ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 14.09.2006, 11:07
موازی کاری  در پرونده هسته‌ای

آفتاب/ روز: همزمان با مذاکرات گسترده علی لاریجانی دبیر شواری عالی امنیت ملی و مسئول پرونده هسته‌ای، گزارشاتی مبنی بر حضور یک مذاکره کننده دیگر ایرانی در اروپا منتشر شده است. این مذاکره کننده جدید نماینده ویژه محمود احمدی نژاد است که برای گفت و گو با ژاک شیراک، رییس جمهوری فرانسه به این کشور اعزام شده است. مردی که گفته می‌شود مذاکراتش با شیراک چندان هم دلچسب نبوده و با حرف‌ها و حدیث‌هایی مواجه شده است.

ذاکرات نماینده ویژه رییس جمهوری ظاهرا به شکست انجامیده است. رییس جمهوری فرانسه در دیدار با وی به صراحت اعلام کرده است که فرانسه به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپایی تمامی اختیارات را برای مذاکره به خاویر سولانا واگذار کرده است و سولانا نیز هم اکنون سرگرم مذاکره با نماینده رسمی ایران است. شیراک بدین ترتیب تصریح کرده است که جایی برای مذاکرات موازی وجود ندارد.

مذاکره کننده موازی کیست؟
مذاکره کننده موازی ایران که از سوی محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري به فرانسه اعزام شده است کسی نیست جز، هاشمی ثمره. هاشمی ثمره از مشاوران معتمد احمدی نژاد بوده و به باور برخی از جمله مردان تاثیرگذار بر رویکردهای رییس جمهوری ایران است.
گفته می شود اعزام ثمره، که دارای هیچ تجربه‌ای در امور دیپلماتیک نیست بر خلاف نظر دبير شوراي عالی امنيت ملي و وزير امور خارجه، صورت گرفته است.

اعزام ثمره پس از آن صورت گرفته است که گفته می‌شود مدتی قبل فرانسه از ايران خواسته بود نماينده‌ای را برای مذاكرات محرمانه در خصوص بحران لبنان و همچنين مسئله هسته اي ايران به پاريس اعزام كند.

این موضوع پس از طرح در جلسه مقامات مسئول با مخالفت اکثریت اعضا روبرو شده است. علي لاريجاني و منوچهر متكي در جریان مخالفت خود بر این نکته اصرار داشتند که بايد نمايندگاني از وزارت خارجه و شوراي امنيت ملي براي مذاكره به پاريس اعزام شوند. این در حالی بود که احمدي نژاد، هاشمي ثمره و اسفنديار رحيم مشايي را براي مذاكره با فرانسويها معرفي كرده و بر اعزام آنها تاكيد بسیار داشت. افراد مزبور عملا هیچ سابقه‌ای در مذاکرات دیپلماتیک نداشتند و به همین دلیل اعزام آنها با مخالفت شدید لاریجانی و متکی روبرو شده بود.

با اعزام هاشمی ثمره، ظاهرا رییس جمهوری ایران تلاش خود برای دردست گرفتن روند مذاکرات هسته‌ای را آغاز کرده است.اعزام مذاکره کننده‌ای خارج از ساختار شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کنندگان هسته‌ای تا کنون امری بی‌سابقه بوده است. امری که اکنون با تاکید شیراک مبنی بر لزوم تعقیب راه‌های رسمی مذاکره از سوی مقامات مسئول شکست خورده است.


هاشمی ثمره کیست
"هاشمی ثمره" تنها کسی است که رییس جمهوری لحن فروتنانه ای نسبت به او دارد ودر دفتر ریاست جمهوری پشت سر او نماز می خواند درحالی که روحانیون دیگردفتر نیز موظف هستند به او اقتدا کنند.

او دوست نزدیک مجتبی برادر احمدی نژاد است که عضو سپاه پاسداران بوده است و ارتباط نزدیکی با محافل امنیتی دارد. او طی سالها با نزدیک شدن به بین آیت الله مصباح یزدی به یکی از معتمدین بین تبدیل شد. کسانی که بعدها مجتبی هاشمی ثمره را در دفتر ستاد تبلیغات ریاست جمهوری احمدی نژاد دیدند، به خوبی به یاد دارند که او به جای تصوير آيت الله خمينی و یا آيت الله خامنه ای، عکسی از آيت الله مصباح يزدی را روی ميز خود گذاشته بود.

مجتبی هاشمی ثمره در سال های هفتاد و در دوران وزارت خارجه علی اکبر ولایتی، به توصیه محمد رضا باهنر، به وزارت خارجه راه یافت و بعد از مدت کوتاهی به مدیرکلی اداره گزینش این وزارتخانه منصوب شد.يکی از اقدامات مجتبی ثمره در وزارت خارجه و در مقام مديرکل گزينش، ايجاد بخشی بود که به عنوان"دخمه" شهرت یافت. چند اتاقی در زير زمين وزارت خارجه که متقاضيان شغل در خارج از کشور، در واقع چند روزی در آن قرنطينه می شدند.در طول این مدت، ثمره آنان را مورد "سئوال و جواب" های فراوان قرار می داد و با تحت نظر گرفتن برخوردها و عکس العمل های آنان، به قول خود، سعی می کرد آنان را به" درستی" بشناسد. بعد از این دوران قرنطينه بود که ثمره نظر خود را درباره افراد مزبور می داد. این برخورد امنیتی،موجب نارضایتی فراوان بود، اما از آن جا که مخالفت اداره گزينش می توانست کارمندان دستگاه ديپلماسی را از موقعيت های شغلی محروم کند، بيش تر کسانی که به آنان پيشنهاد حضور در اين قرنطينه داده می شد آن را می پذيرفتند.

مجتبی ثمره یکی ازکسانی است که گفته مي شود درانتخاب مدیران دولت جديد نقش فعالی ایفا کرده است. بايد ديد که انتخاب وي به عنوان مذاکره کننده اي ارشد با مقامات اروپايي، چه نتايجي را براي جمهوري اسلامي به همراه خواهد آورد.