پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 04.12.2021, 12:29

هشدار رئیس‌جمهورآمریکا به روسیه درمورد اوکراین


جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هشدار داده که این کشور “خط قرمزهای” تعیین شده توسط مسکو در مسئله اوکراین را نمی‌پذیرد، زیرا این احتمال وجود دارد که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای انجام حمله قریب الوقوع به اوکراین باشد.

به گزارش بی‌بی‌سی، رئیس جمهور آمریکا گفت که او حمله روسیه به همسایه خود را “بسیار بسیار دشوار” خواهد کرد.

در همین حال، رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که مقامات اطلاعاتی نگران هستند که روسیه در اوایل سال ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کند.

این در حالی است که اوکراین می‌گوید روسیه ارتش خود را در مرز تقویت کرده و حدود ۹۴ هزار نیروی زمینی به مرز روسیه و اوکراین آورده است.

انتظار می‌رود این هفته بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و آقای بایدن برای کاهش تنش‌ها تماس ویدیویی برقرار شود.

رئیس جمهور آمریکا به خبرنگاران گفت که انتظار دارد با آقای پوتین گفت‌وگوی طولانی داشته باشد و هشدار داد که “خط قرمزهای کسی را نمی پذیرد”.

آقای بایدن گفت: “ما مجموعه‌ای از کارها، عوامل و ابتکارات را در مقابل روسیه انجام خواهیم داد و به نظر من این مجموعه، عرصه را بر آقای پوتین برای کاری که همه نسبت به آن نگرانند، بسیار تنگ‌تر و سخت‌تر خواهد کرد”.

در حال حاضر رئیس جمهور آمریکا کاخ سفید را به مقصد محل اقامت ریاست جمهوری در کمپ دیوید ترک کرده است.

در حالی که آقای بایدن مشخص نکرد که ایالات متحده چه اقدامات دقیقی را در نظر دارد، مقامات آمریکایی و اوکراینی بار دیگر این هفته هشدار دادند که تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه روسیه اعمال خواهد شد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت که پس از دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تهدید به تحریم‌های جدید شده است.

اظهارات آقای بایدن در حالی مطرح می شود که واشنگتن پست گزارش داد که مقامات اطلاعاتی ایالات متحده نگرانند که کرملین در حال برنامه‌ریزی یک حمله از چند جبهه در اوایل سال آینده با حضور ۱۷۵ هزار سرباز باشد.

از سوی دیگر گزارش شده که میزان تبلیغات از طریق رسانه‌های نیابتی برای تحقیر اوکراین و ناتو افزایش قابل توجهی یافته است.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین گفت که او معتقد است محتمل‌ترین زمان تشدید تنش توسط روسیه در “پایان ژانویه خواهد بود”.

این هفته، ارشدترین افسر نظامی بریتانیا در مورد احتمال درگیری در منطقه گفت “ما باید مراقب باشیم”.

ژنرال سر نیک کارتر به برنامه تلویزیونی اندرو مار بی‌بی‌سی گفت که “به طور مشخص امیدوار است” جنگی با روسیه رخ ندهد، اما افزود که ناتو باید برای چنین احتمالی آماده باشد.

تنش بین روسیه و اوکراین مسئله جدیدی نیست. در سال ۲۰۱۴ روسیه شبه جزیره کریمه اوکراین را اشغال و ضمیمه خاک خود کرد و بلافاصله پس از آن شروع به حمایت از شورشیان جدایی طلب در شرق اوکراین کرد، که تاکنون منجر به کشته شدن حدود ۱۴ هزار نفر در درگیری‌های این منطقه شده است.

اخیراً، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اقداماتی را بر علیه منافع روسیه انجام داد و یکی از دوستان قدرتمند پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را تحریم کرد و پخش برنامه‌های سه شبکه تلویزیونی طرفدار روسیه را ممنوع کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024