جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 25.11.2021, 8:05

بیانیه سه کشور اروپایی عضو برجام:

ایران هیچ‌ توجیهی برای غنی‌سازی با درصد بالا ندارد


فرانسه، آلمان و انگلیس به عنوان سه کشور طرف توافق هسته‌ای با ایران شامگاه چهارشنبه بیانیه مشترکی منتشر کردند.

سه کشور در بند نخست این بیانیه ۱۶ بندی از «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بابت گزارش جدیدترین گزارش خود درباره ایران تشکر کرده‌اند.

تروئیکای اروپایی در ادامه از «تنش‌زایی هسته‌ای نظام‌مند ایران» ابراز نگرانی کرده و تاکید کردند اقدام ایران در ارتقای توانمندی‌های هسته‌ای جامعه بین‌المللی را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهد.

این بیانیه می‌گوید غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی اورانیوم توسط ایران توجیه غیرنظامی ندارد و برای یک کشور غیردارنده سلاح‌های هسته‌ای امری بی‌سابقه محسوب می‌شود.

اروپایی‌ها همچنین اقدام اخیر ایران در نصب کردن زیرساخت‌های سانتریفیوژهای پیشرفته را «تحولی نگران‌کننده» خوانده و گفته‌اند که این رویداد می‌تواند غنی‌سازی در سطوح بالاتر را برای ایران آسان‌تر کند.

در هفتمین بند از این بیانیه گفته شده اقدامات ایران باعث کاهش ارزش برجام در زمینه منع اشاعه هسته‌ای شده است. در این بند آمده است: «اقدامات تحقیقات و توسعه ایران و استفاده گسترده این کشور از سانتریفیوژهای پیشرفته باعث بهبود دائمی توانمندی‌های غنی‌سازی‌اش شده‌اند. این بدان معناست که تداوم اقدامات تنش‌آفرین ایران، ارزش برجام به عنوان یک توافق منع اشاعه‌ای را به صورت بازگشت‌ناپذیر کاهش می‌دهد.

سه کشور اروپایی در بندی دیگر از  کاهش همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند این باعث کاهش توانایی آژانس برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران شده است.

تروئیکای اروپایی تاکید کرده‌اند: «اکنون ۹ ماه است که ایران تمامی اقدامات شفاف‌سازی و راستی‌آزمایی مورد توافق ذیل برجام و پروتکل الحاقی را به حالت تعلیق درآورده است.»

در بخشی از بیانیه آمده است: «این واقعیت که ایران این توافق را به صورت کامل اجرا نکرده به شدت نگران‌کننده است و آمادگی ایران برای رفتار بر اساس حسن نیت را زیر سوال می‌برد.»

آنها تصریح کرده‌اند: «ما از ایران می‌خواهیم فوراً دسترسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کرج را بازگرداند.»

بریتانیا، فرانسه و آلمان در بخش پایانی این بیانیه به از سرگیری مذاکرات برجامی در وین اشاره کرده و آورده‌اند: ما به عنوان تروئیکای اروپا با حسن نیت به این مذاکرات بازمی‌گردیم و بر این باوریم که امکان دستیابی به یک تفاهم و اجرای آن به گونه‌ای که موجب بازگشت ایران به پایبندی کامل به برجام و بازگشت ایالات متحده به این توافق شود، وجود دارد. ما متقاعد شده‌ایم که به نفع تمام طرف هاست که هرچه سریعتر این کار انجام شود. در حقیقت بازگشت به اجرای کامل برجام در راستای امنیت ملی همگان، از جمله ایران است.

واشنگتن: عدم همکاری ایران با آژانس نشانه‌ای بد برای مذاکرات وین است

هم‌زمان با سه کشور اروپایی عضو برجام، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا نیز درباره برآیند سفر گروسی به تهران ابراز نگرانی کرد و گفت ایران مقصر هرگونه نتیجه احتمالی منفی در مذاکرات آتی ۲۹ نوامبر (هشتم آذرماه) «وین» برای احیای برجام است.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال عدم همکاری ایران را «نشانه بدی» از جدی نبودن جمهوری اسلامی درباره رسیدن به یک «نتیجه موفقیت‌آمیز برای مذاکرات‌مان» دانسته است.

پیش از این، رابرت مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران، گفته بود چنان چه جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هفته آینده برای احیای برجام و بازگشت به توافق هسته‌ای بخواهد وقت‌کشی کند، آمریکا «بیکار نمی‌نشیند» و واکنش نشان خواهد داد.

آقای مالی افزوده بود که واشنگتن آماده بازگشت به توافق و لغو تمامی تحریم‌های مغایر با آن است.

سه کشور اروپایی عضو برجام یا ای-٣ نیز با انتشار بیانیه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن ابراز نگرانی عمیق درباره «ارتقای دائمی و غیرقابل‌بازگشت توانایی‌های هسته‌ای» جمهوری اسلامی ایران و غیرقابل‌توجیه بودن غنی‌سازی ٢٠ درصدی و ۶۰ درصدی برای مصارف غیرنظامی، بازگشت سریع تهران و واشنگتن به تعهدات برجامی‌شان را همراستا با منافع امنیت جمعی تمامی طرف‌های برجام دانستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024