ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 16.09.2006, 8:40
توضيح سولانا درباره علت لغو ديدار با لاريجانی

فرصت برای ايجاد اجماع در ايران
سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا علت لغو ديدار خود با علی‌ لاريجانی دبير شورای امنيت ملی ايران را نياز لاريجانی به زمان برای «ايجاد اجماع در ايران» اعلام كرد.
سولانا با اشاره به مذاكرات دو روزه‌اش با علی لاريجانی، گفت: :"من فكر می كنم می توانم صادقانه بگويم كه ما در حال ايجاد پيشرفت هستيم. اين به معنای آن نيست كه همه چيز حل شده است. اين گفته يك اغراق است، اما ما واقعا در حال ايجاد پيشرفت هستيم."
سولانا گفت طرفين تصميم به تعويق زمان ملاقات گرفتند تا آقای لاريجانی برای ايجاد اجماع در ايران در مورد شرايط آغاز مذاكرات با قدرت های بزرگ جهان فرصت كافی داشته باشد.
مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا همچنين در مورد موضع آمريكا و تلاش اين كشور برای اعمال تحريم عليه ايران در شورای امنيت گفته است: "فكر نمی‌كنم كه دوستان آمريكايی ما صبرشان را از دست بدهند. ما سوار بر يك قايق هستيم. من نماينده آنها [هم] هستم؛ من نماينده همه اعضای شورای امنيت و اتحاديه اروپا هستم و احساس نمی كنم صبرم در حال تمام شدن است."


بوش انجام گفتگو با ايران را به تعليق غنی سازی اورانيوم مشروط كرد
رئيس جمهوری آمريكا روز گذشته اظهار داشت كه اگر ايران برنامه غنی سازی اورانيوم خود را به حال تعليق درآورد، ما به پای ميز مذاكره خواهيم آمد.
به گزارش خبرگزاری رويترز، جرج بوش كه هفته آينده برای شركت در نشستهای سازمان ملل راهی نيويورك خواهد شد، در يك كنفرانس خبری در واشنگتن خواستار همراهی كشورهای ديگر با آمريكا برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای شد.
وی گفت:" نگرانی من اين است كه آنها (ايرانيها) طفره خواهند رفت و تلاش می‌كنند ما را منتظر نگه دارند بنابراين بخشی از هدف من در نيويورك اين است كه به افراد متذكر شوم به آنها اجازه طفره رفتن، داده نمی‌شود و ما بايد در اين روند حركت كنيم".
وی افزود :"اگر آنها راست آزمايی تعليق برنامه غنی سازيشان را برگزينند؛ ما بر سر ميز مذاكره خواهيم آمد" .
جرج بوش با اشاره به بسته پيشنهادی غرب گفت:" اين پيشنهاد هنوز پا پرجا است".


"اتحاديه اروپا" بارديگر خواستار حل ديپلماتيك موضوع هسته‌ای ايران شد
وزرای امور خارجه ۲۵‬كشور عضو "اتحاديه اروپا" روز جمعه در نشست عادی خود در بروكسل، به بررسی موضوع هسته‌ای ايران پرداختند و خواستار دستيابی به راه حلی ديپلماتيك برای رفع اختلاف نظرات مربوط به آن شدند.
"اركی توميويا" وزير امور خارجه فنلاند كه كشورش رياست دوره‌ای اتحاديه اروپا را به عهده دارد، به خبرنگاران گفت كه "خاوير سولانا" مسول ديپلماسی اين اتحاديه با توجه به مذاكرات اخيرش با "علی لاريجانی" مذاكره‌كننده ارشد هسته‌ای ايران، مروری كلی از شرايط موجود ارائه كرد.
اين مقام فنلاندی ادامه داد: "ما از تلاش‌های سولانا در زمينه‌ی دستيابی به يك راه حل ديپلماتيك حمايت كامل به عمل اورديم."
توميويا با اشاره به بسته‌ی پيشنهادی كشورهای ۵+۱‬گفت: "اين بسته به قوت خود باقی است."
اين مقام فنلاندی همچنين ضمن اشاره به يك قطعنامه‌ی مصوب شورای امنيت سازمان ملل، در عين حال گفت: "صادقانه اميدواريم كه از طريق تلاش‌های سولانا يافتن يك راه حلی ديپلماتيك محقق شود و تمامی شش كشور ياد شده از آن حمايت كنند."