ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 15.09.2006, 17:46
ايران هر روز بيشتر اينترنت را مسدود می‌كند

اطلاعيه مطبوعاتی گزارشگران بدون مرز

اسماعيل رادكانی، مديركل مديريت و پشتيبانی فنی شبكه‌ی شركت فناوری اطلاعات، تعداد سايت‌های فيلتر شده در ايران را در حال حاضر " مشتمل بر ١٠ ميليون سايت غير مجاز اينترنتی" اعلام كرد. اين ادعا به سختی قابل بررسی ست، اما گزارشگران بدون مرز تاكيد دارد كه از آغاز تابستان سال جاری مسدود سازی و پالايش سايت های اينترنت در ايران افزايش يافته است. در اين باره سايت هايی كه از حقوق زنان دفاع می‌كنند توسط سانسورچيان هدف قرار گرفته‌اند.
گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می‌كند "در ايران به نام "اخلاق" اينترنت از همه اطلاعات مستقل، از همه‌ی مخالفان سياسی و از هر گونه اطلاعات در باره‌ی حقوق و شرايط زنان محروم شده است. اما رهبران جمهوری اسلامی و در راس آنها، رئيس جمهور محمود احمدی نژاد از طريق سايت ها و وبلاگ های خود، خوب می‌دانند چگونه از شبكه اينترنت برای تبليغ افكار سياسی خود بهره گيرند. در زمانی كه دولت آخرين نشريات نيمه مستقل را هم تعطيل كرده است، سانسور اينترنت تعجب آور نيست. حكومت ايران در تلاش است هر روز بيشتر شهروندان خود را از بقيه جهان جدا كند تا بتواند دشمنی با "خارجی" را به آنها راحت تر تلقين كند. ما قاطعانه از تلاش كازبران و وبلاگ نويسان برای گردش آزاد اطلاع رسانی حمايت می‌كنيم"
اسماعيل رادكانی،مديركل مديريت و پشتيبانی فنی شبكه‌ی شركت فناوری اطلاعات، نهادی كه مسئول پيشبرد سانسور در اينترنت است، طی مصاحبه ای با خبرنگار خبرگزاری ارتباطات و فناوری اطلاعات (سيتنا) در بيست شهريور ماه اعلام كرده است: "به طور متوسط ماهيانه تعداد هزار سايت كه از طريق مراجع ذی‌صلاح (قوه‌ی قضاييه و كميته‌ی تعيين مصاديق پايگاه‌های غير مجاز اينترنتی) اعلام می‌شود، پالايش و فيلتر می‌شوند، ضمن آن‌كه بانك اطلاعاتی نرم‌افزار پالايش كه به صورت روزانه و اتوماتيك از سايت شركت سازنده به‌روزرسانی می‌شود نيز مبادرت به فيلترينگ روزانه ٢٠٠ تا ٣٠٠ سايت غير اخلاقی و فيلترشكن می‌كند. وی، افزود: سايت‌هايی كه فيلتر شده‌اند، اغلب دارای موارد غير اخلاقی و يا معرف روش‌های عبور از سيستم پالايش (proxy) هستند... علاوه بر بانك اطلاعاتی سيستم پالايش، مشتمل بر ١٠ ميليون سايت غير مجاز اينترنتی، از آغاز نصب اين سيستم تاكنون، تعداد ١٣٠٠٠سايت نيز توسط مراجع ذيصلاح به اين شركت اعلام شده كه سيستم فيلترينگ در مورد آن‌ها اعمال شده است."
در ايران ظاهرا مسدود كردن و پالايش يك سايت اينترنتی بايد توسط دستگاه قضايی و يا "كميته‌ی تعيين مصاديق پايگاه‌های غير مجاز اينترنتی" انجام گيرد. اين كميته زير نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با شركت نمايندگان وزارت اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سيمای جمهوری اسلامی از سال ١٣٨١ تشكيل شده است.
از اول تابستان سال جاری بسياری از سايت های مدافع حقوق زنان در ايران قربانی سانسور شده است. در ٢٢ خرداد بسياری از انجمن‌ها و گروه‌های مدافع حقوق زنان تظاهراتی را برای تغيير قوانين اساسی ايران به نفع حقوق زنان برگزار كردند، اين تظاهرات قانونی با ضرب و شتم ماموران انتظامی و امنيتی رژيم سركوب شد، در همان زمان بسياری از سايت ها و وبلاگ های زنان از جمله زنستان و كانون زنان ايران مورد سانسور قرار گرفتند. سانسورچيان حتا دستورات دينی آيت‌اله صانعی يكی از مراجع دينی و از مسئولان سابق دستگاه قضايی در ايران را در صفحه "حقوق زنان" سايت وی "پالايش" كرده اند.
سايت های اطلاع رسانی هم از دسترس سانسور به دور نمانده‌اند. روزنت ايران ما از اواخر مرداد ماه در ايران مسدود و يك ماه بعد بيژن صف سری روزنامه نگار با سابقه و مدير مسئول آن با تاكيد بر اينكه "مبادا وسيله‌ای برای دربند شدن ياران شود" به فعاليت سايت خود پايان داد. همچنين سايت‌های سازمان دفاع از حقوق بشر كردستان، سازمانی كه توسط روزنامه نگار محمد صديق كبودوند در دفاع از حقوق مردم كرد نشين ايران تشكيل شده است مسدود شده اند. در پی توقيف تعدادی ديگر از مطبوعات ايران از جمله روزنامه شرق، روزنت اين روزنامه اطلاح طلب نيز مسدود شده است.

محمود احمدی نژاد رئيس جمهور، ايران از جمله ٣٨ رهبر و مقام دولتی در جهان است كه از سوی گزارشگران بدون مرز بعنوان دشمنان آزادی مطبوعات برگزيده شده است. از چند ماه پيش وی وبلاگ (: http://www.ahmadinejad.ir)خود را راه اندازی كرده است.