ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 07.09.2006, 17:21
سياه‌ترين دوران خفقان حاکم بر رسانه‌های گروهی

انجمن دفاع از مطبوعات با صدور بیانیه‌ای ضمن بیان نگرانی‌های فزاینده خود در مورد افزایش فشارها و محدودیت‌ها علیه مطبوعات و رسانه‌های مستقل گروهی، خواستار تحت پیگرد قانونی قرار گرفتن نقض کنندگان آشکار قوانین شد.
در بیانیه صادره که روز چهارشنبه ١٥ شهریور ١٣٨٥ در پی نشست شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات منتشر شد آمده است:
انجمن دفاع از آزادی مطبوعات طی چند ماه اخیر گزارش‌های نگران کننده‌ای از نقض آشکار قانون اساسی و قانون مطبوعات به وسیله مقام‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورایعالی امنیت ملی و دادستان‌های تهران و شهرستان‌ها دریافت کرده است.
طی چند ماه اخیر به دنبال تغییر آشکار سیاست‌های فرهنگی کشور، مطبوعات ایران دستخوش مشکلات فراوانی از قبیل اعمال سانسور رسمی و تحت فشار قرار دادن خبرنگاران، دبیران، سردبیران و مدیران مطبوعات برای خودسانسوری شده‌اند. برابر گزارش‌های رسیده به انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیرا با انتشار لیستی از سایت‌های مجاز خبری، مطبوعات کشور را زیر فشار قرار داده است که برای چاپ اخبار، گزارش‌ها و مصاحبه‌های خود صرفا از سایت‌های مورد تائید وزارت ارشاد استفاده کنند. همچنین تا چندی پیش این وزارتخانه به همراه شورایعالی امنیت ملی و داستانی تهران و شهرستان‌ها محدوده‌هایی را که مطبوعات نباید به آن وارد شوند، به آن‌ها گوشزد کرده و اخطارهای شفاهی و کتبی می‌دادند. این وضعیت امروزه به سطح تدوین و ارائه توصیه‌ها به مطبوعات درباره اینکه در چه موضوع‌هایی و از چه کسانی مطلب بنویسند، ارتقا پیدا کرده است. همچنین خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در چارچوب انجام وظایف حرفه‌ای خود برای کسب و انتشار اخبار در داخل و خارج ایران با محدودیت‌های فراوانی مواجه شده‌اند.
این موارد، در مجموع نگرانی‌ها در مورد افزایش فشارها و محدودیت‌ها علیه مطبوعات و رسانه‌های مستقل گروهی را تشدید می‌کند، به ویژه آنکه پاره‌ای از اقدام‌های نهادهای نظارتی مطبوعات، جنبه ی وضع قانون و مقررات جدید پیدا کرده است که با قوانین موضوعه کشور در تعارض است.
به استناد اصل ٣٦ قانون اساسی و ماده ٢ قانون مجازات اسلامی، اصل بر قانونی بودن جرم و مجازات بوده و تنها مرجع تقنینی جهت جرم شناخته شدن هر عمل ارتکابی مجلس شورای اسلامی است. حتی این مرجع قانونگزاری نیز به استناد اصل ٩ قانون اساسی حق ندارد به وسیله وضع قانون آزادی‌های مشروع مردم را محدود کند.
انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با بیان این نکته که شرایط کنونی حاکم بر مطبوعات و رسانه‌های گروهی بخشی از سیاه‌ترین دوران‌های خفقان آور تاریخ یکصد ساله‌ی اخیر ایران ست، خواهان توقف کلیه‌ی اقدام‌های غیرقانونی نهادهای نظارتی مطبوعات و احترام به روح و مفاد قانون اساسی و قانون مطبوعات کشور است.
انجمن دفاع متذکر می‌شود که اقدام‌های اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورایعالی امنیت ملی و دادستانی‌های تهران و شهرستان‌ها نقض آشکار قوانین موجود کشور بوده و مسئولان آن‌ها باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات