ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 10.09.2006, 11:28
ناتاشا كامپوش

روزنامه كارگزاران: «ناتاشا كامپوچ» حالا ديگر يكی از مشهورترين زنان دنياست؛ زنی كه در ١٠ سالگی ربوده شد و حالا در ١٨ سالگی سرشناس‌ترين زن اتريشی به حساب می‌آيد.
«ولفگانگ پريكلوپی» خبرسازترين رباينده جهان، آنقدر فرصت پيدا نكرد تا روبه روی هيات منصفه بنشيند و از كار غيرقابل دفاع خود، دفاع كند. ولفگانگ با انداختن خود زير قطار شهری به زندگی خود پايان داد.

ناتاشا هشت سال از سال‌های نوجوانی خود را در زيرزمينی مخوف گذراند و با توهين‌ها، تحقيرها و آزارهای جنسی، دست و پنجه نرم كرد اما بالاخره بعد از هشت سال از فرصت استفاده كرد و در فاصله گفت وگوی تلفنی ولفگانگ از اسارتگاه فرار كرد و با معرفی خود به پليس، دور تازه زندگی خود را آغاز كرد.

ناتاشا كه در دو هفته گذشته با هيچ كس حرفی نزده بود، قفل سكوت را شكست و از سال های سياه اسارت سخن گفت.«چرا اين بی عدالتی بايد در حق من انجام شود؟ اصلا چرا اين اتفاق بايد برای يك دختربچه بی گناه بيفتد. اگر پليس، دست روی دست بگذارد، باز هم اين حادثه برای بچه های كشور من اتفاق می افتد. پليس حتی به خودش زحمت نداد ماجرای ربوده شدنم را دنبال كند. وقتی در ١٢سالگی از راديو شنيدم كه پليس تحقيقات خود را برای يافتن من متوقف كرده از همه چيز نااميد شدم و فهميدم ديگر هيچ كس برايم كاری نخواهد كرد. پليس‌ها فكر می‌كردند من كشته شده‌ام و اين اصلا قابل قبول نيست.»

پليس، متهم رديف اول

قوانين اتريش برای كودك ربايان، مجازاتی تا سقف ١٠ سال حبس درنظر گرفته كه اين ميزان با نوع جرم، تناسبی ندارد و مردم اتريش درچند روز گذشته با برپايی تجمع های اعتراض آميز، خواستار تجديدنظر در اين قوانين شدند.

پليس اتريش تا مشخص شدن نتيجه آزمايش NDA اظهارنظر نخواهد كرد، اما بازار گمانه زنی داغ است. جمعی معتقدند كه ناتاشا يك قربانی خود خواسته است و دليل آن نيز وابستگی شديد عاطفی به ولفگانگ است اما مخالفان، اعتقاد دارند كه علاقه به رباينده، ناشی از عارضه ای موسوم به «استكهلم» است كه در اين عارضه، فرد ربوده شده به شخص رباينده، علاقه مند می شود.

روزنامه ها و سايت های خبری در حالی از آزارهای تحقيرآميز جنسی رباينده خبر می دهند كه ناتاشا حاضر به بيان جزئيات اين كودك ربايی نيست و به صراحت گفته هيچ گاه اجازه نمی دهد كسی به حريم خصوصی وی، سرك بكشد.از سويی ديگر پليس كه اين روزها زير فشار بی سابقه افكار عمومی اتريش گرفتار شده و به اشتباهات پی درپی درباره پرونده «كودك ربايی» متهم شده است، به خبرنگاران پاسخ داد؛ «ما می پذيريم كه اشتباه كرديم، اما در شرايط حاضر، بی انصافی است كه پليس، مقصر صددرصد قلمداد شود.»

ناتاشا، سفير صلح می‌شود؟

محافل حقوق بشر از ناتاشا به عنوان «سفير صلح» ياد می كنند اما تاكنون هيچ نهاد رسمی وابسته به سازمان ملل اين خبر را تاييد نكرده است. اما آنچه مسلم است اين دختر خبرساز می تواند به نمادی از بردگی جنسی مبدل شود و نامش، زنگ خطر را برای پايمال كنندگان حقوق كودك به صدا دربياورد.

ناتاشا هشت سال تمام در يك زيرزمين ١٢ متری حبس شد و حالا به شدت اصرار دارد كه قوانين مربوط به كودك آزاری، اصلاح شود. به همين خاطر قصد دارد با تاسيس يك نهاد مردمی، از كودكان آسيب ديده حمايت كند.

ناتاشا به خبرنگاران گفته است؛ می‌خواهم صندوقی تاسيس كنم تا با پول آن به زنانی كه ربوده می شوند و از آنان بهره برداری جنسی می‌شود، كمك كنم. بعد از آن هم می‌خواهم كاری كنم كه ديگر هيچ كودكی در دنيا گرسنه نماند چون من طعم تلخ گرسنگی را در حبس چشيده‌ام.

ناتاشا می‌تواند اين ادعاها را به واقعيت مبدل كند. چرا كه حالا او يك زن ١٨ ساله ثروتمند است كه ناشران معتبر جهان با پيشنهاد حق التاليف رويايی، می‌خواهند خاطرات او را چاپ كنند. ناتاشا تيتر يك تمام روزنامه‌های اتريشی است و كمتر رسانه ای در جهان پيدا می شود كه از او ياد نكرده باشد. ميليون ها بيننده اتريشی، آلمانی و سوييسی، ششم سپتامبر، مصاحبه تكان دهنده ناتاشا را شنيدند.

مبلغ دريافتی ناتاشا برای اين مصاحبه برای كودكان گرسنه و آسيب ديده جنسی درنظر گرفته شده است. بايد منتظر ماند كه ناتاشا از چه رازهايی پرده برخواهد داشت.