جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 16.05.2022, 8:29

ارتش اوکراین: تا مرز روسیه پیشروی کردیم


رادیو زمانه: سربازان اوکراینی از موفقیت خود در ضد حمله به منطقه شرقی خارکف (خارکیف) خبر دادند. به‌گفته آن‌ها دست‌کم در یک نقطه از شرق کشور تا مرز روسیه پیشروی کرده‌اند.

وزارت دفاع اوکراین ویدئویی منتشر کرد که در آن ۱۲ سرباز در کنار یک پاسگاه مرزی با رنگ‌های پرچم اوکراین نشان داده شدند. بر اساس اطلاعات منتشرشده، این افراد متعلق به یک تیپ داوطلب از شهر خارکف (خارکیف) است. یکی دیگر از فیلم‌های ویدیویی منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که سربازان اوکراینی چوب‌های حصار را در مقابل خندقی با علایم مرزی روسیه قرار می‌دهند.

ارتش اوکراین در چند روز گذشته گزارش داده بود که به‌تدریج در حال عقب‌راندن نیروهای روسی از نزدیکی خارکف (خارکیف) است.

اوکراین اکنون خود را برای حمله جدید روسیه به شرق این کشور آماده می‌کند. الکسی آرستویچ، مشاور رئیس جمهوری اوکراین گفت که سربازان بیشتری به دونباس منتقل خواهند شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین یکشنبه شب ۲۵ اردیبهشت / ۱۵ مه در پیامی ویدئویی تأکید کرد که اوکراین برای «حمله جدید» ارتش روسیه به دونباس که هدف آن «افزایش تحرکات آن‌ها در جنوب اوکراین است» آماده می‌شود. او افزود:

«اشغالگران هنوز نمی‌خواهند بپذیرند که در بن‌بست قرار دارند و عملیات به اصطلاح ویژه آن‌ها از پیش شکست خورده است.»

دبیرکل ناتو: جنگ بر اساس برنامه مسکو پیش نمی‌رود

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز یکشنبه گفت حمله روسیه به دونباس متوقف شده است و اوکراین می‌تواند در جنگ پیروز شود، نتیجه‌ای که شمار کمی از تحلیلگران نظامی در آغاز جنگ آن را پیش‌بینی می‌کردند.

استولتنبرگ گفت: «جنگ روسیه در اوکراین آن‌طور که مسکو برنامه‌ریزی کرده بود پیش نمی‌رود.»

سازمان اطلاعات نظامی بریتانیا اعلام کرده که روسیه حدود یک‌سوم از نیروهای رزمی زمینی مستقر خود در ماه فوریه را از دست داده است و حمله به دونباس به میزان قابل توجهی از برنامه عقب افتاده است.

روسیه افزون بر از دست دادن شمار زیادی از افراد و تجهیزات نظامی، تحت تحریم‌های اقتصادی قرار دارد و کشورهای غربی به اوکراین کمک‌های نظامی می‌کنند.

سفارت آمریکا در کی‌یف اعلام کرد که اوکراین بسیاری از ادوات توپخانه‌ای هویتزر ام-۷۷۷ خود را که از آمریکا دریافت کرده، در خط مقدم مستقر کرده است و واشنگتن تمامی ۹۰ دستگاه از این سامانه توپخانه‌ای به‌جز یکی از آن‌ها را به کی‌یف تحویل داده است.


قانونگذاران آمریکا قرار است در این هفته تلاش خود را برای ارسال کمک‌های بیشتر ادامه دهند.

نبرد در اطراف ایزیوم

به نظر می‌رسد شدیدترین درگیری‌ها در اطراف شهر ایزیوم در استان خارکف (خارکیف) رخ داده است، منطقه‌ای که روسیه می‌گوید مواضع اوکراین را با موشک هدف قرار داده است.

گروه ویژه نیروهای مشترک اوکراین اعلام کرد که نیروهای این کشور ۱۷ حمله را در روز یکشنبه دفع و ۱۱ دستگاه از تجهیزات نظامی روسی را منهدم کردند. فرماندهی نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که نیروهای اوکراینی دو هلیکوپتر، دو موشک کروز و هفت پهپاد روسیه را سرنگون کردند..

این گروه ضربت افزود، روسیه به حمله به اهداف غیرنظامی در امتداد کل خط مقدم در مناطق لوهانسک و دونتسک ادامه داد و ۲۳ روستا و شهرک را هدف قرار داد.

با این حال این خبرها را نمی‌توان به‌طور مستقل تأیید کرد. روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را تکذیب می‌کند.

اگر اوکراین بتواند بر خطوط تدارکاتی ایزیوم و روسیه فشار بیاورد، محاصره نیروهای اوکراینی در دونباس برای مسکو دشوارتر خواهد شد.

ارتش اوکراین نیز به عقب‌نشینی‌ها اذعان کرد و گفت نیروهای روسی به پیشروی خود در چندین منطقه در منطقه دونباس ادامه می‌دهند.

روسیه در حال حاضر بر مناطق شرقی اوکراین یعنی دونتسک و لوهانسک متمرکز شده است، منطقه‌ای که از سال ۲۰۱۴ جدایی‌طلبان طرفدار روسیه با کمک مسکو برخی مناطق آن را تحت کنترل خود دارند. به‌گفته سرهی هاجدی، فرماندار اوکراینی این منطقه، با وجود حملات شدید روسیه، ارتش اوکراین همچنان حدود ۱۰ درصد از منطقه لوهانسک در شرق اوکراین را تحت کنترل دارد. او گفت روس‌ها تاکنون نتوانسته‌اند حومه شهرهای روبیشن، سیوجرودونتسک و لیسیچانسک را تصرف کنند.

به‌گفته اداره منطقه‌ای، در حملات روسیه به منطقه دونتسک در شرق اوکراین، سه غیرنظامی کشته و ۱۳ نفر دیگر زخمی شدند.

عدم تخلیه سربازان مجروح از کارخانه فولاد آزوفستال

دولت اوکراین می‌گوید نجات و تخلیه سربازان مجروح از کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل انجام نشده است. این نیروگاه زیر آتش شدید ارتش روسیه قرار دارد و برخی منتقدان داخلی کی‌یف را به نادیده گرفتن سرنوشت سربازان مستقر در این کارخانه متهم می‌کنند.

آنا مالیر معاون وزیر دفاع اوکراین تأکید کرد که عملیات نظامی برای رهایی افراد گرفتار در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. او گفت آن‌ها بر روی پیشنهادهایی کار می‌کنند تا سربازان را آزاد کنند اما «پوتین با این پیشنهادها موافقت نمی‌کند».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024