چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 16.05.2022, 13:21

‏سعید مدنی، جامعه‌شناس بازداشت شد!


سعید مدنی، جامعه‌شناس و پژوهشگر علوم اجتماعی بازداشت شد.

خبرگزاری حکومتی مهر ادعا کرده، سعید مدنی به اتهام «ملاقات با عناصر مشکوک بیگانه و انتقال منویات و خطوط عملیاتی آنها به برخی عناصر سابقه دار داخلی کشور» دستگیر و روانه زندان شد.

سعید مدنی (زاده ۱۴ آذر ۱۳۳۹) جامعه‌شناس، پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی، استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار ایرانی است. او عضو گروه مسائل و آسیب‌های اجتماعی انجمن جامعه‌شناسی ایران و استاد و عضو گروه پژوهشی رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، سردبیر «فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی» و از بنیان‌گذاران نشریهٔ توقیف شدهٔ ایران فردا است.

سعید مدنی دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز به دعوت دانشگاه «ییل» آمریکا برای گذراندن فرصتی مطالعاتی عازم این کشور بود که از خروج او از کشور ممانعت شد. او در آن زمان به این اقدام ماموران اطلاعاتی اعتراض کرد و در نامه‌ای خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه این ممنوعیت را در تعارض با قوانین ایران توصیف کرد. این جامعه‌شناس در نامه خود نوشت دو روز قبل از پرواز نیز ماموران او را بازجویی و گفته بودند برای خروج از کشور مشکلی ندارد.

براساس گزارش «کانون مدافعان حقوق بشر»، سعید مدنی پژوهش‌های بسیاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، خشونت علیه زنان، تن‌فروشی و کودک آزاری انجام داده و در سال‌های ۱۳۷۳، ۱۳۷۹، ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ هم به اتهام‌های سیاسی بازداشت و دادگاهی شده بود.

سعید مدنی از نزدیکان عزت‌الله سحابی و عضو شورای سردبیری ماهنامه «ایران فردا»، و چند سال سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «رفاه اجتماعی» بود. او پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸ مدتی هم از تدریس در دانشگاه محروم شده بود.

از سوی دیگر، حداقل دو مستندساز  طی روزهای اخیر بازداشت و چند تن دیگر از آنان هم با تفتیش منازل و ضبط وسایل خود مواجه شدند. مینا کشاورز و فیروزه خسروانی، دو مستندساز دستگیرشده، هستند.

خسروانی برای مستند «رادیوگرافی یک خانواده» جایزه اصلی جشنواره فیلم مستند آمستردام (ایدفا) را برد که معتبرترین رویداد سینمای مستند اروپا محسوب می‌شود. کشاورز هم با مستندهایی مانند «در برابر امواج»، «حرفه: مستندساز» و «ناخوانده در تهران» در چندین جشنواره جهانی مانند تسالونیکی، ایدفا، شفیلد و قاهره شرکت کرد.


احمد زیدآبادی: روزهای سیاه را تکرار نکنید
بازداشت دکتر سعید مدنی با طرح اتهام‌های امنیتی یادآور بازداشت جمعی از کنشگران ملی - مذهبی در اسفند سال ۷۹ در منزل زنده‌یاد محمد بسته نگار است که همگی به اتهام تلاش برای “براندازی” به بازداشتگاه مخفی موسوم به ۵۹ منتقل شدند.
خاطرات تلخ آن روزها هنوز در کام بازداشتی‌ها و خانواده‌هایشان زنده است، آن روزهای سیاه را تکرار نکنید.
سعید مدنی یک پژوهشگر منفرد اجتماعی است که در زمینه‌های مورد علاقۀ خود تحقیق می‌کند. او صاحب کدام تشکیلات سیاسی است که بخواهد اتهاماتی از آن نوع که در خبرگزاری مهر علیه‌اش ردیف شده است، عملی کند؟
این نوع بازداشت‌ها به حس بسیار ناگواری در بین خانواده و دوستان و دوستداران امثال سعید مدنی دامن می‌زند و در دایره‌ای چنان وسیع منتشر می‌شود که عملاً دردسرهای تازه‌ای در این شرایط واویلا پدید می‌آورد که هیچ طرفی از آن بهره‌ای نخواهد برد.
پس درخواست می‌کنم که آقای مدنی را هر چه سریع‌تر آزاد کنید و بار دیگر مادر سالخورده و همسر و دختران جوانش را در پشت در و دیوارهای زندان آواره و اسیر نکنید.


بازداشت سعید مدنی/  عباس عبدی
خبر تاسف‌بار و نشانه ناخوشایندی بود. سعید مدنی بازداشت شد. به صورت غیر رسمی اتهامی هم زدند: «ملاقات با عناصر مشکوک بیگانه و انتقال منویات و خطوط عملیاتی آنها به برخی عناصر سابقه دار داخلی کشور.»
نمی‌دانم این اتهام اعتبار رسمی دارد یا موقتی منتشر شده است. ولی هر کس از جمله بنده که آقای مدنی را می‌شناسد متوجه واهی بودن آن می‌شود. در اینجا قصد داوری ندارم. فقط اعلام کنید که آیا این اتهام و موارد مشابه را علنی رسیدگی می‌کنید یا باز هم در پشت درهای بسته رسیدگی خواهد شد که در حقیقت همین نحوه رسیدگی نشان از نادرستی اتهام است. چون اگر علنی رسیدگی شود و چنین اتهامی علیه فعالان مدنی یا سیاسی داخل کشور وارد و حقیقت داشته باشد در این صورت حتی نیازی به زندان کردن هم ندارد چون دوستانشان آنان را تخطئه خواهند کرد.
بنابر این اگر آمادگی رسیدگی علنی دارید که هیچ ولی اگر ندارید که گمان می‌کنیم ندارید، به سرعت آزاد کنید. این اتهام به برخی افراد مطلقا نمی‌چسبد چون به درستی سطح درک و شعور خود را از بالاتر از آن می‌دانند که مصرف کننده نظرات دیگران باشند آن هم دیگرانی از خارج کشور!



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024