پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 15.05.2022, 22:31

اعتراض‌های مردمی در ایران همچنان ادامه دارد


اعتراض‌های مردمی در ایران که از روز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت از شهر سوسنگرد آغاز شد شامگاه روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت نیز ادامه یافت. روز یکشنبه شهرکرد، مرکز استان چهارمحال بختیاری شاهد شدیدترین اعتراض‌ها بود و ماموران جهت سرکوب تجمعات از شلیک گلوله ساچمه‌ای، گاز اشک‌آور و تیرهوایی استفاده کردند.

در برخی شهرهای دیگر کشور مانند ارومیه، ‌سنندج و تهران فضای امینتی حاکم بود و اینترنت در بسیاری از نقاط ایران یا قطع شده و یا به شدت محدود شده است.

یک شهروند که در تجمع روز  یکشنبه در خیابان‌های شهرکرد حضور داشته در خصوص وضعیت امروز اعتراضات به خبرگزاری هرانا گفت: «پیش از آغاز اعتراضات امروز، خیابان‌های شهرکرد مملو از نیروهای انتظامی و امنیتی بود. با این حال تجمع شکل گرفت و ماموران برای جلوگیری از اعتراضات و متفرق کردن مردم از همان ابتدا از شلیک گاز اشک آور و تیرهوایی استفاده کردند.»

یک شهروند ساکن ارومیه در تماس با هرانا از جو شدید امنیتی در این شهر خبر داد و عنوان کرد: «در تمام مسیرهای منتهی به مرکز شهر از جمله میدان ایالت، میدان امام حسین و پنجراه، حضور پر تعداد نیروهای انتظامی و امنیتی دیده می شود که اجازه رفت و آمد در گروه‌های بیش از دو نفر را به عابرین نمی‌دهند.»

همچنین یک منبع مطلع از تهران به هرانا گفت: «حوالی ساعت ۵ عصر به بعد، فضای برخی از نقاط شهر به شدت امنیتی شده و ماموران با تجهیزات نظامی در میدان ونک، هفت حوض و فلکه دوم صادقیه و همچنین هفت تیر، تئاتر شهر و منیریه، مستقر شده بودند.»

شهروندی از سنندج نیز با گلایه از حضور پر تعداد ماموران در این شهر به هرانا گفت: “حضور نیروهای امنیتی در میادین آزادی و امام که از میدان های اصلی شهر هستند و مسیرهای پر تردد تلقی میشوند، اگر باعث حس ترس و وحشت بین اهالی شهر نباشد، مسلما باعث ایجاد حس امنیت نخواهد شد”.

بر اساس گزارشاتی که به دست هرانا رسیده، طی ساعات اخیر و همزمان با آغاز مجدد اعتراضات، دسترسی به اینترنت خانگی و همراه در شهرکرد به شدت محدود و بعضا قطع شده است.

وبسایت نت‌بلاکس که بر وضعیت اینترنت در جهان نظارت دارد از محدود شدن و قطعی خدمات اینترنتی در ایران خبر داده است. نت‌بلاکس گفته که “قطعی به ثبت رسیده در ایران در بحبوحه اعتراضات جاری رخ می‌دهد”.

علیرغم آزادی تعدادی از بازداشت شدگان اعتراضات مردمی در دزفول، تعدادی دیگر کماکان در بازداشت به سر می برند. هرانا هویت یکی دیگر از بازداشت شدگان را حمیدرضا محمدپور، فرزند عبدالمحمد، ساکن درفول احراز کرده است.

همچنین پنج تن از بازداشت شدگان اعتراضات مردمی در شهر سوق به نام‌های حجت الله غندی، سلمان همتیان، مجید مسعودی، مهنا گرگی و رسول موسوی، آزاد شدند. این افراد به همراه شمار دیگری از شهروندان معترض در شهر سوق واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد، صبح روز شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه، پس از گذشت یک روز از برگزاری اعتراضات مردمی در این شهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. بازداشت این افراد در منزل شخصی آنها و همراه با ضرب و شتم صورت گرفته بود.

هویت دو تن دیگر از شهروندان بازداشتی شهر سوق که کماکان در بازداشت بسر میبرند، عنایت تقوی و سعادت تقوی توسط هرانا احراز شده است.

همچنین ویدئویی از یک شهروند که گفته می شود در جریان اعتراضات مردم شهر چلیچه هدف تیراندازی ماموران قرار گرفته به دست هرانا رسیده است. در ادامه اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران، مردم شهر چلیچه در استان چهارمحال و بختیاری نیز در روزهای اخیر به خیابان آمدند. این اعتراضات با ورود نیروهای انتظامی و امنیتی به خشونت کشیده شد.

لازم به یادآوری است که نیروی انتظامی در جریان اعتراضات شب گذشته در برخی شهرها اقدام به تیراندازی با سلاح ساچمه ای به سوی معترضان کرده است. ویدئویی که به دست هرانا رسیده از اصابت ساچمه به پای یک کودک در شهر سورشجان در جریان اعتراضات شب گذشته این شهر حکایت دارد.

افزون بر این، ویدئوهایی دیگر از دو شهروند که گفته می شود در جریان اعتراضات مردم شهر چلیچه و شهرکرد هدف سلاح ساچمه ای ماموران قرار گرفته و مجروح شده‌اند به دست هرانا رسیده است.

لازم به اشاره است که طی روز جاری احمد آوایی، نماینده مردم دزفول در مجلس، علیرغم اینکه روز گذشته تایید کرده بود که یک شهروند اهل اندیمشک در جریان اعتراضات مردمی خوزستان کشته شده، امروز این خبر را تکذیب کرد. این درحالیست که خبرگزاری ایلنا فایل صوتی مکالمه خبرنگار خود با این نماینده مجلس مبنی بر تایید کشته شدن یک شهروند در اندیمشک را منتشر کرده است.

از سوی دیگر امروز رسانه های رسمی، خبر کشته شدن یک شهروند دیگر با نام سعادت هادی پور در هشفجان را تائید کردند. با این حال احمد راستینه نماینده شهرکرد با تائید این موضوع مدعی شده که سعادت هادی پور از اعضای بسیج بوده و در مسیر خانه کشته شده است.

علیرغم تایید رسمی دو جان باخته، باید اشاره شود تعداد اسامی که بعنوان کشته شدگان اعتراضات روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی مطرح می شود بیش از این تعداد است. هرانا بررسی این موارد را کماکان در دستور کار دارد.

اعتراض علی نصیریان به برگزاری جشن

شکل گیری اعتراضات مردمی در بسیاری از شهرهای ایران نسبت به وضعیت کشور و گرانی های افسار گسیخته، واکنش برخی از چهره های شناخته شده را نیز در پی داشته است. در این راستا علی نصیریان بازیگر تئاتر و سینمای ایران، شب گذشته در جریان مراسم “جشن بازیگر” که همراه با اجرای موسیقی و رقص برگزار شد، از حال و احوال عمومی مردم ابراز ناراحتی کرد و گفت: “برگزاری چنین مجالسی در این روزها، نه تنها از روحیه من بلکه از حوصله مردم هم خارج است؛ در شرایط کنونی، مادامی که روحیه مردم ما خوب نیست نباید جشن بگیریم.”

همزمان با شکل گیری این اعتراضات، کاربران صفحات مجازی نیز از گرانی‌ها شکایت کرده و به حمایت از معترضان پرداخته‌اند. هشتگ “اعتراضات سراسری” در روزهای گذشته به کرات توییت شده‌ است و در کنار آن، فعالان در صفحات مجازی علی الخصوص در شبکه اجتماعی توئیتر، با استفاده از هشتگ های “گرانی افسار گسیخته”، “نخرید تا بگندد” و … اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت “کالاهای اساسی” اعلام داسته اند.

هرانا شب گذشته طی گزارشی جامع، به بررسی اعتراضات سراسری اردیبهشت ماه سال جاری پرداخته است. در این گزارش به شرح ماوقع و هویت ۳۳ تن از بازداشت شدگان روزهای اخیر، اظهارنظر مسئولین و واکنش ها به اعتراضات مردمی و همچنین تداوم اختلالات و قطعی اینترنت پرداخته شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024