چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 03.12.2021, 15:45

مکرون: دور جدید مذاکرات احیای برجام پیشرفتی نداشت

توقف مذاکرات کمیسیون برجام تا هفته آینده


ایران و قدرت‌های جهانی، بعد از پنج روز، به مذاکراتشان برای احیای برجام خاتمه می‌دهند و قرار است که دیپلمات‌ها برای مشورت به پایتخت‌هایشان برگردند.

انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، گفت: مذاکرات را مدتی متوقف می‌کنیم و پس از مشورت های بیشتر بازخواهیم گشت.

مورا گفت: مشکلات زیادی پیش رو داریم و مذاکرات آسان نخواهد بود اما در چند روز آینده به مذاکرات برخواهیم گشت.

علی باقری رئیس هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی نیز در اظهاراتی عنوان کرد: امروز نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار و در این نشست ارزیابی اجمالی از چند روز گفت‌وگوها در وین توسط طرف‌های مختلف ارائه شد.

وی افزود: بر این نکته تأکید شد که پیشنهاد‌های جمهوری‌های اسلامی ایران درباره دو موضوع رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و موضوع هسته‌ای روی میز است و طرف‌های مقابل این احساس نیاز را داشتند که برای ارائه پاسخ‌های مستدل، مستند و منطقی به پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران نیازمند مشورت با پایتخت‌هایشان هستند.

باقری اضافه کرد: بر این اساس این فرصت به طرف‌های مقابل داده شد تا پس از مشورت با پایتخت‌هایشان بزودی در هفته آینده گفت‌وگوها در وین ادامه یابد.

این مذاکرات در میان ناخشنودی قدرت‌های بزرگ و به خصوص سه کشور اروپایی از پیشنهادهای ایران به پایان ‌رسید. مذاکره‌کنندگان غربی تاکید کردند که خواسته‌های ایران نقض توافقات شش دور پیشین از گفت‌وگوهای وین به‌شمار می‌رود.

لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه «وال‌ستریت ژورنال» به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشت که پیش‌نویس‌های پیشنهادی ایران «غیرقابل قبول» و «زیاده‌روی» است.

او در رشته‌توییتی، به نقل از این دیپلمات اروپایی نوشته که ایران در پیش‌نویس‌های خود درخواست‌های مربوط رفع تحریم‌ها را افزایش داده و همزمان تمام تفاهم‌های قبلی درباره گام‌های ایران برای بازگشت به «برجام» را حذف کرده‌ است.

نورمن نوشته است که دیپلمات‌های اروپایی به مذاکره‌کنندگان ایرانی گفته‌اند که پیشنهادات آنها بسیار «سخت‌گیرانه» است و باید مواضع «انعطاف‌پذیری» اتخاذ کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا شب گذشته در حاشیه یک کنفرانس امنیتی در استکهلم به خبرنگاران گفت که «اقدامات اخیر ایران در پیشبرد برنامه هسته‌ای‌ خود» خطر شکست مذاکرات بین‌المللی در وین برای احیای توافق هسته‌ای را به دنبال دارد.

مذاکرات احیای برجام از دوشنبه قبل پس از یک وقفه شش ماهه آغاز شد. این مذاکرات به سرپرستی انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، با حضور اعضای گروه ۱+۴ برگزار شد. آمریکا در این مذاکرات به طور مستقیم حضور نداشت.

دور هفتم مذاکرات وین پس از حدود ۶ ماه وقفه از دوشنبه ۲۹ نوامبر با مشارکت کشورهای ۱+۴ و حضور غیر‌مستقیم آمریکا از سر گرفته شد، اما پس از گزارش اخیر آژانس در رابطه با آغاز غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران در تاسیسات اتمی فردو، احتمال شکست این مذاکرات قوت گرفته است.

مکرون: دور جدید مذاکرات احیای برجام پیشرفتی نداشت

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه ۱۲ آذرماه همزمان با پایان هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و اعضای برجام، گفت که این دور از مذاکرات پیشرفتی نداشته است.

مکرون که به امارات متحده عربی سفر کرده است، اظهار داشت: «فکر می‌کنم احتمالا این دور از مذاکرات با توجه به مواضع (ایران)، موفقیت‌آمیز نبود و به احتمال زیاد این مذاکرات در کوتاه‌مدت از سر گرفته نشود.»


منابع: بی‌بی‌سی، فارس، العربیه،‌ رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024