سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 17.05.2022, 22:35

تداوم اعتراض‌ها در ایران با شعار علیه سران حکومت


اعتراضات مردمی در ایران به رغم وجود فضای شدید امنیتی، شامگاه سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت نیز ادامه یافت. در شهرهای جونقان در استان چهارمحال و بختیاری و گلپایگان در استان اصفهان به مردم خیابان‌ها آمده و شعارهایی علیه مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و وضعیت موجود سر دادند. همزمان اختلالاتی در اینترنت جونقان نیز گزارش شده است.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از اعتراضات سه‌شنبه شب در گلپایگان، از حضور گسترده مردم و شعارهای تند آنها علیه مقامات رژیم حکایت داشت. معترضان شعار می‌دادند: «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله»، «مرگ بر دیکتاتور»، «رضاشاه/روحت شاد»، «توپ، تانک، فشفشه/ آخوند باید گم بشه» و «رئیسی حیا کن/ مملکتو رها کن».

از سوی دیگر خیابان های برخی شهرهای دیگر نیز با حضور پرشمار نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی جو شدید امنیتی به خود گرفته است. در این خصوص یک شهروند ساکن مهاباد در استان آذربایجان غربی در تماس با خبرگزاری هرانا از برقراری جو امنیتی در این شهر خبر داد. به گفته او، خودروهای زرهی و یگان ویژه فراجا نقاط در نقاط مختلف شهر حضور دارند.

همچنین یک شهروند ساکن تهران در خصوص شرایط امنیتی در تهران گفت: «همزمانی اعتراضات مردمی با اعتصاب رانندگان اتوبوس جوی امنیتی را بر تهران حاکم کرده است. نیروهای امنیتی به شکل محسوس و نامحسوس در خیابان حضور دارند و سعی میکنند فضا را به نحوی کنترل کنند که به سمت تجمع مردم و اعتراض کشیده نشود.»

بسیاری در ایران به دنبال افزایش قیمت‌ها و وضعیت بد اقتصادی مردم از هفته گذشته به خیابان‌ها آمدند. اعتراضات مردمی در بسیاری از شهرها با برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی و نیروی انتظامی مواجه شد.

در جریان این اعتراضات روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت، اعتراضات مردمی در شهرکرد به شکل گسترده آغاز شده و شب گذشته نیز ادامه داشت. براساس گزارشاتی که به هرانا رسیده بود، همزمان با آغاز مجدد اعتراضات، دسترسی به اینترنت خانگی و همراه در شهرکرد به شدت محدود و بعضا قطع شد. روز جاری نیز جو شدید امنیتی در شهرکرد گزارش شده است. پیشتر نیز منابع مطلعی در تماس با هرانا از جو امنیتی در شهرهایی چون سنندج، تهران و ارومیه خبر داده بودند.

پیشتر یک شهروند که در تجمع روز یکشنبه در خیابان های شهرکرد حضور داشته در خصوص وضعیت امروز اعتراضات به هرانا گفته بود: “پیش از آغاز اعتراضات، خیابان های شهرکرد مملو از نیروهای انتظامی و امنیتی بود. با این حال تجمع شکل گرفت و ماموران برای جلوگیری از اعتراضات و متفرق کردن مردم از همان ابتدا از شلیک گاز اشک آور و تیرهوایی استفاده کردند”.

احمد آوایی، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی، علیرغم اینکه روز شنبه کشته شدن یک شهروند اهل اندیمشک در جریان اعتراضات مردمی خوزستان را تایید کرده بود، یک روز بعد این خبر را تکذیب کرد. خبرگزاری ایلنا در واکنش به این صحبت‌ها، فایل صوتی مکالمه خبرنگار خود با این نماینده مجلس مبنی بر تایید کشته شدن یک شهروند در اندیمشک را منتشر کرد.

از سوی دیگر روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت رسانه های رسمی، خبر کشته شدن یک شهروند دیگر با نام سعادت هادی پور در هشفجان را تائید کردند. با این حال احمد راستینه نماینده شهرکرد با تائید این موضوع مدعی شده که سعادت هادی پور از اعضای بسیج بوده و در مسیر خانه کشته شده است.

علیرغم تایید رسمی دو جان باخته، باید اشاره شود تعداد اسامی که بعنوان کشته شدگان اعتراضات روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی مطرح می شود بیش از این تعداد است. هرانا بررسی این موارد را کماکان در دستور کار دارد.

شکل گیری اعتراضات مردمی در بسیاری از شهرهای ایران نسبت به وضعیت کشور و گرانی های افسار گسیخته، واکنش برخی از چهره های شناخته شده را نیز در پی داشته است. در این راستا علی نصیریان بازیگر تئاتر و سینمای ایران، شب گذشته در جریان مراسم “جشن بازیگر” که همراه با اجرای موسیقی و رقص برگزار شد، از حال و احوال عمومی مردم ابراز ناراحتی کرد و گفت: “برگزاری چنین مجالسی در این روزها، نه تنها از روحیه من بلکه از حوصله مردم هم خارج است؛ در شرایط کنونی، مادامی که روحیه مردم ما خوب نیست نباید جشن بگیریم.”

همزمان با شکل گیری این اعتراضات، کاربران صفحات مجازی نیز از گرانی‌ها شکایت کرده و به حمایت از معترضان پرداخته‌اند. هشتگ “اعتراضات سراسری” در روزهای گذشته به کرات توییت شده‌ است و در کنار آن، فعالان در صفحات مجازی علی الخصوص در شبکه اجتماعی توئیتر، با استفاده از هشتگ های “گرانی افسار گسیخته”، “نخرید تا بگندد” و … اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت “کالاهای اساسی” اعلام داسته اند.

هرانا روز شنبه ۲۴ اردیبهشت طی گزارشی جامع، به بررسی اعتراضات سراسری اردیبهشت ماه سال جاری پرداخته است. در این گزارش به شرح ماوقع و هویت ۳۳ تن از بازداشت شدگان روزهای اخیر، اظهارنظر مسئولین و واکنش ها به اعتراضات مردمی و همچنین تداوم اختلالات و قطعی اینترنت پرداخته شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024