پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 15.01.2022, 14:00

عربستان هم دنبال انرژی هسته‌ای است


میدل ایست نیوز: عربستان در سایه افزایش تقاضاهای داخلی در حوزه انرژی و برق و نیز تلاش برای استفاده از انرژی‌های جایگزین‌ با هدف کاستن از گازهای گلخانه‌ای به دنبال استخراج اورانیوم و بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای است.

در همین راستا «عبدالعزیر بن سلمان» وزیر انرژی عربستان در سخنانی از ذخایر عظیم اورانیوم در این کشور خبر داده و تاکید کرده که ریاض به دنبال بهره‌بردای تجاری از این ذخایر است.

از همین رو عربستان به وضوح اعلام کرده که برای افزایش تضمین‌ها برای تامین انرژی در حوزه آب و برق، ایجاد فرصت‌های شغلی، توسعه بخش‌های مختلف صنعت و جذب سرمایه‌گذاری به دنبال بهره‌برداری از ذخایر اورانیوم است.

ریاض برای تحقق این هدف و تولید سوخت هسته‌ای به دنبال توانمندسازی دانشمندان خود برای فعالیت در عملیات اکتشاف و تولید اورانیوم و نیز بهره‌مندی از تجارب دیگران در این حوزه است؛ این کشور در اولین گام‌های خود برای دستیابی به انرژی هسته‌ای در سال ۲۰۱۹ از برنامه‌ریزی برای ساخت دو نیروگاه با ظرفیت ۳ تا ۴ گیگاوات و در صورت لزوم توسعه فعالیت‌های هسته‌ای تا سطح مورد نیاز، خبر داده بود.

عربستان در مسیر بهره‌برداری از ذخایر اورانیوم

عربستان از سویی بر حق خود در غنی‌سازی اورانیوم به عنوان بخشی از برنامه هسته‌ای این کشور تاکید داشته و در حال برنامه‌ریزی برای استخراج اورانیوم با هدف خودکفایی در تولید سوخت هسته‌ای است.

در همین حال «شهر انرژی اتمی و تجدیدپذیر ملک عبدالله» از برنامه منسجم عربستان برای آموزش و توسعه توانمندی‌های نیروی انسانی، بومی‌سازی تولید اکسید اورانیوم و اکتشاف و استخراج سنگ معدن اورانیوم خبر داده‌ است.

«عبدالعزیر بن سلمان» وزیر انرژی عربستان هم در کنفرانس بین‌المللی معدن که در ریاض برگزار شد، خاطرنشان کرد که کشورش به دنبال شرکای مناسب جهت همکاری در حوزه بهره‌برداری از ذخایر اورانیوم است.

وی همچنین از اراده ریاض برای تولید انرژی هیدروژن خبر داد و اعلام کرد بر اساس برنامه‌ریزی‌ها این کشور ارزان‌ترین تولیدکننده انرژی پاک هیدروژین در جهان خواهد شد.

بهره‌برداری از ذخایر اورانیوم؛ توسعه منابع درآمدی

«عامر الشوبکی» کارشناس حوزه انرژی نیز در گفت‌وگو با “الخلیج آنلاین” با اشاره به حجم ذخایر اورانیوم در عربستان، گفت که این کشور می‌تواند با عقد قرارداد با کشورهای پیشرفته، برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد و و با بهره‌برداری تجاری از این انرژی، وابستگی خود به منابع هیدروکربنی را هر چه بیشتر کاهش دهد.

این کارشناس حوزه انرژی استفاده عربستان از ذخایر اورانیوم را باعث افزایش درآمد این کشور از راه کم شدن وابستگی به انرژی هیدروکربنی در داخل و در نتیجه صادرات بیشتر نفت به خارج ارزیابی کرد.

وی همچنین به متنوع شدن منابع درآمدی عربستان از راه صادرات اورانیوم به کشورهای دارای نیروگاه اتمی نیز اشاره کرد و یادآور شد که با توجه به بحث و و مناقشه در اتحادیه اروپا بر سر رده‌بندی نیروگاه‌های اتمی در زمره تولیدکنندگان انرژی پاک، پیش‌بینی می‌شود که قیمت اورانیوم در سال جاری افزایش پیدا کند که این خود می‌تواند به افزایش درآمدهای ریاض منجر شود.

حجم ذخایر اورانیوم عربستان چی میزان است؟

روزنامه انگلیسی “گاردین” هم در سپتامبر ۲۰۲۰ در گزارشی اعلام کرد که عربستان در سه نقطه در مرکز و شمال غرب این کشور ظرفیت تولید بیش از ۹۰ هزار تن اورانیوم را دارد.

از سوی دیگر پروفسور “کیپ جفری” مدیر کالج معادن “کامبورن” در دانشگاه اکستر انگلستان در سخنانی که روزنامه گاردین در سال ۲۰۲۰ آن را به چاپ رساند اعلام کرده بود که حجم واقعی مخازن اورانیوم عربستان بیش از نیاز یک یا حتی چند نیروگاه اتمی است.

گاردین همچنین به نقل از کارشناسان دیگر در این حوزه اعلام کرده بود که چنانچه عربستان بتواند با نیروی داخلی خود، اورانیوم را استخراج کند، ممکن است به جای اتکا به طرف‌های خارجی، خود روزی برنامه تسلیحاتی را آغاز کند.

نیاز شدید عربستان به انرژی‌های جایگزین

بخش انرژی عربستان در حال حاضر با چالش‌های گوناگونی مواجه است که در راس آن افزایش روزافزون در مصرف سوخت فسیلی قرار دارد که نتیجه افزایش درخواست‌ها در حوزه صنایع و مصارف خانگی است.

آمارها و مطالعات انجام گرفته هم نشان می‌دهد که میانگین مصرف داخلی انرژی بسیار بالا بوده به طوریکه پیش‌بینی می‌شود درخواست‌ها در حوزه برق از میزان فعلی آن یعنی ۱۲۰ گیگاوات هم فراتر رفته و مصرف آب نیز تا ابتدای سال ۲۰۳۰ به ۷ میلیون مترمکعب در روز برسد.

برآوردهای «شهر انرژی اتمی و تجدیدپذیر ملک عبدالله» هم نشان می‌دهد که واقعیت‌ آینده عربستان مستلزم روی آوردن به انرژی جایگزین با هدف تضمین ثبات در حوزه انرژی جهت تولید برق، آب شیرین و انرژی حرارتی است.

در این راستا ذخایر اورانیوم عربستان می‌تواند نقش بسزایی در موفقیت روند توسعه پایدار اقتصادی در جهت چشم‌انداز ۲۰۳۰ ایفا کند و با تاثیر مثبت در بخش انرژی این کشور منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی، توسعه بخش انرژی و سرمایه‌گذاری شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024