ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 06.09.2006, 8:14
کاخ سفيد: ايران فعالترين حامی تروريسم است

بی‌بی‌سی‌: دولت آمريکا در گزارشی که تحت عنوان 'استراژی ملی مبارزه با تروريسم' منتشر کرده، ايران را بزرگترين حامی تروريسم بين‌المللی خوانده و نگران کننده‌ترين خطر از جانب ايران را احتمال پيوند ميان تروريسم و سلاح‌های کشتار جمعی از طريق اين کشور دانسته است.
کاخ سفيد روز سه شنبه پنجم ماه سپتامبر با انتشار اين سند ترکيبی از دو خطر بالقوه "تروريسم" و "سلاح های کشتار دست جمعی" ايران را "نگران کننده‌ترين تهديد" برای آمريکا دانسته است.
اين گزارش ساعاتی پيش از سخنرانی دوم جرج بوش رييس جمهور آمريکا درباره "جنگ عليه تروريسم" منتشر شد.
کاخ سفيد ايران را "فعال‌ترين دولت حامی تروريسم در جهان" شناخته است و می‌گويد وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عمليات "تروريستی" ايران را برنامه ريزی می‌کنند.
آمريکا همچنين ايران را به عدم همکاری در زمينه استرداد تعدادی از اعضای شبکه القاعده که به گفته آمريکا در اختيار ايران هستند متهم کرده است.
کاخ سفيد همچنين سوريه را يکی از حاميان اصلی تروريسم در دنيا دانسته است.

"نارضايتی جهان اسلام"
در اين گزارش، تاثير پيامدهای ناشی از نارضايتی جهان اسلام از جنگ در عراق و اختلافات اعراب و اسرائيل بر گسترش تروريسم در جهان، کم اهميت‌تر از آنچه منتقدين مطرح می‌کنند، خوانده شده است.
کاخ سفيد پيشرفت در زمينه مبارزه با تروريسم را "قابل توجه" خوانده ولی هشدار داده است که اين کشور هنوز به طور کامل از خطر حملات تروريستی مصون نيست.
گزارش دولت آمريکا از سوی ديگر، خبر از تضعيف شبکه القاعده می‌دهد با اين همه می نويسد که اين گروه از روش‌های جديدی برای حمله به منافع آمريکا استفاده می‌کند.
گزارش کاخ سفيد در حالی منتشر شده که حزب جمهوری خواه در آستانه انتخابات ميان دوره ای آمريکا به مساله امنيت ملی توجه خاصی نشان داده است.
اين حزب که کنترل کنگره را در دست دارد موضوعات مربوط به امنيت ملی آمريکا و "جنگ عليه تروريسم" را در دستور کار کنگره قرار داده است.
کنگره روز سه شنبه کار خود را با پايان تعطيلات تابستانی از سر می گيرد.
آقای بوش همواره عراق را جبهه اصلی در جنگ عليه تروريسم معرفی کرده و تعيين جدول زمانی برای خروج نظاميان آمريکايی از عراق را رد کرده است.


پاسخ بوش به برخی مواضع محمود احمدی‌نژاد

بی‌بی‌سی‌: جورج بوش رئيس جمهور آمريکا در يک سخنرانی به برخی اظهارات به گفته وی "افراطی" محمود احمدی نژاد رئيس جمهور ايران اشاره کرد که خواهان "جهانی بدون اسرائيل" است.
آقای بوش تاکيد کرد که آمريکا در برابر "ديکتاتورها" تسليم نمی‌شود.
رئيس جمهور آمريکا همچنين درباره اهداف بلند مدت ايران در منطقه خاورميانه هشدار داد.
وی گفت: "رژيم ايران مقاصد مشخصی را دنبال می کند: می خواهد آمريکا را از منطقه خاورميانه بيرون کند، اسرائيل را نابود کند و کنترل خاورميانه را به دست بگيرد. برای رسيدن به اين اهداف گروه های تروريستی مانند حزب الله لبنان را آموزش می دهد و از آنها حمايت می کند."
ايران همواره هر گونه ارتباط با گروه های تروريستی را رد کرده است و می گويد که تنها از حزب الله لبنان حمايت معنوی می کند.
با اين همه کاخ سفيد ساعاتی پيش از سخنرانی آقای بوش با انتشار گزارش جديد استراتژی ملی برای مبارزه با تروريسم، از ايران به عنوان "فعال ترين دولت حامی تروريسم در جهان" نام برد.

"تهديد برای صلح جهان"
رئيس جمهور آمريکا همچنين يک ايران مسلح به سلاح هسته‌ای را تهديدی برای جهان دانست و تاکيد کرد که برای يافتن يک راه حل ديپلماتيک با کشورهای متحد آمريکا همکاری خواهد کرد.
آقای بوش گفت: "پيشنهاد جامعه بين المللی به رهبران ايران پيشنهادی معقول است. تا کنون ايران اين پيشنهاد را نپذيرفته است. تصميمی که به انزوای بيشتر ملت بزرگ ايران در جهان و نيز به از دست دادن فرصت مردم اين کشور برای رونق اقتصادی منجر خواهد شد. زمان آن فرا رسيده است که ايران راه ديگری انتخاب کند."
سخنرانی جورج بوش دومين سخنرانی از يک رشته سخنرانی ست که وی در آستانه پنجمين سالگرد حملات يازده سپتامبر در زمينه مسائل امنيتی و نظامی ايراد خواهد کرد.
اين در حاليست که حزب او يعنی حزب جمهوری خواه، با نزديک شدن انتخابات ميان دوره ای آمريکا که قرار است دو ماه ديگر برگزار شود، به مساله امنيت ملی توجه خاصی نشان داده است.
کنگره آمريکا روز پيش کار خود را پس از اتمام تعطيلات تابستانی از سر گرفت و جمهوری خواهان که کنترل کنگره را دست دارند، طرح های مربوط به مسائل نظامی و امنيتی را در صدر کار خود قرار داده اند.
اين نمايندگان از جورج بوش که در سخنان خود به صراحت از مسئوليت تاريخی خود برای حمايت از آنچه او "دموکراسی نوين در عراق" خواند سخن گفت، حمايت می کنند.