جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 03.12.2021, 12:41

صلیب سرخ: افغانستان به سوی فاجعه گرسنگی می‌رود


یورونیوز: فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر با هشدار نسبت به بدتر شدن شرایط افغانستان در پی گسترش بحران اقتصادی و آوارگی اعلام کرد که مردم افغانستان به سوی گرسنگی فاجعه ‌بار پیش می‌روند.

الکساندر ماتیو، مدیر دفتر آسیا-اقیانوسیه فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ روز پنجشنبه و پس از پایان بازدید از افغانستان، با اعلام این هشدار گفت: «فرا رسیدن زمستان تنها بر رنج افغان‌ها می‌افزاید و گروهی از مردم را بیش از پیش به قحطی نزدیک می‌کند.»

براساس داده‌های سازمان ملل متحد، ۲۴ میلیون نفر از مردم افغانستان، یعنی حدود ۶۰ درصد جمعیت ۳۸ میلیون نفری این کشور، از گرسنگی رنج می‌برند. از این شمار، ۸ میلیون و هفتصد هزار نفر در آستانه قحطی هستند. ادامه این وضعیت باعث شده تا شمار بیشتری از کودکان دچار سوءتعذیه در بیمارستان بستری شوند.

خشکسالی کم‌سابقه سال گذشته بیش از ۸۰ درصد افغانستان را در بر گرفت. خشکسالی باعث کاهش شدید درآمد خانواده‌های کشاورز و آوارگی آن‌ها شده است. تنها در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۰۰ هزار نفر در افغانستان به‌دلیل خشکسالی و جنگ مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند. به این ترتیب در حال حاضر دست‌کم ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار آواره داخلی در افغانستان زندگی می‌کنند.

همزمان با این بلای طبیعی، جامعه جهانی در پی بازگشت طالبان به قدرت کمک‌های صدها میلیون دلاری سالانه به دولت این کشور را قطع کرد. ایالات متحده آمریکا که از دو سال پیش با گفت‌وگوی مستقیم با نمایندگان «امارت اسلامی» امکان به قدرت رسیدن طالبان را فراهم کرده بود، میلیاردها دلار دارایی‌های افغانستان در بانک‌های آمریکایی را مسدود کرده است.

الکساندر ماتیو می‌گوید:‌ «در حال حاضر تمام این عوامل به بروز یک بحران انسانی بزرگ منجر شده است که بدتر و بدتر می‌شود.»

تخت‌های بیمارستان کودکان آتاتورک کابل پر شده است

ظرفیت بیمارستان کودکان آتاتورک کابل در ماه‌های گذشته به علت مراجعه بسیار زیاد کودکان گرسنه، تکمیل شده است و این مرکز درماتی توان پذیرش بیماران دیگر را ندارد.

لینا، مادر عثمان سه ماه که فرزند خود را بیمارستان آورده می‌گوید: «نمی‌توانم به فرزندانم غذا بدهم. کار نیست، وضعیت اقتصادی همه از زمان آمدن طالبان بد شده است.»

با قطع کمک‌های مالی بین‌المللی، بسیاری از مراکز درمانی هم به اجبار تعطیل شده‌اند و همین امر بر دشواری‌های زندگی میلیون‌ها شهروند افغانستان افزوده است.

سازمان ملل متحد با هدف رویارویی با این چالش برنامه‌هایی را برای پرداخت مستقیم دستمزد به کادر درمانی، پس از سه ماه بی‌حقوقی تهیه کرده است.

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ این هفته ۳هزار تن مواد غذایی به افغانستان فرستاد. این مقدار برای سیر کردن ۲۱۰ هزار نفر در دو ماه کفایت می‌کند. به‌علاوه همین نهاد برای محروم‌ترین خانواده‌ها پتو، بخاری و امکانات عایق‌بندی خانه را با هدف زنده ماندن در فصل زمستان می‌دهد. حدود ۱۴۰ مرکز درمانی در سراسر افغانستان از سوی صلیب سرخ تامین مالی و دارویی می‌شوند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024