ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 19.09.2006, 18:45
دولت تحمل هيچ ديدگاهی غير از ديدگاه خود را ندارد

سعيد حجاريان: می‌‏خواهند روزنامه‌‏ها را دستگاهی كنند
ايلنا: نشست اعتراضی نسبت به توقيف روزنامه شرق و نشريات نامه، حافظ و خاطره از سوی هيات نظارت بر مطبوعات امروز با حضور جمعی از فعالان قرهنگی، مطبوعاتی و سياسی در محل انجمن صنفی مطبوعات برگزار شد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، سعيد حجاريان در اين نشست گفت: مشكل ما نهادينه نشدن دموكراسی در ايران است كه اگر دموكراسی نهادينه شده بود، محال بود روزنامه‌‏ها به اين راحتی بسته شوند.
اين عضو شورای مركزی جبهه مشاركت ايران اسلامی اظهار داشت: شايد مشكل روزنامه‌‏نگاری از اولين مرحله پيدايش روزنامه يعنی از پيدايش گازتا بود كه شروع شد. نشريه كاغذ اخبار در ايران با دستگاه تلاقی پيدا كرد و دستگاه آن را چون دستاورد تجدد بود سعی كرد مال خود كند و كم كم روزنامه‌‏ها را دستگاهی كردند، مثل بقيه امور؛ آخوند دستگاهی، دانشگاه دستگاهی، حزب دستگاهی و پارلمان دستگاهی.
وی افزود: قديم‌‏ها می‌‏گفتند فلان آخوند دستگاهی است. الان می‌‏خواهند كم كم روزنامه‌‏ها را دستگاهی كنند. يعنی روزنامه‌‏هايی كه هستند يا مال دستگاه باشد يا خنثی باشند، زرد باشند، حرف‌‏های عادی بزنند، درباره هنرپيشه‌‏ها و فوتباليست‌‏ها بنويسند و اگر می‌‏خواهند حرف سياسی خلاف امنيت دستگاه بزنند، بايد بسته شوند لذا می‌‏بينيم كه موج سوم تعطيلی روزنامه‌‏ها و مطبوعات آغاز شود.
موج اول دهه ٦٠ بود، موج دوم روزنامه‌‏های ما بودند و در دوره اصلاحات بسته شدند و الان هم مطبوعات دچار موج سوم توقيف هستند.
حجاريان، مشكل بنيادی ايران را نهادينه نشدن دموكراسی در كشور خواند و گفت: وقتی دموكراسی نباشد، كم كم سراغ احزاب می‌‏روند. الان احزاب هم در معرض خطرند. احزاب را هم می‌‏بندند. بعد می‌‏روند سراغ رشته‌‏های علوم انسانی در دانشگاه‌‏ها و آنها را هم می‌‏بندند. جامعه‌‏شناسی, فلسفه, علوم سياسی، الان می‌‏خواهند استادهای سكولار را از دانشگاه بيرون كنند. بعد كم كم می‌‏روند سراغ حوزه‌‏ها؛ امروز بعضی علما خودشان را خلع لباس كرده‌‏اند، بعضی‌‏ها از قم خارج شده‌‏اند، برخی‌‏ها هم در قم هستند اما تحت فشارند.
وی افزود: همين دعوايی كه در مورد انتخابات خبرگان است، دعوای روحانيت مستقل است با روحانيت دستگاهی. اين دعوا, دعوای دو ديدگاه است و فقط به حوزه و دانشگاه و روزنامه و احزاب اختصاص ندارد بلكه همه جا هست. حتی در بازار دو طيف وجود دارد؛ يك طيف بازاری است كه رانت دستگاهی دارد و ديگری بازاری كه رانت دستگاهی ندارد. به همين دليل بازار خراب شده و ديگر بازار گذشته نيست. آنها كه رانت‌‏خوار نيستند، امكان رقابت ندارند.
اين عضو شورای مركزی جبهه مشاركت با اشاره به اينكه از ٧٠ نفر از دانشجويان دانشگاه اميركبير در سال جديد ثبت نام نكرده‌‏اند، گفت: در بين دانشجويان هم، عده‌‏ای می‌‏شوند دانشجوی دستگاهی، عده‌‏ای هم اخراج می‌‏شوند و می‌‏روند دنبال كار خودشان, روزنامه‌‏نگاری هم از اين قاعده مستثنی نيست. مهم اين است كه آيا روزنامه‌‏نگاری مستقل می‌‏تواند با همبستگی خود جلوی روزنامه‌‏های دستگاهی بايستد و مقاومت كند.


مسجدجامعی:
نبايد از اهل رسانه و فرهنگ هراس داشت
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آزادی بيان و انديشه بنيان‌‏های اصلی حركت جامعه هستند و نبايد به خاطر تخلف يك فرد با سازمان يك رسانه يا نشريه برخورد كرد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، احمد مسجدجامعی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران اصلاحات نيز در اين نشست اظهار داشت: قانون اساسی آزادی را هم‌‏تراز تماميت ارضی و استقلال دانسته و تاكيد كرده است كه با وضع قوانين جزايی نمی‌‏توان آزادی را نقض كرد. آزادی بيان و انديشه بنيان‌‏های اصلی حركت جامعه هستند و حتی تحقق سند چشم‌‏انداز ٢٠ ساله هم بدون فكر و نقد امكان‌‏پذير نيست.
وی با اشاره به تصويب قانون ممنوعيت استفاده از ماهواره در سال ٧٨ به مدت ٥ سال، گفت: اين قانون براساس اين ديدگاه وضع شد كه در شرايطی قرار داريم كه توليد محصولات فرهنگی محدود است بنابراين همه نگاه‌‏ها به سمت محصولاتی می‌‏رود كه توسط ديگران توليد می‌‏شود. تاكيد اين بود كه در اين پنج سال به سطحی برسيم كه توليدات داخلی در مقايسه با توليدات خارجی جايگاهی را به دست آورند.
مسجدجامعی تصريح كرد: اين قانون بر اساس مصلحت تصويب شد و اصل در آن بر اين بود كه با توجه به وجود سليقه‌‏ها و هويت‌‏های مختلف در جامعه بايد به سمتی برويم كه تنوع و تكثر را بپذيريم و از طريق يك رقابت دسترسی به محصولات خارجی را كاهش دهيم.
وی با بيان اينكه هيات نظارت بر مطبوعات توقيف‌‏های اخير را بر اساس قانونی انجام داده كه تاكنون سابقه نداشته است، گفت: به هر حال اين قانون وجود دارد. بايد ديد آيا در همين چارچوب می‌‏توانيم در حوزه مطبوعات حضور بهتری داشته باشيم.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دستگاه‌‏های اجرايی بايد به گونه‌‏ای عمل كنند كه مطبوعات امكان دفاع از خود را داشته باشند. اخذ مجوز فرهنگی در ايران از اخذ ساير مجوزها سخت‌‏تر است. برای دادن مجوز مطبوعات به افراد از چند جا در مورد آنها استعلام می‌‏شود، سپس شورايی با توجه به نتايج استعلام‌‏ها صلاحيت افراد را مورد بررسی قرار می‌‏دهد و در اين شورا تركيبی از دستگاه قضايی، دستگاه اجرايی, نمايندگان شورای عالی امنيت ملی و نمايندگان محلی حضور دارند. بنابراين مجوزی كه با طی اين مراحل اخذ می‌‏شود، آيا بايد برای توقيفش به اين راحتی تصميم رفت.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با يادآوری اينكه در انتخابات مجلس هفتم عده‌‏ای از مطبوعاتی‌‏ها ثبت نام كردند اما صلاحيتشان تاييد نشد، گفت: به اين دليل جلسه‌‏ای را با دبير شورای نگهبان برگزار كرديم و در اين جلسه مبنای بحث من اين بود كه اين افراد برای اخذ مجوز نشريه شرايط سختی را طی كرده‌‏اند، چگونه است كه صلاحيتشان برای نمايندگی مجلس احراز نشده است. در اين جلسه نماينده هيات نظارت بر مطبوعات هم حضور داشت و با من همراهی كرد.
مسجدجامعی افزود: وقتی گرفتن مجوز برای مطبوعات آنقدر مشكل است، آيا نمی‌‏توان ساز و كاری انديشيد كه با تامل بشری در مورد توقيف آنها عمل كرد. وقتی نشريه‌‏ای شكل می‌‏گيرد و سازمانی به وجود می‌‏آيد، اگر يك فرد تخلفی می‌‏كند چرا با سازمان برخورد می‌‏كنيم در حالی كه تخلف در همه صنف‌‏ها و حوزه‌‏ها هست. آيا در موارد تخلف بايد سازمان نشريه تعطيل شود يا با تخلف برخورد شود؟ اگر در وزارت‌‏خانه تخلفی صورت بگيرد، وزير استيضاح می‌‏شود يا با نظام اداری و كارمندان برخورد صورت می‌‏گيرد؟
مسجد جامعی با بيان اينكه نبايد از اهل رسانه و فرهنگ هراس داشت بلكه بايد با آنها گفت‌‏وگو كرد، تصريح كرد: در دوران وزارت جلساتی را با حضور اصحاب مطبوعات، وزرا، نمايندگان مجلس و حتی رييس وقت مجلس برگزار می‌‏كرديم. آنها با هم گفت‌‏وگو می‌‏كردند و وزرا حتی از نظرات اصحاب مطبوعات استفاده می‌‏كردند و خلاصه اين گفت‌‏وگوها را در اختيار رييس‌‏جمهور قرار می‌‏داديم.


حسين انصاری‌‏راد:
امر به معروف و نهی از منكر تنها در يك جامعه آزاد معنی می‌‏يابد
رييس كميسيون اصل ٩٠ مجلس ششم شورای اسلامی گفت: امر به معروف و نهی از منكر تنها در يك جامعه آزاد معنی می‌‏يابد، نه در جامعه‌‏ای كه آم به امر به معروف و ناهی از منكر را می‌‏گيرند و زندان می‌‏اندازند و قدرت به خود حق می‌‏دهد مطبوعات را محدود كند.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، حسين انصاری‌‏راد در نشست اعتراض‌‏آميز نسبت به دليل توقيف روزنامه شرق و ماهنامه‌‏های نامه، خاطره و حافظ كه در انجمن صنفی روزنامه برگزار شد، اظهار داشت: در اوايل دوران خاتمی كه نشريات با فراغ بال منتشر می‌‏شد و مورد استقبال مردم قرار می‌‏گرفت، رودخانه‌‏ای از فكر، انديشه، نقد، تحليل، خبر و اطلاعات جريان داشت كه از سرچشمه مغز جوانان نشات می‌‏گرفت و مردم از اين رودخانه با اشتياق استفاده می‌‏كردند و وقتی اين روزنامه‌‏ها را به صورت دسته جمعی بستند، احساس كردم روزنه‌‏ای را كه بايد به اين جامعه زندگی و حيات می‌‏داد، كور كردند.
وی افزود: بحث توليد انديشه و علم با اين وضعيت معنا ندارد، در جامعه‌‏ای كه امر به معروف و نهی از منكر تكليف فرد فرد جامعه است، هيچ‌‏كس نمی‌‏تواند اين حق را از يك انسان مسلمان بگيرد. چه كسی حق دارد امر به معروف و نهی از منكر را كه برای همه مسلمانان است، از آنها سلب كند؟ كدام ولايت می‌‏تواند جلوی امر به معروف و نهی از منكر را حتی از يك نفر بگيرد؟
انصاری‌‏راد با بيان اينكه هر كس مصلحت را در مورد مسائل سياسی داخلی و خارجی، اقتصادی و اجتماعی تشخيص دهد، مكلف است آن را بيان كند، گفت: روزنامه‌‏ها مفاسد كشور را بيان و قدرت را هدايت می‌‏كنند، اين امر به معروف و نهی از منكر است. اگر قرار بود روزنامه‌‏ها در اختيار قدرت باشند، تمام آنچه در مورد امر به معروف و نهی از منكر در آيات و روايات وجود دارد، امكان‌‏پذير نبود. امر به معروف و نهی از منكر تنها در يك جامعه آزاد معنا دارد نه در جامعه‌‏ای كه آمر به امر به معروف و ناهی از منكر را به زندان می‌‏اندازند و قدرت به خود حق می‌‏دهد آن را محدود كند.
وی با اشاره به موادی از قانون اساسی كه بر رسيدگی به جرايم مطبوعاتی در دادگاه علنی با حضور هيات منصفه تصريح دارد، گفت: در اين قانون هيات نظارت كجاست كه قبل از آنكه محاكمه كند، مجازات می‌‏كند. توقيف حكم سنگينی است. تضييع حق همه ملت و قانون اساسی است.
انصاری‌‏راد افزود: با صراحت قانون اساسی را زير پا گذاشته‌‏اند. وقتی حرمت قانون اساسی توسط كسانی كه بايد نگهبان قانون اساسی باشند، اين‌‏گونه تضييع می‌‏شود، ديگر از ديگران چه توقعی است؟


شمس‌‏الواعظين:
ثبات دولت‌‏های مركزی در ايران باعث بی‌‏ثباتی مطبوعات می‌‏شود
سخنگوی انجمن دفاع ازآزادی مطبوعات گفت: در يك صد سال تاريخ مطبوعات ايران هرگاه دولت‌‏های مركزی دستخوش بحران سياسی بوده‌‏اند، دوران شكوفايی مطبوعات به وجود آمده و هرگاه دولت‌‏های مركزی به ثبات رسيده‌‏اند، دوران بی‌‏ثباتی مطبوعات آغاز شده است.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، ماشاءالله شمس‌‏الواعظين در نشست اعتراضی نسبت به توقيف روزنامه شرق و نشريات نامه، حافظ و خاطره كه در انجمن صنفی روزنامه‌‏نگاران برگزار شد، افزود: يك روز اين رابطه معكوس بين توليد و فراورده‌‏های فرهنگی و توليد قدرت در ايران بايد پايان يابد. بايد هم دولت ثبات داشته باشد و هم ركن چهارم دموكراسی امنيت داشته باشد.
وی با بيان اينكه اگر جامعه را به يك ارايه تشبيه كنيم، يك چرخ آن ركن چهارم دموكراسی يعنی مطبوعات آزاد است، تصريح كرد: دولت وقتی فعاليت مطبوعات را محدود می‌‏كند، يك چرخ جامعه را دور می‌‏اندازند اما هيچ ارابه‌‏ای نمی‌‏تواند با سه چرخ بار سنگينی را به مقصد برساند.
شمس‌‏الواعظين توقيف مطبوعات را مورد انتقاد قرار داد و گفت: می‌‏توان حكومت ايران را به اين جمع‌‏بندی رساند كه با اين مشی نمی‌‏تواند به مقصد برسد. حكومت بايد به اين نتيجه برسد كه می‌‏تواند بين سه چرخ ديگر جامعه با مطبوعات تعامل به وجود آورد.
وی گفت: در كنار توقيفی كه در مورد مطبوعات صورت می‌‏گيرد، يك سری جابه‌‏جايی‌‏ها و اخراج‌‏های پنهان هم در روزنامه‌‏های موجود در حال انجام است. انجمن دفاع از آزادی مطبوعات همه حركت‌‏های ضدامنيت شغلی روزنامه‌‏نگاران را محكوم می‌‏كند.


مديرمسوول ماهنامه حافظ :
هيات نظارت بر مطبوعات بايد ازتذكر شروع كند، بعد حكم به اعدام دهد
حسن امين، مديرمسوول ماهنامه حافظ نيز كه مجوز آن از سوی هيات نظارت برمطبوعات لغو شده است، در اين نشست گفت: از جهت حقوقی در تمام نظامات قضايی جهان تناسبی بين جرم و مجازات وجود دارد. لغو امتياز ماهنامه حافظ در حكم اعدام و انهدام هميشگی و غير قابل برگشت آن است.
وی افزود: طی ٣٣ شماره‌‏ای كه ماهنامه نامه منتشر شد، هيچ اخطاری دريافت نكرديم. تنها در شماره ٣٣ طی يك نامه مودبانه از سوی مديركل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تذكری در مورد غزل‌‏هايی كه از نادرپور چاپ شده بود، داده شد اما ٥ روز بعد از اين نامه، هيات نظارت بر مطبوعات حكم لغو امتياز ماهنامه نامه را صادر كرد.
امين گفت: هيات نظارت بر مطبوعات بايد از امر به معروف و تذكر شروع كند، بعد حكم به اعدام دهد.


ضيايی‌‏فر:
هزينه تصميمات نسنجيده هيات نظارت به كل حاكميت برمی‌‏گردد
به گزارش "ايلنا"، محمدحسين ضيايی‌‏فر، رييس كميسيون حقوق بشر اسلامی نيز در اين نشست گفت: سال‌‏هاست به استناد مبانی دينی بر ضرورت نهادينه ساختن امر به معروف و نهی از منكر به عنوان يك فريضه دينی تاكيد می‌‏شود اما در عجبم كه چرا وسيله شناخته‌‏شده مطبوعات را كه مورد استفاده نخبگان و فرهيختگان قرار می‌‏گيرد، جدی نمی‌‏گيريم.
وی با يادآوری سخنان رييس قوه قضاييه مبنی بر اينكه به دليل تخلف يك فرد نبايد يك رسانه تعطيل شود، گفت: دستگاه قضايی به دليل تجربيات گذشته به اين جمع‌‏بندی رسيده است كه نبايد مطبوعات را توقيف كند. تا امروز قوه قضاييه با مطبوعات برخورد داشت و هزينه‌‏هايی را نيز پرداخته است اما در هيات نظارت بر مطبوعات نمايندگان هر سه قوه حضور دارند بنابراين اقدامات اين هيات بيشتر به حاكميت منتسب می‌‏شود و اگر هيات نظارت تصميمات نسنجيده بگيرد، كليت حاكميت بايد هزينه آن را بپردازد.


سردبير ماهنامه نامه:
دولت تحمل هيچ ديدگاهی غير از ديدگاه خود را ندارد
مجيد تولايی، سردبير ماهنامه نامه نيز در اين نشست گفت: مشی دولت نهم از ابتدای روی كار آمدنش، تنگ كردن و محدود كردن فضا برای دگرانديشان در عرصه دانشگاه‌‏ها، اقوام و زنان بوده است. كارنامه دولت در يك سال گذشته نشان می‌‏دهد كه ظرفيت تحمل هيچ ديدگاهی غير از ديدگاه خود را ندارد.
وی افزود: تجربه نشان می‌‏دهد هر گاه نظام دچار بحران بين‌‏المللی و مجبور به گفت‌‏وگو با طرفين خارجی خود شده و به شدت نيازمند كسب ثبات در داخل بوده است، اعمال محدوديت‌‏ها و فشارها به دگرانديشان بيشتر شده است.
تولايی تصريح كرد: اين پيام مشخصی است به طرفين گفت‌‏وگو در خارج كه ما اگر بر سر هر مساله‌‏ای با شما به توافق برسيم، در مورد حقوق بشر، آزادی و برخورداری مردم از پايه‌‏ای‌‏ترين حقوق شهرونديشان به توافق نمی‌‏رسيم.


رجبعلی مزروعی:
می‌‏خواهند يكدستی حاكميت را به جامعه تسری دهند
رجبعلی مزروعی، رييس انجمن صنفی روزنامه‌‏نگاران نيز در اين نشست گفت: در بيانيه توقيف روزنامه شرق، نشريات نامه، خاطره و حافظ آمده اين رای به اتفاق آرا داده شده است. اين اتفاق غيرمباركی است كه افتاده است. هيات نظارت بر مطبوعات يكدستی حاكميت را می‌‏خواهد به جامعه تسری دهد و جامعه را هم يك‌‏صدا كند.
در اين نشست نماينده روزنامه‌‏های شرق و ايران نيز طی سخنانی نسبت به توقيف روزنامه‌‏هايشان اعتراض كردند.