ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 02.09.2006, 17:31
فرصت كوتاهی به ايران داده می‌شود

دو هفته فرصت به ايران
خاوير سولانا تاكيد كرد كه اتحاديه‌ی اروپا فرصت كوتاهی را در اختيار ايران قرار می‌دهد، اما هيچ ضرب الاجلی را برای پيشرفت در مذاكرات در خصوص تعليق غنی‌سازی اورانيوم تعيين نمی‌كند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا امروز (شنبه) در فنلاند پس از گفت و گو با وزيران امور خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپايی به خبرنگاران گفت: اين فرصت كوتاه خواهد بود اما هيچ ضرب‌الاجلی وجود ندارد.
سولانا قرار است اواسط هفته‌ی جاری با علی لاريجانی، دبير شورای امنيت ملی كشورمان ديدار و در خصوص ابهامات كه در پاسخ ايران به مجموعه‌ی پيشنهادی ١+٥ وجود دارد مذاكره كنند.
وزيران امور خارجه‌ی ٢٥ كشور عضو اتحاديه‌ی اروپا از قصد خاوير سولانا، رييس سياست خارجه‌ی اين اتحاديه‌ی برای برگزاری مذاكرات با مقامات عاليرتبه ايرانی حمايت كردند.
سولانا در همين ارتباط تاكيد كرد كه ايران نبايد سعی كند مانند گذشته مذاكرات را به درازا بكشاند و گفت:‌ «زمان برای انجام مذاكرات بی‌پايان نيست.»
وزير امور خارجه‌ی هلند در پاسخ به سوالی در خصوص يك جدول زمانی گفت:«‌ در خصوص اين كه گفت و گو با ايران چه اندازه می‌تواند به طول انجامد اطمينان ندارم.»
خبرگزاری فرانسه نيز در گزارشی به نقل از كاترين كولونا، وزير امور اروپا فرانسه نوشت كه ايران زمان اندكی برای پاسخ‌گويی به شكلی مثبت دارد.
وی در پاسخ به اين سوال كه ايران چقدر زمان خواهد داشت، گفت:«‌ فقط چند روز.»
به گزارش خبرگزاری آلمان، فرانك والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه‌ی آلمان در فنلاند گفت:« از تشديد اوضاع در خصوص ايران در شورای امنيت سازمان ملل هيچ نفعی نمی‌بريم.»
اشتاين‌ماير كه در نشست وزيران امور خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپا در لاپنرانتا صحبت می‌كرد از ايران خواست كه نشان دهد نسبت به ادامه‌ی مذاكرات جدی است و گفت:«ما در را نمی‌بنديم، اما به علامتی از جانب طرف ديگر نياز داريم.»
از سوی ديگر برنارد دات، وزير امور خارجه‌ی هلند نيز پاسخ ايران به مجموعه‌ی پيشنهادی١+٥ را رضايت بخش ندانست و گفت:« قطع تماس‌ها با ايران بدترين كاری است كه اتحاديه‌ی اروپا می‌تواند انجام دهد.»
وی اظهار كرد:«ما نبايد در تقابل با ايران غير مسوولانه رفتار كنيم.»
خبرگزاری رويتر نيز گذاشت داد كه وزيران خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپايی توافق كردند به ايران دو هفته فرصت دهند تا موضعش در خصوص تعويق فعاليت‌های هسته‌يی را روشن سازد.
وزيران امور خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپا بار ديگر در تاريخ ٢٥ شهريور با يكديگر ديدار خواهند كرد تا درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌يی ايران مذاكره كنند.


ملاقات سولانا و لاريجانى در برلين
قرار است خاوير سولانا، هماهنگ‌كننده‌ى سياست خارجى اتحاديه‌ى اروپا و على لاريجانى، دبير شوراىعالى امنيت ملى ايران روز چهارشنبه‌ى هفته‌ى آينده در برلين با يكديگر ملاقات كنند.
خبرگزارى فرانسه، به نقل از يك ديپلمات يك ديپلمات آژانس بين‌المللى در وين گفت كه يك روز بعد از اين ملاقات نمايندگان پنج عضو دائمى شوراى امنيت و آلمان در برلين نشست خود را برگزار خواهند كرد. بايد اشاره كرد كه سازمان ملل تا آخر ماه اوت (يعنى امروز) به ايران فرصت داده بود برنامه‌ى غنى‌سازى اورانيوم خود را متوقف كند. بر اساس يك گزارش آژانس بين‌المللى، ايران با پايان اين مهلت به خواست سازمان ملل جامه‌ى عمل نپوشانده است.


بولتون: آمريكا می‌تواند در تحريم‌ها فراتر از شورای امنيت عمل كند
جان بولتون نماينده آمريكا در شورای امنيت گزينه‌ی نظامی در برابر ايران را گزينه‌ای بر روی ميز خواند و گفت كه در عين حال آمريكا می‌تواند فراتر از شورای امنيت تحريم‌های اقتصادی عليه تهران را دنبال كند.
سفير آمريكا نزد سازمان ملل به شبكه‌ی خبری سی.ان.ان گفت: ما در تلاش برای حل مسالمت‌آميز برنامه‌ی هسته‌يی ايران فعاليت ديپلماتيك شديدی را دنبال می‌كنيم و اين هدف ماست، اما هيچ رييس‌جمهوری كه مسووليت دفاع از ملت آمريكا را برعهده داشته باشد گزينه نظامی را از روی ميز كنار نخواهد گذاشت.
وی مدعی گفت كه تهران تعهداتش نسبت به معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته‌يی را نقض كرده است و از حزب الله لبنان حمايت مالی و تسليحاتی داشته است.
به گفته‌ی بولتون، پيامدهای يك ايران مسلح به سلاح هسته‌يی فقط قابليتی نيست كه آن‌ها به دنبال پرتابشان از طريق موشك‌های بالستيك هستند بلكه اين احتمال وجود كه سلاح هسته‌يی را در اختيار گروه‌های تروريستی قرار دهند.
بولتون افزود: چين و روسيه در زمان تصويب قطعنامه ١٦٩٦ اطمينان داده‌اند كه در صورت بی‌اعتنايی ايران به ضرب‌الاجل قطعنامه درباره تحريم اين كشور مذاكره خواهند كرد.
سفير آمريكا در سازمان ملل بار ديگر گفت كه امكان دارد واشنگتن فراتر از آنچه اروپا و ژاپن می‌توانند همراهی كنند عمل كند.
وی افزود: ترديدی نيست كه طيف گسترده‌يی از تحريم‌ها وجود دارد كه ما می‌توانيم عليه ايران اعمال كنيم و نيازی به اجازه‌ی شورای امنيت ندارد.
بولتون ادامه داد: فكر می‌كنم كاربرد صدور قطعنامه تحت فصل هفت اجباری كردن تحريم برای اعضای سازمان ملل است.
اين ديپلمات آمريكايی همچنين گفت: اما اگر به هر دليلی به سطحی از تحريم‌ها كه خواستاريم دست نيابيم و حتی اگر به آن دست يابيم مسايل ديگری وجود دارد كه ما قصد داريم دنبال كنيم و براساس آن كشورهايی نظير اتحاديه‌ی اروپا، ژاپن و ديگران می‌توانند بنا به تصميمات ملی‌شان به اعمال تحريم دست بزنند.
بولتون ضمن متهم كردن ايران به حمايت از تروريسم گفت: در حوزه‌ی تبادلات مالی، سرمايه‌گذاری و انتقال سرمايه موارد بسياری است كه دولت‌ها می‌توانند تحت اختيارات موجود براساس قانون مبازه با تروريسم انجام دهد و ايران بانكدار مركزی تروريسم است.
وی ادامه داد: گام‌های بسياری وجود دارد كه كشورها می‌توانند بردارند و فكر می‌كنم موسسات مالی و شركت‌های تجاری بزرگ بايد درباره‌ی تجارت با كشوری مثل ايران بيشتر و جدی‌تر فكر كنند.

منابع گزارش: ايسنا ، خبرگزاری آلمان