‌دهد اما تلاش خبرنگار اعتماد ملی برای انجام مصاحبه كوتاه تلفنی با علی‌اصغر زارعی مديركل دفتر مركزی حراست آموزش دانشگاه‌ها به نتيجه نرسيد.
اما تنها مديركل آموزش از اين موضوع بی‌خبر نبود، بلكه ابراهيم كارخانهای نماينده مردم همدان و نايب‌رئيس اول كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز نسبت به اين موضوع ابراز بی‌اطلاعی كرد و گفت: ‌«مجلس اين روزها تعطيل است و من در حوزه انتخابيه هستم و تاكنون در اين مورد، خبری نشنيده‌ام، شايد هفته آينده كه جلسات مجلس تشكيل شد، موضوع در كميسيون طرح و در مورد آن تصميمی اتخاذ شود. البته انگار فقط مسوولان آموزشی نيستند كه موضوعات حوزه فعاليت خود را پيگيری نمی‌كنند، سخنگوی دولت نهم با اينكه وزارت علوم يكی از مهم‌ترين اركان دولت است نيز از اين اتفاقات خبری شنيده بود و پاسخ دقيق به اين موضوع را به زمانی كه وزير علوم و روسای دانشگاه توضيحاتی ارائه دهند، موكول كرد.

اتفاق‌های نگران‌كننده
با همه اين تكذيب‌ها و بی‌اطلاعی‌ها، واقعيت تصوير ديگری دارد. اين را گفته‌های دانشجويانی كه با عيار ستاره‌های هسته گزينش سنجيده شده‌اند، نشان می‌دهد.
احسان نجومی، فارغ‌التحصيل رشته مهندسی نفت از دانشگاه صنعت نفت كه امسال در دوره كارشناسی ارشد، رشته علوم سياسی دانشگاه امام خمينی قزوين پذيرفته شده است، هفته گذشته وقتی برای ثبت‌نام به دفتر آموزش دانشگاه مراجعه كرد با امتناع مسوول ثبت‌نام از نام‌نويسی او در فهرست ورودی‌های جديد مواجه شد، او در اين مورد توضيح داد: ‌«در فهرست پذيرفته‌شدگان سال ٨٥ كه به اين دانشگاه ارسال شده است، مقابل اسم من، دو ستاره درج شده است كه به مسوول ثبت‌نام يادآوری كند، ثبت‌نام من فقط با نامه كتبی هسته گزينش دانشگاه‌ها امكانپذير است.‌» او در مورد مراجعه خود به دفتر هسته مركزی گزينش دانشگاه نيز گفت: ‌«پس از مراجعه، مسوول دفتر، فرم مشخصات شخصی را برای ارسال به آنچه كه مراجع ذيصلاح دولتی ناميده شد، دريافت كرد و از من خواست كه يك هفته پس از آن تاريخ با دفتر تماس بگيرم و از نتيجه آن باخبر شوم.»
به گفته او، امروز بيش از ١٠ روز از آن تاريخ گذشته و هنوز پاسخی به دفتر ارسال نشده است.نگرانی اين دانشجو از تعلل ارائه استعلام مراكز دولتی از آن‌رو است كه مسوولان آموزش به او يادآوری كرده‌اند كه اگر تا پايان شهريورماه مراكز دولتی پاسخ استعلام را به هسته گزينش ارسال نكنند، ثبت‌نام نجومی به ترم آينده موكول می‌شود. با اينكه مديركل هسته گزينش اساتيد و دانشجويان كل دانشگاه برخورد با دانشجويانی كه فعاليت سياسی داشتند را تكذيب كرد اما نجومی فعاليت‌های گذشته‌اش را دليل اصلی الصاق دو ستاره كنار نام خود دانست. او مديرمسوول نشريه دانشجويی واژه بوده است كه در آذرماه سال ٨٢ با حكم شفاهی نمايندگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها توقيف شد و براساس اين حكم كميته انضباطی دانشگاه، نجومی را دو ترم از تحصيل معلق كرد.

مصاحبه با رسانه‌ها ممنوع!
برنامه‌های جديد وزارت علوم برای نحوه تحصيل دانشجويان كشور فقط در مورد دانشجويان تازه‌وارد به مقطع كارشناسی ارشد در دانشگاه‌ها اعمال نشده است، بلكه دانشجويانی كه همچنان نيز مشغول به تحصيل هستند در فهرست موردنظر هسته گزينش قرار گرفته‌اند.

اين موضوع را مجتبی بيات، عضو شورای مركزی دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه) به ايسنا اعلام كرده است و از صدور حكم منع تحصيل كميته انضباطی برای خود خبر داد و گفت: در حكمی به صورت كتبی به من ابلاغ شده اتهام ‌«رفتار خلاف شئون دانشجويی در محيط مقدس دانشگاه‌» عنوان شده است و اين حكم طبق بند ٥٥ ج‌»، از ماده دوم آيين‌نامه انضباطی صادر شده است. به گفته او، تعدادی از اعضای سابق شورای عمومی و شورای مركزی انجمن اسلامی دانشكده علوم اجتماعی و مديريت دانشگاه نيز مشمول اين احكام سنگين شده‌اند.

گفته‌های بيات را علی نيكونسبتی عضو شورای مركزی دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه) تكميل كرد و در مورد شرايط پيش آمده برای دانشجويان گفت: ‌«در روزهای گذشته بعضی از فعالان دانشجويی، شامل فعالان شوراهای صنفی، نشريات دانشجويی و اعضای انجمن اسلامی به هيات مركزی گزينش وزارت علوم احضار شده‌اند و از آنان تعهد گرفته شده است اما آنچه كه مورد توجه است، نگاه مشترك افراد احضار شده به اين مركز است، همه اين افراد منتقدان رفتار غيرقانونی مسوولان دانشگاه بوده‌اند. به گفته او در كنار احضار اين افراد به هسته گزينش، به آنها تذكر داده شده است كه در اين مدت در مورد اتفاق‌های افتاده با رسانه‌ها مصاحبه‌ای انجام ندهند.»

روزهای سرنوشت
تنها دو روز به شروع كلاس‌های درس دانشگاه‌ها زمان مانده است. دو روزی كه برای دانشجويان ‌«ستاره‌دار‌» روزهای سرنوشت است. سرنوشتی كه قرار است بدون نگاه به وضعيت علمی با اصول و قوانين تعريف‌نشده، تعيين شود. در اين دو روز قرار است عيار تفكر و خلاقيت دانشجويان با ستاره‌های سرنوشت اين بار خاموش شود.