سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 26.11.2021, 20:26

جامعه جهانی از سرکوب مردم ایران جلوگیری کند


جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰

درخواست سازمان حقوق بشر ایران از جامعه جهانی برای جلوگیری از سرکوب مردم

سازمان حقوق بشر ایران: از سحرگاه امروز، تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم اصفهان در اعتراض به سوءمدیریت حکومت در مهار بحران آب با سرکوب خونین نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی مواجه شده است.

سازمان حقوق بشر ایران با اشاره به سابقه پیشین جمهوری اسلامی در کشتار مردم معترض، نسبت به سرکوب و کشتار مردم در تظاهرات کنونی به‌شدت ابراز نگرانی می‌کند و از جامعه جهانی می‌خواهد تا با واکنش مناسب، از سرکوب و کشتار مردم به دست حکومت جلوگیری کند. این سازمان همچنین نسبت به اخبار نگران‌کننده در مورد اختلال در دسترسی شهروندان به اینترنت هشدار می‌دهد و یادآوری می‌کند که در آخرین رویداد مشابه در آبان ۹۸، بنا بر گزارش رویترز بیش از ۱۵۰۰ تن در خیابان‌های ایران کشته و هزاران تن دیگر دستگیر، شکنجه و زندانی شدند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این باره گفت: «سازمان ملل، اتحادیه اروپا و همه کشورهای دموکراتیک که با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک و تجاری دارند، باید از حق اعتراض مردم ایران دفاع کرده و با استفاده از تمامی کانال‌های خود از سرکوب مردم به دست جمهوری اسلامی جلوگیری کنند. نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی به خاطر داشته باشند که سرکوب خشونت‌بار، به‌ویژه استفاده از سلاح گرم علیه معترضان، یک جنایت بین‌المللی محسوب می‌شود و کسانی که در این جنایت شرکت کنند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.»

کشاورزان اصفهانی از روز ۱۷ آبان‌ در اعتراض به سوءمدیریت حکومت در کنترل بحران آب و بی‌توجهی به خواسته‌هایشان در بستر خشکیده زاینده‌رود و کنار پل خواجو چادر اعتراضی برپا کرده بودند. با پیوستن مردم به کشاورزان در جمعه گذشته، تعداد معترضان به هزاران نفر رسید.

با این حال، از روز گذشته، ۴ آذر، نیروهای امنیتی با حمله به چادرها و به آتش‌کشیدن آن‌ها تلاش کردند تا مانع از شکل‌گیری تجمع دیگری در جمعه ۵ آذر شوند. سرانجام در روز جمعه، تظاهرات کاملا مسالمت‌آمیز مردم با حمله نیروهای امنیتی، ضرب و جرح با باتون، شلیک گاز اشک آور و گلوله‌های ساچمه‌ای مواجه شد.

سازمان حقوق بشر ایران بار دیگر نسبت به تکرار سرکوب خونین معترضان در دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ هشدار می‌دهد و تأکید می‌کند که سکوت جامعه جهانی از سوی حکومت ایران به عنوان چراغ سبز کشتار تلقی خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024