پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.10.2021, 23:17

فرانسه خواستار توقف فعالیتهای مغایر برجام ایران شد


یورونیوز: فرانسه همزمان با نشست فرستادگان ایالات متحده و اروپا در پاریس که برای یافتن راه‌کاری جهت از سر گیری گفتگوهای وین گردهم‌ آمده بودند خوستار توقف «فعالیت‌های تازه و بی‌سابقه هسته‌ای ایران» شد و این کشور را به بازگشت سریع به مذاکرات فراخواند.

رابرت مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران به نمایندگی از کشورش که منتظر از سرگیری مذاکرات قدرت‌های جهانی با ایران در وین است، در این نشست با مسئولان ارشد دستگاه دیپلماسی سه کشور اروپایی طرف برجام یعنی فرانسه، بریتانیا و آلمان بر سر چگونگی از سرگیری مذاکرات متوقف شده در وین برای احیای توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بحث و تبادل نظر کرد.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز جمعه در حالی از «لحظه بحرانی» برای نجات توافقنامه هسته‌ای وین سخن گفت که حدود چهار ماه از توقف مذاکرات قدرت‌های جهانی با ایران در وین می‌گذرد و تهران هنوز برغم ابراز تمایل برای بازگشت به گفتگوها تاریخ مشخصی را برای از سرگیری مذاکرات تعیین نکرده است.

آن-کلر لوژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه پس از این نشست در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد: «برای ایران توقف فعالیت‌های اخیر هسته‌ای که با شدتی بی‌سابقه و برخلاف مفاد توافقنامه در حال پیگیری است یک ضرورت محسوب می‌شود.»

وی همچنین تاکید کرد که «ایران باید فورا همکاری در سطوح کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر بگیرد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه دارد بر اجرای توافقنامه وین که سال ۲۰۱۵ با هدف مهار فعالیت‌های هسته ای ایران در ازای لغو تحریم‌های فلج کننده علیه این کشور منعقد شد، نظارت کامل داشته باشد.

ایالات متحده پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به صورت یکجانبه از این توافقنامه خارج شد و تحریم‌هایی را با شدت و وسعتی کم‌سابقه علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد.

ایران نیز در سالگرد خروج ایالات متحده از برجام، گام‌های پنجگانه‌ای را در جهت کاهش تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام برداشت و با استناد به مفاد این توافقنامه مدعی شد تا زمان عمل کردن کلیه طرف‌ها به تعهدات داده شده، به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.

گام‌های برداشته شده از سوی ایران که غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بیست درصدی و تلاش برای غنی‌سازی شصت درصدی را نیز شامل می‌شود، از سوی طرف‌های باقی مانده در برجام غیر قابل قبول عنوان شده است و به اعتقاد این کشورها، کار را برای از سرگیری مذاکرات بر مبنای آنچه در سند سال ۲۰۱۵ مورد توافق قرار گرفته بود، دشوار می‌کند.

فعالیت‌های هسته‌ای اخیر ایران که از سوی ناظران به عنوان نقض کامل تعهدات برجامی قلمداد شده، در پی مصوبه مجلس شورای اسلامی موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» در پیش گرفته شده است.

این مصوبه دولت ایران را مکلف کرد تا در راستای مقابله با تحریم‌ها، غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را در دستور کار خود قرار دهد.

مصوبه یاد شده همچنین سازمان انرژی اتمی ایران را موظف ساخت تا از سانتریفیوژهای پیشرفته نسل ۶ برای غنی سازی اورانیوم استفاده کند؛ امری که در مغایرت کامل با مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های خارجی ارزیابی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پایان سخنان خود تاکید کرد که شرکای آمریکایی و اروپایی آماده از سر گیری فوری مذاکرات با ایران هستند تا هر چه سریعتر زمینه بازگشت تهران و واشنگتن به تعهدات خود ذیل برجام فراهم شود.

ایران و ایالات متحده هر دو به نوعی تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ وین را نادیده گرفته و هر یک منتظر برداشتن نخستین گام از سوی طرف مقابل برای بازگشت به مذاکرات هستند.

مقامات آمریکایی خواهان آن هستند که ایران ضمن بازگشت به میز مذاکرات، به تعهدات داده شده در چارچوب برجام عمل کند و برنامه هسته‌ای خود را به نقطه آغاز توافق سال ۲۰۱۵ بازگرداند.

تهران نیز که در واکنش به انفعال کشورهای اروپایی و متنفع نشدن از امتیازات اقتصادی برجام گام‌های متعددی را برای کاهش تعهدات خود در چارچوب این توافقنامه برداشته، خواهان لغو کلیه تحریم‌هایی است که پس از خروج واشنگتن به صورت یکجانبه علیه ایران اعمال شده است.

همزمان با برپایی نشست نمایندگان ایالات متحده و طرف‌های اروپایی برجام در پاریس، سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر بر موضع مشترک کشورش و اعضای ۵ به اضافه یک مبنی بر اولویت اتخاذ رویکرد دیپلماتیک به عنوان موثرترین روش حل مسئله هسته‌ای ایران تاکید کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024